Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Tillmar
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 08:45

Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Hej!

Jag har precis köpt mig en Jeep Grand Cherokee med 4.0 l rak 6:a 1993 och den vägrar starta. Den får soppa och tände lite men ville inte riktigt gå igång,felkod 12-55 vilket inte är några fel som jag förstått? =/ Polaren tyckte jag skulle byta vevaxelgivare,sagt och gjort,nu tänder den inte alls och felkodar 12-11-55,där kod 11 är vevaxelgivaren,är det nån som har nån liten idé om vad som kan va galet,blir tokig på skiten =)
Tack på förhand
mvh Tillmar
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Tjena!

Riktigt trist med sådana fel när du precis köpt bilen.

Det kanske glappar i kontakten till vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren, prova att rengöra dessa och inspektera efter ev. skador. Tror att kamaxelgivaren/pickup coil'n sitter i fördelaren på den bilen.

Kod 11 betyder att vevaxelgivaren och/eller kamaxelgivaren är defekt (eller kablaget/kontakterna), men det som är mest vanligt är vevaxelgivaren.

Vad köpte du för vevaxelgivare, har du ett artikel-nr eller länk?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tillmar
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 08:45

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Avenger skrev:Tjena!

Riktigt trist med sådana fel när du precis köpt bilen.

Det kanske glappar i kontakten till vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren, prova att rengöra dessa och inspektera efter ev. skador. Tror att kamaxelgivaren/pickup coil'n sitter i fördelaren på den bilen.

Kod 11 betyder att vevaxelgivaren och/eller kamaxelgivaren är defekt (eller kablaget/kontakterna), men det som är mest vanligt är vevaxelgivaren.

Vad köpte du för vevaxelgivare, har du ett artikel-nr eller länk?

Mvh
Jag köpte en vevaxelgivare av en firma som bara mekar amerikanska bilar och killen sa att det är en orginal vevaxelgivare,numret på påsen jag fick den i är: K56026882.
Men jag tycker det är konstigt att den inte felkodade vevaxelgivaren innan jag satte i den nya. Tycker jag har kollat alla sladdar och kontakter åtskilliga gånger och dum som jag var klippte jag av sladden på den gamle givaren för att få ut den ur kabelhärvan =)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Ja, då verkar det vara en originalsensor vilket är bra när det gäller dessa typer av sensorer.

Det kanske var något glapp innan bytet av sensorn varav det blev ännu värre när du mekade bland kablaget? ..spekulerar bara, men det är som du säger konstigt att den inte gav någon felkod tidigare, om det nu inte är kamaxelgivaren som är problemet.

Jag hade fortsatt att inspektera sladdarna, kontakterna och ev. ryckt i kablaget medans någon försöker starta bilen, om du har möjlighet till det.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tillmar
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 08:45

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Som du säger kan jag ju ha förvärrat nån redan dålig kontakt eller kabel,eller helt enkelt varit för inrutad på fel sensor. Läste nått om en "paper spacer" för att få rätt avstånd mellan sensorn och det den läser av,men fattade inte om det bara gäller V8:an?

Ska kolla över alla kablar och kontakter igen så gott jag kan och försöka rassla i bråten medan nån försöker starta.

Är ny på det här forumet,men har läst en hel del här inne sen jag köpte Jeepen och får passa på att tacka för ett riktigt bra forum faktiskt.

Fortsätter hålla koll ifall nån kommer på nått tips eller tricks

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Ja, börja med att kontrollera kablaget och kontakterna en gång till, annars kanske du har sådan otur att den nya sensorn också är dålig (ett måndagsex?).

Utöver detta så kan jag annars tänka mig att det är något fel på fördelaren vad gäller rotorn och/eller kamaxelgivaren.

Har du en multimeter så kan du prova att mäta upp vevaxelgivaren, hittade en tråd på ett amerikanskt forum där det skriv en del om detta:

http://www.jeepforum.com/forum/f11/4-0l ... rt-995893/

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tillmar
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 maj 2016, 08:45

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Hej igen!

