sverker skrev:Om du behöver byta fjäderbenslagringen så kan det vara värt att köpa ett komplett fjäderben istället, då får du också ny fjäder och ny stötdämpare och alltihop färdigmonterat. Om du ska byta bara fjäderbenslagringen så måste du ta isär fjäderbenet och sedan måste fjädern tryckas ihop för att man ska kunna skruva ihop det vilket inte är helt ofarligt. Nackdelen är att de är ju tyngre så det blir mer i frakt och du bör byta på båda sidor så att de är lika.
Jag planerar att byta mina till våren och då köpa kompletta Monroe fjäderben, $123 / styck från Rockauto. Bytte stötdämpare bak nu i höstas men det märks att fram börjar också bli dåliga.
Som alltid på de här bilarna rekomenderar jag att hålla koll på kylvätskenivån och hur oljan ser ut, det är ett vanligt fel att insugspackningen börjar läcka så att kylvattnet rinner ner i motoroljan och det är inte alls bra.
Gokväll!
Tack för tipset, men jag tänkte bara byta fjäderbenslagringen. Tycker de är dyrt nog att göra de
Jobbet plus delarna kostar ju lika mycket som gav för bilen då de är en dödsbo som sålde den. Så man
kan säg jag gjorde ett klipp

6500:- kr och nästan full tank, nya good year, sprillans ny grill i kartong (sport grill) tror jag, extra framlampor, sidoblinkers fram, baklampor, en massa delar extra då gubben haft 2 st men den ena blev skrot
Så jag känner inte jag vill spåra iväg och lägga för mycket pengar på den innan den gått igenom besiktningen

Sjukt att den blev besiktigad i Mars, och stått sen dess, och nu gick den inte igenom pga hjullager och fjäderbenslagringen. Tycker inte de borde gå sönder i garaget av att den står...hmm
Tack för all hjälp boys!
mvh