Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Anders_svall
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 apr 2016, 22:10

Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Min jeep cherokee 2,5tdi går inte att starta längre pga fjärrodsan, jag har 3st dosor men uppenbarligen är alla trasiga eller så har dom tappat kodningen.
Någon som vet om jag kan koda in dom själv? Hur gör jag då?
Finns det något annat sätt att bli av med rockwell startspärren, har läst att man kan komma förbi detta med en fungerande dos....någon vänlig själ där ute som sitter på sådana saker och skulle vilja hjälpa mig?

Tacksam för alla svar och all hjälp jag kan få, är redigt less nu :cry:
Senast redigerad av Avenger den mån 25 apr 2016, 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Hej!

Vad är det för årsmodell på bilen? Har du möjlighet att lägga upp en bild på fjärrdosan?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders_svall
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 apr 2016, 22:10

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Det är en jeep cherokee 2,5tdi 1997, bifogat är bild på fjärrdosan och mottagaren (inte mina men exakt likadana).
Bilagor
image.jpeg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Ja, då är det precis som du säger att man måste låna en sådan immobilizermodul (som fungerar med en fjärrdosa) och koppla in den till det fordon som inte fungerar och därefter koppla ur modulen när motorn är igång, minns dock inte vilka tider det rör sig om men det var ett par minuter som motorn skulle vara i drift tror jag, innan man kopplar bort immobilizermodulen. Det som händer då är att spärren i PCM:en raderas helt och hållet varav startspärren är bortkopplad. Det riskabla med detta är om något fel uppstår med modulen varav det inte går att använda den andra bilen längre, då måste man försöka hitta en annan fungerande modul till den bilen.

När jag undersökta detta själv för ett par år sedan så vet jag att vissa "Chrysler"-verkstäder i Sverige kunde hjälpa till med detta fel, samt ett företag eller privatperson i Tyskland (eller så var det Holland) som kunde radera startspärren om man skickade in PCM:en, hittar dock ingenting om detta idag (fanns en annons på ebay tror jag).

Företaget i USA som tillverkade dessa system har gått i konkurs/omstrukturerats så av dem går det nog inte att få någon hjälp.

Jäkla trist situation! Har hört om många som fått skrota sina bilar pga. detta.

Gör som så att du provar kontakta så många Chrysler-verktäder som möjligt för att se om någon eventuellt har kvar utrustning till dessa Rockwell-system. Det andra du kan göra är att försöka nå ut till andra bilägare som har bilar med detta system (såsom du gjort på detta forum), skriv t ex. på andra forum också, annonsera på Blocket.se, skriv inlägg på Facebook, osv.

Förresten, har du skruvat dän modulen eller är den kvar i bilen? Jag vet inte om detta stämmer men har hört att vissa modeller inte har någon "låsning" i PCM:en utan att det räcker med att plocka ur modulen.. gör det dock på egen risk, det kanske inte alls fungerar och gör mer skada än nytta!

Hoppas att det löser sig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler mek
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 12:33

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Jag har ett sådant begagnat kit som jag plockade ur en bil medan det fortfarande fungerade.

Vart i Sverige bor du?
Användarens profilbild
Anders_svall
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 apr 2016, 22:10

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Jag bor i Sundsvall, tar all hjälp jag kan få för att få igång bilen igen...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

För ett par år sedan hade jag också en sådan modul (med 1 st fjärrdosa) som fungerade, synd att jag slängde modulen (har enbart kvar fjärrdosan), hade kommit väl till användning just nu. Planen var att spara modulen men jag glömde helt bort detta och kom på det försent. Surt när man tänker på det i efterhand.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders_svall
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 apr 2016, 22:10

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Hej alla ni kloka där ute, är det någon som vet vad det är för skillnad mellan dessa båda "rockwell" dosor och hur man gör för att av aktivera den rektangulära (bilden utan fjärr)?
Bilagor
image.jpeg
Användarens profilbild
chrysler mek
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 12:33

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Är det modulen på den nedre bilden som du har i din bil?
Om det är den modellen så har jag för mej att det finns en ersättningsmodell att köpa, om jag minns rätt så måste den modellen ersättas och kan ej avprogrammeras.
Jag skulle ha skickat en modul till dej i våras men något kom emellan så jag glömde av det, men om du har den modulen som är på senaste bilden så hade inte mitt system funkat ändå:(

Kan du pma mej ett reg nummer eller chassi nummer så kan jag kolla i reservdels katalgoen..
/Jonas A
Användarens profilbild
Anders_svall
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 apr 2016, 22:10

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Hej

Jag tackar för den tid ni lagt ner på att hjälpa mig, jag lyckades inte avkoda den trotts nya grejor som fungerade när dom plockades bort. Så jag chansade och tänkte att antingen skroten nu eller efter att jag iaf provat knäcka systemet och efter lite fipplande så lyckades jag koppla bort immobilizern och bilen startade med alla funktioner (förutom fjärrstyrt centrallås). Su nu går bilen igen, efter 5år ståendes i ett garage :).
Användarens profilbild
Barvö
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 16 okt 2019, 19:28

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Hej Anders, ja har liknande problem med min grand cherokee 5.2 -96.

Startspärren går i lite då och då under körning, bilen dör och man får då larma av med dosan och starta igen.

Va det svårt att koppla från imobilizern?
Ser hellre att bilen går när den ska än att ha fjärrlås.

Mvh Anton B
Användarens profilbild
Galaxie1
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 30 nov 2019, 14:35

Re: Rockwell startspärr fungerar inte - Jeep Cherokee 2.5 tdi

Har en sån rockwell dosa i stratus undrar hur man kopplar bort den
Skriv svar