Jag testade att sätta tillbaka den gamle vevaxelgivaren och då fick han gnista på tändstiften igen,men den vill bara inte starta.

Soppa kommer fram till fuelrailen men jag vet inte om det kommer förbi bränsletrycksgivaren,vet du nått bra tips på hur man kollar om den öppnar som den ska? Det sitter som en ventil på fuelrailen och trycker jag på den så kommer det ingen soppa,ska det det? Den bara "fuktar" gängorna typ.

Fördelare och rotor såg friskt ut.

Den vill starta med startgas så det verkar ju vara nått med bränslet tror jag.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Hej igen!

Det var konstigt, så nu har du gnista igen och ingen felkod på vev- eller kamaxelgivare? Då måste den nya givaren varit något fel på, kanske har den åkt i golvet eller dylikt(?). Begär pengarna tillbaka eller en ny fungerande sensor.

Bränsletrycksregulatorn släpper förbi bränsle även om den inte är "aktiverad" med vakuum från insuget (med nackdelen att trycket är högre). Om den skulle vara igensatt så är det pga. smuts men då bör varenda spridare också vara igensatt och då måste det vara något riktigt fel på bränslefiltret i tanken.

Det kanske är filtret som är igensatt eller pumpen som är dålig och ger ett för lågt bränsletryck? Eller spridarna som inte öppnar pga. något fel på PCM:en eller kablaget/jordning? Kan även vara någon slang som ligger i kläm så att trycket blir fel, även vad gäller returen till bränsletanken från fuelrailen/regulatorn.

Ventilen på fuelrailen är en testport där man kan kontrollera trycket med en bränsletrycksmätare. Trycket ska vara 31 psi på tomgång (med vakuum till regulatorn) och ca 39 psi om regulatorn "stängs av" (inget vakuum till regulatorn).

Är du helt säker på att bränslepumpen går igång/kommer fram bränsle till fuelrailen?

Börja med att inspektera slangar och dylikt, sedan kan du prova att mäta upp kontakterna till spridarna för att se om de ger någon ström (medans någon försöker starta bilen). Därefter hade jag undersökt bränsletrycket, kolla med någon verkstad om de kan låna ut ett verktyg som passar på testporten.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
krille2
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 07 jun 2019, 18:10

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Hej hoppas på att det finns någon alert person här! Jag har ett liknande problem.
min är en 1995:a

Jag var på väg hem och bilen tvärdog. Jag lossade ena slangen till spridarna och vred på nyckel och det kom soppa. Motorn går runt väldigt lätt så det kan inte vara något komp
så spridarna öppnar väl inte. Skall lossa ett stift för att se om det är torrt.

Det sitter ett larm på bilen som jag ½ stängt av, det sitter nån form av startspärr, vet inte riktigt hur den är kopplad om det är det som är problemet.
Jag hittar bara en säkring i motorrummet som är för tändning, är det nån annan jag skall kolla , Larmet sitter inne i bilen vid inre säkringsboxen. Jag tycker det är lite svårt att se där inne under panelen. Är det någon som har glada tillrop??
Användarens profilbild
krille2
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 07 jun 2019, 18:10

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Stiftet var helt torrt. Så ingen soppa kommer fram till cylindrarna. Jag bytte vinkelgivaren för ca 15000km sen jag får beställa en ny det är nog den som trilskas igen. Bilen har gått 32000 mil nu så det blir väl en ny runda nu att byta slitdelar. Fast sist så tvärdog den inte utan den gick inte starta dagen efter när jag skulle till jobbet. Jag mätte spänningen vid 1:ans spridare och det var inget.. Jag provade även ventilen nu som sitter på spridaren och det spröt ordentligt när jag tryckte.
Användarens profilbild
krille2
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 07 jun 2019, 18:10

Re: Grand Cherokee 4.0L rak6:a 1993 vägrar starta

Bytte just givaren men den hoppade inte igång! Min startar inte med startgas..
Känns inte som om det blir något komp. Får skruva bort ventilkåpan för o se om ventilerna öppnar eller kamkedjan är av. Är det nån som har någon annan idé
Skriv svar