Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjullager Trans Sport 02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Hjullager Trans Sport 02

Jag har börjat höra ett morrande molande från vänster fram och misstänker att det är hjullagret som börjar ge sig. Går det att byta bara lagren eller är det hela "klumpen" som gäller? Om bara lagren går att byta har Momentum dem i så fall har någon köpt där och har då någon kvar best.nr.

Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Hjullager Trans Sport 02

Man byter hela navet, tog mig ungefär en halvtimme när jag hade vanan inne. Momentum?
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Hur i helvete får man bort drivaxeln från navet har provat med avdragare men händer inget. ska navet sitta kvar med de 3 bultarna på baksidan när man försöker få bort drivaxeln eller ska navet vara löst? eller sitter det någon låsring som jag inte har sett? någon som kan svara snabbt behöver ha loss det inom de närmaste timmen.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Drivaxeln har inte suttit speciellt hårt i navet på de jag tagit bort, men däremot så har navet suttit riktigt hårt i spindeln. Bästa verktyget för att få loss den efter att man tagit bort de tre bultarna är en glidhammare.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Har du fått loss centrummuttern? Sedan ska det bara vara att använda en avdragare.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Har du fått loss centrummuttern? Sedan ska det bara vara att använda en avdragare.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

centrummuttern var inga problem och inte de 3 bultarna på baksidan heller släppte hur lätt som helst men drivaxeln rör sig inte. törs man skruva på centrummuttern så den täcker bulten och klappa på med storsläggan.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är oftast inte en bra ide, för det är ganska fina gängor så risken är att du slår sönder dem i muttern.

Det du ska göra är att sätta avdragaren ordentligt i spänn mot drivaxeln så mycket du orkar dra den. Sedan slår du till med släggan på avdragarens bult. Den kombinationen, spänn och slag brukar lossa det mesta. Om inte det räcker så lägger man till värme med gassvets eller dylikt.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Tack för hjälpen Sverker, det gick åt mycket värme och några slag på avdragaren och en del skruvande också.
Skriv svar