Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Import från Frankrike?

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Import från Frankrike?

Hej!
Jag är sugen på min nästa bil, allra helst en 1966 Cadillac Fleetwood Brougham Sedan eller en "vanlig" fullutrustad 1966 Cadillac Fleetwood. Kan givetvis kompromissa lite, så länge det är en HT - jag vet, mitt första val är inte en en HT-bil -, dock ej Calais. Kan tänka mig även en 62:a Park Avenue. Ljus exteriör och interiör är mina andra önskemål, så bilen är plötsligt mycket svårare att hitta i en för mig rimlig prisklass, max 150000 kr.
Jag har sökt efter min kommande entusiastbil ett bra tag nu, men det är svårt att hitta. Jag har dock hittat en fransk sida där "min bil" dyker upp då och då.
https://www.skillter.com/fr/annonces/vo ... sorting=30
Kan ni rekommendera ovannämnda site?
Vad skall jag tänka på när jag evt hittar min bil på denna site?
Tack för hjälpen!
Mvh Laszlo Ghimessy
ps. Jag har redan en entusiastbil, en cabbe från ett annat märke.
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Import från Frankrike?

Halloj!
Jag har en följdfåga.
Är skillter (se mitt föregående inlägg) bara en förmedlarsite, eller en mellanhand. Är deras bilar fortfarande kvar i USA och då tillkommer frakt tull osv för deras priser. Alltså min franska är obefintlig och translate-programmens översättningar lämnar en hel del att önska.
Den andra sajten jag har koll på är https://classics.autotrader.com/ och sökning vidare därifrån men priserna där är förvånansvärt låga. Har jag misuppfattat någonting på denna sajt? Är det en renodlad auktionssite och priserna är bara utgångspriser?
Är det fortfarande billigast (lönsamt) att anlita en car-broker i sverige för import? Har ni några tips om seriösa? Jag har varit i kontak med några, men de vill inte göra affärer med bilar under 10t dollar, dvs slutpris på en rullande bil härhemma på ca 140-150 tkr.
Givetvis har jag koll även på autoscout, mobile.de, autouncle och flera svenska sidor.
Tack för hjälpen och ha en fin helg! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Import från Frankrike?

Har du mejlat sidan/säljaren och frågat? Det hade ju varit min första steg
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Import från Frankrike?

Alla bilar på Skillter verkar stå i USA så denna sida är bara en knepig omväg för dig om du inte behärskar franska språket.
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Import från Frankrike?

Stefan N skrev: mån 10 jun 2019, 09:58 Har du mejlat sidan/säljaren och frågat? Det hade ju varit min första steg
Jo, det skal jag göra. Tack för tipset. Jag väntar nog tills sesongen börjar närma sig till vinterförvaring även utomlands. Av bevakningserfarenhet vet jag att priserna sjunker något i Nederländerna, Belgien och Frankrike. Dock märkligt nog inte nämnvärt i Tyskland. Min eftersökta bil är dock ganska svårfunnen så det blir nog ändå en kompromiss :(
Vore skönt att veta om priserna på bilar i Sverigerullande skick kan vara värda att importera från tex ovannämnda länderna.
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Import från Frankrike?

pingis skrev: mån 10 jun 2019, 17:12 Alla bilar på Skillter verkar stå i USA så denna sida är bara en knepig omväg för dig om du inte behärskar franska språket.
Jag kommer att testa att skicka en fråga till skillter på engelska. Jag förutsätter att jag får ett begripligt svar, fast som du säger, så bilarna är prissatta ståendes i USA. Dvs frakt och olika avgifter tillkommer.
Jag måste tyvärr tillägga att de door2door (bilförmedlare) firmorna jag pratade/mejlväxlade med är inte speciellt hjälpsamma med att ta hem en bil från USA under 10.000 $. Kan det bero på att deras vinstmarginal baseras på bilens utgångspris i %? Men ryktet/referensen då?
Tack för hjälpen!
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Skriv svar