Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felsökning S10 V6

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
peoitibble
Station Wagon

Felsökning S10 V6

Jag har under en tid haft ett konstigt fel på motorstyrningen på min S10 V6. Felkodsläsaren anger att bank 2 går för magert men om jag tittar på tändstiften så ser jag att den går alldeles för fett. Jag har bytt O2 sensor för bank 2. Kollat bränsletryck. Mätt upp vakuum. Jag har lyssnat efter avgasläckor från cylindern och fram till O2 sensorn. Bytt tändkablar, fördelarlock och rotor. Allt utan att se några fel.
Motorn vibrerar kraftigt men är fullt körbar och motorlampan tänds först efter flera mils körning.
Vad bör jag kolla ytterligare?
Annons
Användarens profilbild
peoitibble
Station Wagon

Re: Felsökning S10 V6

Jag glömde att tala om att bank 1 (förarsidan) går helt normalt enligt både felkodsläsare och om man tittar på stiften. Problemet rör alltså enbart passagerarsidans cylindrar. Konstigt!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kompressionsprov kanske?
Användarens profilbild
peoitibble
Station Wagon

Blir dom att gå för fett om kompressipnen är dålig? Stiften är ej oljiga utan torrt sotiga.
Men du har rätt provet bör göras ändå.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Vad har du för årsmodell på bilen samt vilken/vilka exakta felkoder dyker upp?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peoitibble
Station Wagon

S10 årsmodell 1997 V6 4x4
Felkod P0174
Livedata visar att den succesivt ökar bränslemängden tills att den når gränsen och sätter felkoden. Det tar dock några mil innan den når gränsen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Funderar på om det ändå kan vara en utav lambdasonderna/syresensorerna, har du 2, 3 eller 4 st på din bil? Vilket märke är det på sensorn som du redan bytt?

mvh

Bild
Användarens profilbild
peoitibble
Station Wagon

Den har en syresensor för cyl 1,3,5 och en för 2,4,6 (den som ev krånglar) och en sensor före och efter katalysatorn och som vad jag förstår endast övervakar katalysatorn. Alltså totalt 4 sensorer.
Märket på den nya sensorn är AcDelco.
Cylindrarna 1,3,5 verkar fungera helt ok vilket gör att jag koncentrerar mig på passagerarsidan av motorn. Det enda logiska som jag kan komma på är en avgasläcka före sensorn. Om den då läcker in luft där så skulle sensorn signalera för mager blandning och öka bränslemängden och ge en fet blandning för dessa cylindrar. Finns det något annat fall som kan ge detta resultat?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Missade detta inlägget...

Ja precis, det kan mycket väl vara så. Om motorn i själva verket inte får för mycket luft (mager blandning) och försöker kompensera för detta med mer bensin så blir det en omvänd effekt, dvs. det extra bränslet behövs ej.

Kolla avgasläckor noga (kanske blockera avgassystemet lite lätt) samt vakuumläckor. Prova även att skifta runt på spridarna så att några av dessa inte är något vajsing med, men troligtvis inte då den får för mycket bränsle.

Man kan även kolla MAF-sensorn och rengöra denna. Funkar nog inte i ditt fall men man slutar aldrig förvånas över vilka sensorer och givare som kan ställa till det ibland.

mvh

Bild
Användarens profilbild
peoitibble
Station Wagon

Tack för dina synpunkter Avenger. Jag gjorde tidigt de undersökningar som du föreslår utan resultat.
Jag plockade bort plastkåpan över spridarna och såg då att det var extra sotigt vid cylindrarna 2 och 4. Uppfattade det som att dessa spridare läcker en aning. Bestämde mig för byta från CSFI till MPFI spridarsystem. Bytet var mycket enkelt och motorn går nu helt perfekt. Trixigt att hitta felet men å andra sidan fick jag mycket servicearbete och förebyggande åtgärder utförda.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tack för återkoppling, kul att höra att det löste sig!

Ja precis, det är smidigt att konvertera spridarsystemet, finns färdiga kit som även inkluderar hållare.

Mvh

Bild
Skriv svar