Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vinterförvaring i kallgarage - bilkapell?

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Escalade-Eric
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 03 jan 2016, 19:01

Vinterförvaring i kallgarage - bilkapell?

Hej,

Tänkte ställa av Camaron 2012 i garaget för året.
Har ett kallgarage som kan bli ganska fuktigt imellanåt.
Funderar på ett mjukt överdrag som ev. andas lite, se länk: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 409/#tab04

Min fråga, kan det ta skada om man har detta överdrag på bilen i garaget? Med tanke på fukt.
Tänkte mest då bilen kan bli dammig och vill hålla den blank och fin hela vinter.
Men vill heller inte upptäcka massa rost till våren
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vinterförvaring i kallgarage - bilkapell?

Hej!

Har garaget en del stora öppningar varav det blir fuktigt? Eller är det typ som en carport med tunnare väggar och garageport? Brukar inte bli fuktigt annars =)

Ja, det där överdraget funkar nog bra, går även lägga några distanser här och var för att höja upp det lite ifrån bilen. Bästa är också om man emellanåt kontrollerar fukt osv. beroende på väderleken.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Escalade-Eric
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 03 jan 2016, 19:01

Re: Vinterförvaring i kallgarage - bilkapell?

Hej,

Garaget är som du säger typ carport med tunnare väggar och port.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14739
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vinterförvaring i kallgarage - bilkapell?

Okej, då förstår jag att det blir lite fuktigt =)

Jag hade kört på ett sådant eller liknande överdrag samt kollat bilen lite då och då.

Har du märkt om det blivit rost på andra ev. saker i garaget? Typ verktyg, skruvar/bultar, osv.?

Rör det sig om en relativt låg fukthalt så kanske en avfuktare vore något, annars tror jag inte det är någon fara.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fodong
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 23 okt 2020, 17:55

Re: Vinterförvaring i kallgarage - bilkapell?

Jag har min Camaro (-98) i ett gammalt stall (tomt på hästar förstås) och jag lägger på ett sånt där "papprigt" tygkapell, dvs. det andas. Sen ställer jag in 3-4 torrbollar i bilen och hittills (tror detta är den 6:e vintern) så har den varit fin, torr, ren och orostig på våren. Det brukar vara helt fullt i torrbollarna, men så är det också en T-top jag har, så den är inte helt tät, vilken kanske betyder att torrbollarna drar fukt även utifrån stallet och inte bara bilen, men torrt är det i alla fall.
Skriv svar