Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet 350 ojämnt gång

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Krillle3
Station Wagon

Chevrolet 350 ojämnt gång

Tjenare, har en chevrolet 350 som jag inte får att gå jämnt på tomgång. Har en ny edelbrock 600 elektronisk choke. Även en Holley blå bränslepump helt ny, har testat att ändra trycket osv då jag inte kan ställa in den bra då jag la den i motorrummet och regulatorn är bak vid tanken, ska förflytta mätaren bak också. Men som sagt märker ingen skillnad trots ändrat tryck.

Sprutat startgas runtomkring förgasaren samt insug och märker ingen skillnad i varvtal. Har även kollat med vakum mätare och verkar inte suga luft någonstans ifrån.

Känns i ryggen som vibrationer ifrån motor i intervaller, varannan sekund ungefär. Har funderat på om det skulle kunna vara motorfästen som är dåliga?
Men har även vit rök som endast kommer ur vänster avgasrör, spelar ingen roll om jag skruvar in "idle mixture" skruvarna in tills
motorn börjar gå dåligt sen backar tillbaka till högsta vakuum. Det kommer en frän lukt ifrån den sidan också.

Kan motorn börja gå ojämnt ifall topplockspackningen börjar bli dålig? Den överhettas inte eller något sånt, snarare lite lägre än vad temperaturen brukar vara. Försvinner lite vatten när den får stå dock. Termostathuset läcker lite dock men kan inte tänka mig att det skulle orsaka något sånt här?

Testat att ändra tändningen också, har nya tändstift samt en ny Hei fördelare. Choken öppnar helt när den är varm och är stängd när den är kall. Någon som har nån idé vad det kan vara för fel?

Är förövrigt en Impala 59 som inte har något som datorboxar osv, iofs kanske uppenbart då det är en förgasare men så att folk vet iallafall :D

Svar uppskattas, Krille
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: Chevrolet 350 ojämnt gång

Tyvärr betyder inte vit rök enbart ny påve utan även att vatten kommer in i motorn. Det kan läcka in utan att det går ner i tråget.
Förbrukas kylvätska? Lyft av locket på kylaren (kall motor) och se vad som händer i vid gaspådrag. (Stå vid sidan och kolla.)
Användarens profilbild
Krillle3
Station Wagon

Tack för svar. Jag anade nästan att det var fallet. Kan vatten som kommer in i motorn orsaka ojämn tomgång? Det förbrukas rätt bra med vatten faktiskt. Inte kollat ditt tips än men vad ska hända vid gaspådrag? Ska det bubbla i kylare eller bara försvinna vatten? Ursäkta om jag missuppfattar saker, är inte så duktig på motorer ännu. Mvh
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Krillle3 skrev:Tack för svar. Jag anade nästan att det var fallet. Kan vatten som kommer in i motorn orsaka ojämn tomgång? Det förbrukas rätt bra med vatten faktiskt. Inte kollat ditt tips än men vad ska hända vid gaspådrag? Ska det bubbla i kylare eller bara försvinna vatten? Ursäkta om jag missuppfattar saker, är inte så duktig på motorer ännu. Mvh
  • Om det läcker in i motorn läcker det också ut och det med högre tryck p g a kompressionen. Om kylarlocket är av och allt är normalt ska man ev. se strömmande kylvätska. Bubblar det däremot eller att vattnet kommer upp vid gaspådrag är det kompressionstryck som orsakar det. Oftast en trasig toppackning. Vid tomgång hålls ju motorn igång med en bråkdel av den energi den kan prestera och det betyder att en liten störning kan påverka gången. Till exempel en trasig toppackning. Det kanske inte märks alls när man kör bilen.
Användarens profilbild
Krillle3
Station Wagon

Tack för hjälpen, jag ska så småningom ta bort toppen och byta packningen, även byta ventiltätningarna när jag ändå är igång. Jag kommer tillbaka hit ifall det inte löst sig efter det och ser om du har några fler tips. Tack. :-)
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Krillle3 skrev:Tack för hjälpen, jag ska så småningom ta bort toppen och byta packningen, även byta ventiltätningarna när jag ändå är igång. Jag kommer tillbaka hit ifall det inte löst sig efter det och ser om du har några fler tips. Tack. :-)
  • Om du har toppen lös bör du mäta den så den är plan. Ev. göra en slipning. Men innan ... kolla noga toppen och blockytan för se om där finns spår av läckage. Speciellt där det är lite gods mellan vatten/kyl kanalerna och cylinderloppen.

(Lite OT: den enda fabriksnya bil jag köpt var försett med en 350 cc (5,7 liter). Drog mängder med bensin (2 - 2,5 l/mil) och var fruktansvärt slö. 145 hk presterade den i en tung bil. Bilen inköptes i Kalifornien och var fullsmogad och inte fanns det någon blyfri bensin i Sverige på den tiden heller. I min USA bil nu, 2012:a plockar man ut 283 hk ur 3,6 l och producerar i stort sett ren luft ut ur avgasröret. (Det är jag helt säker på, tror jag :D
Skriv svar