Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tanklock-Låsning

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Tanklock-Låsning

På de bilar som Sveriges största biltillverkare producerar låses luckan till tanklocket 10 minuter efter dörrarna. En teori till anledning är att så vill jänkarna ha det när de ska tanka bilen.
Är det ngt som forumet kan bekräfta (eller dementera).
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tanklock-Låsning

Hmm?? :roll: Hur menar du? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Tanklock-Låsning

Avenger skrev:Hmm?? :roll: Hur menar du? :P
Antag en Volvo :lol: . På de bilarna finns tanklocket (ej låsbart) bakom en lucka (som på alla bilar).
När dörrarna låses med nyckeln/fjärren låses inte tanklocksluckan samtidigt utan det är fördröjt
10 minuter. Kan det vara för att amerikanarna vill kunna låsa bilen medan de tankar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tanklock-Låsning

Aha, men hur hör det ihop med amerikanska bilar ? :oops: Du menar att Volvo har den funktionen på amerikanska marknaden eller? :P Vet att XC90, S80 osv. har det i USA, men det finns även i Sverige och andra marknader runtom i världen :P

Jag vet ingen amerikansk bil eller annat märke som har fördröjd låsning, bara Volvo :)

Enligt Volvo så har det med säkerheten att göra (så man inte glömmer låsa bilen när man tankar upp bensin och går in på bensinstationen därefter, man låser alltså bara bilen och hinner tanka innan 10 min har passerat..) och det inriktas inte bara till USA som sagt utan till Sverige, UK osv. också =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Tanklock-Låsning

Avenger skrev:Aha, men hur hör det ihop med amerikanska bilar ? :oops: Du menar att Volvo har den funktionen på amerikanska marknaden eller? :P Vet att XC90, S80 osv. har det i USA, men det finns även i Sverige och andra marknader runtom i världen :P

Jag vet ingen amerikansk bil eller annat märke som har fördröjd låsning, bara Volvo :)

Enligt Volvo så har det med säkerheten att göra (så man inte glömmer låsa bilen när man tankar upp bensin och går in på bensinstationen därefter, man låser alltså bara bilen och hinner tanka innan 10 min har passerat..) och det inriktas inte bara till USA som sagt utan till Sverige, UK osv. också =)
Japp, funktionen finns på svensksålda bilar också. Bakgrunden till varför det är så är dock lite diffus.
I vart fall verkar den vanlige volvoägaren inte veta varför och "skyller" på amerikanska marknaden.
Om det stämmer så borde den finessen vara välkänd på det här forumet ;) .
Skriv svar