Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tips på E-märkt blinkers?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
J-J
SUV
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 14:54
Ort: Stockholm

Tips på E-märkt blinkers?

Jag blev stoppad för någon vecka sedan och fick då föreläggande om registreringsbesiktning för att det ej är utanpåliggande blinkers bak och det ska det vara enligt papperna. Därför är jag ute efter några snygga e-märkta blinkers att sätta bak på min Durango. Har ni något tips på vad jag kan skaffa?
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Inte för att det spelar någon roll eftersom det redan står i papperna att det ska finnas utanpåliggande blinkers, men är bilen importerad privat eller som flyttgods?

Swelight.net har snygga och godkända LED-blinkers, ta en titt där, dock är det lite saftiga priser.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 14:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Om jag kommer ihåg rätt så blev den intagen när den nästan var ny utav en bilfirma.

Tack för tipset. Jag tycker bara att de är lite stora, men det kanske är någon bestämmelse för det också.
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Denna är relativt liten (9 x 2,5 cm), snyggt med röktonat dessutom: http://cartown.se/index.php?route=produ ... duct_id=78

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 14:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Uppdatering! Bättre sent än aldrig.
Köpte dessa från cartown, det blev bra. En ganska så diskret placering (bild kommer).

Bokade regbes. och fick då reda på att all belysning ska vara utanpåliggande, alltså ingen av lyktorna är godkända, förutom blinkers bak såklart.
När bilen togs in så missade de tydligen att fylla i någon blankett om dispens för lyktorna, säkerhetsbältena och rutorna.
Nu måste jag på något sett bevisa/förklara varför jag ska få undantag och använda det som så många andra Durango-ägare använder.
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Nu är jag nog inte med på vad du menar? Saknas sidoblinkersen också eller syftar besiktningen på all belysning, att original baklampor, strålkastare osv. inte är godkänd?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 14:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på E-märkt blinkers?

All belysning, alltså original bakljus, nummerskyltsbelysning, strålkastare är inte godkända om jag inte kan få dispens för dessa. Enligt besiktningsmannen så tror han att det är svårt att få i efterhand.

Det finns ett dokument att fylla i, men det gäller att kunna bevisa att det jag har är säkert att använda.

http://www.transportstyrelsen.se/global ... sv7006.pdf
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Oj, det trodde jag inte dom skulle påpeka om i efterhand, snacka om att hen som besiktigade bilen måste vara tjurig, prova att åka till någon som förstår hur verkligheten funkar.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
J-J
SUV
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 14:54
Ort: Stockholm

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Det trodde inte jag heller, visste inte ens om att det skulle vara så. Har ju varit inne på besiktning flera gånger, utan att någon har sagt något om det.
Tror du att det är möjligt att bara testa att göra om reg-bes på något annat ställe och att den kan gå igenom då?
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips på E-märkt blinkers?

Det bästa är att kontakta dem i förväg, säg åt dem att ringa till ansvariga i Göteborg eller Stockholm, för detta är ju helt sjukt, dom borde bara ändra detta utan att ens tjafsa, så less man blir :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar