Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Project Avalanche

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Project Avalanche

Det har varit hektiska veckor och jag har inte kunnat vara så aktiv som jag önskat. Men det har också hänt mycket med bilen under denna tid[emoji2] Efter en ca 18h arbetsdag ikväll så hoppas jag kunna sätta mig ner försatt skriva ett lite längre inlägg och beskriva vad som gjorts och vad som är på gång. Även en del bilder finns. Inspirerad av Lars Jeep SRT tråd så tänkte jag försöka sammanfatta och samla allt på ett ställe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Project Avalanche

Spännande! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

Huga! Jobb jobb jobb!

En kort update om de senaste veckorna:

Har bytt olja och filter.

Billen har äntligen varit på lack! Något som blev mer omfattande än tänkt, men bra blev det och även sånt som inte syntes med blotta lekmanna-ögat åtgärdades för att förhindra framtida tråkigheter.

I helgen gav jag mig på den blekta plasten på flaket, även där ett krävande jobb då något geni har vaxat på plasten vilket gjorde det mer svårarbetat. Men trägen vinner! Inte klart än men det är på god väg.

Bytte även hjul nu i helgen när jag ändå var i verkstan :)

Samtidigt börjar nu äntligen delarna från USA närma sig svenska vatten :) ska bara finna tiden när dom väl dyker upp, börjar bli dags att få ordning på båtarna nu också.

Till slut en fundering.
Iom skärmbreddarna så funderar jag på spacers för att få ut hjulen lite. Hittade en billig uppsättning om 4st för en 1000ing. 38mm, rätt Bultcirkel. Men hur funkar navmått? Min har 78.1, dessa har 110, enligt säljaren ska det passa. Tanken är att ev sätta större däck nån gång så bra att lära sig, om inte annat så är det kul att lära sig i vilket fall :)

Här är före och efter lack på det synliga, även skärmar runt om är nya men det är ju inget som skiljer från innan direkt, bilder på flaket kommer.

BildBild

Några från jobbets gång.

BildBild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Project Avalanche

Vad snyggt det blev!! Gjorde stort skillnad i fronten!

Är grillen ny eller lackad också? :)

Om navmåttet ändras så pass så behöver du eftermarknadsfälgar med den storleken, annars måste du fräsa upp ett större navmått på befintliga fälgar (om det överhuvudtaget fungerar med tanke på hållfastheten/materialet som tas bort).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Project Avalanche

Oftast brukar det vara samma navmått/mindre så att man kan montera ett brett utbud av fälgar (förutsatt att de andra måtten såsom bultcirkel, et osv. stämmer), då behöver man bara kompensera med navringar/centreringsringar.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

Det är samma grill som lackats. Tidigare ägare hade ju gjort nåt taffligt försök till en liknande färgändring men inte gjort hela samt använt nån färg som sen börjat falla av. Va ett jobb i sig att få bort det som fanns kvar!

Har ju ringar på mina nuvarande fälgar, vet dock inte centrummått på dom. Kan jag klura ut det på nåt vis? Men det kanske inte spelar någon roll? Jag behöver ju såklart ringar till spacern i sig, men frågan är ju hur mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

https://www.blocket.se/vi/60716092.htm

Det är dessa i 18” som sitter på bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

Om jag hittat rätt info här så betyder det alltså att det fattas 3.9mm baserat på denna bild(som ska vara mina fälgar) och att specern är 110mm.Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Project Avalanche

Jag använde skjutmått sist jag beställde navringar

Fronten vart bättre!
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

Ska åka till Monton Racing o höra senare i veckan, fått tips att dom ska vara både bra och inte hutlöst dyra. Och det ligger i grannkommun :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

Fail, firman alla talat så gott om visade sig vara uppköpt och kort därefter nedlagd för en tid sedan. Spacer.se finns ju, men de va så jävla dyrt. Får leta vidare, om nån har ett gäng liggandes så hör av er[emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Project Avalanche

Aha, var det Manton Racing du prata om, ja tyvärr finns de inte mer. Stefan tror jag han hette va trevlig! Eller hette han Anders, det var några år sedan...
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

Ja precis, stavade fel där. Trist, alla jag pratat med hemma sa att de var grymma, trevliga o bra service till bra pris.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

För att ännu en gång återkoppla till Jeep SRT tråden så gäller min fundering nu avgassystem, eller egentligen ljud. Mullret är ju en anledning till att åka V8[emoji39] tycker det är en fantastisk känsla. Men det bästa ljudet kommer först på högre varv, och det är ju inte så ofta man faktiskt trycker plattan i mattan på det sättet.

I framtiden skulle jag därför vilja uppgradera för att få lite grymmare ljud också på lägre varv. Vissa pickisar man ser mullrar fantastiskt redan på tomgång. Är ute efter det dova snarare än det aggressiva skrikiga ljudet.

Så vad kan man göra? Vad finns det för grejer som är bra, inte kostar en förmögenhet och inte omöjligt att jobba på själv. Det får ju gärna gå igenom besiktning också[emoji85]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Project Avalanche

Har nu letat ihjäl mig efter spacers den senaste veckan. spacer.se tillverkar på beställning men är dyra. På eBay var det lättare sagt än gjort att hitta spacers med centrumringar. Men hittade dessa till slut, okej pris antar jag. Men 2” kanske är lite mycket? Va tror ni?

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1812567533


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar