Hallå på er
Jag har lite funderingar kring olja och oljebyten.
1. Vilken motorolja bör man använda? Funkar det att köra på Biltemas? OKQ8?
2. Olja och byten i automatlådan. Hur ofta bör man byta och hur invecklat är det? Samt hur viktig är kvalitèn på oljan? BIltema? OKQ8?
Bilen ifråga är en Voyager -05 3.3 (wjs591)
Tackar och bokar i förväg för svaren då jag vet att är det nånstans man får hjälp så är det här =)
Motor och automatlådeolja
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Motor och automatlådeolja
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Re: Motor och automatlådeolja
Jag hade köpt all olja ifrån ATO24.de, blir billigare fastän frakten går på runt 150 kr, samt att de är väldigt snabba med att skicka ordern. Bästa är att köpa så man har till (minst) två motoroljebyten.
Automatlådeoljan MÅSTE vara märkt med ATF+4, vilket är mycket viktigt.
Till motoroljan behöver du 4,7 liter (inklusive filter) 5W-30 olja med märkningarna API stjärnsymbol samt Chryslers egna märkning MS-6395 (om man ska vara noga).
Automatlådan behöver 3,8 liter ATF+4-olja (gäller en normal service, ej spolning av lådan).
Motoroljan är inga konstigheter att byta, sitter bara en vanlig plugg i tråget som ska lossas, samt filtret (skruvfilter, sitter undertill).
Automatlådeoljan kräver att man lossar tråget då det inte finns någon dräneringsplugg, dock måste det ändå dän pga. filtret.. Bästa är att lossa lite i taget och sedan mer på en sida, så att tråget "hänger" lite snett. Oljetrågspackning behövs vid återmontering (finns både packning på tub samt formanpassad, jag hade kört på formanpassad, kom ihåg att skrapa rent tråget från den gamla packningen). Filtret sitter som sagt innanför tråget (på ventilpaketet). Tips! Glöm inte att rengöra magneten i oljetråget samt kontrollera så att tätningen till filtret är på plats vid återmontering.
Lift rekommenderas, se annars till att säkra bilen ordentligt om den ska pallas upp.
mvh
Automatlådeoljan MÅSTE vara märkt med ATF+4, vilket är mycket viktigt.
Till motoroljan behöver du 4,7 liter (inklusive filter) 5W-30 olja med märkningarna API stjärnsymbol samt Chryslers egna märkning MS-6395 (om man ska vara noga).
Automatlådan behöver 3,8 liter ATF+4-olja (gäller en normal service, ej spolning av lådan).
Motoroljan är inga konstigheter att byta, sitter bara en vanlig plugg i tråget som ska lossas, samt filtret (skruvfilter, sitter undertill).
Automatlådeoljan kräver att man lossar tråget då det inte finns någon dräneringsplugg, dock måste det ändå dän pga. filtret.. Bästa är att lossa lite i taget och sedan mer på en sida, så att tråget "hänger" lite snett. Oljetrågspackning behövs vid återmontering (finns både packning på tub samt formanpassad, jag hade kört på formanpassad, kom ihåg att skrapa rent tråget från den gamla packningen). Filtret sitter som sagt innanför tråget (på ventilpaketet). Tips! Glöm inte att rengöra magneten i oljetråget samt kontrollera så att tätningen till filtret är på plats vid återmontering.
Lift rekommenderas, se annars till att säkra bilen ordentligt om den ska pallas upp.
mvh
Re: Motor och automatlådeolja
Jag hade nog bytt olja i lådan efter 5-6 tusen mil, beroende hur bilen används (och hur oljan ser ut och luktar). Finns det ingen historik på om den överhuvudtaget är bytt så hade jag bytt den ganska snarast. Funkar automatlådan helt OK så ska det även vara OK att byta oljan, men är det några konstigheter med växlingarna så kan det både bli bättre och sämre med ny olja, lite av en chansning i så fall.
mvh
mvh