Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

B250 Ljusproblem efter vintern

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
gubbfett
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 23:32

B250 Ljusproblem efter vintern

Var iväg och skulle hämta åket men stötte på patrull. Det är en Dodge Ram B250 från 89 det gäller.
Tidigare ägare har monterat en extra switch för ljuset, men är inte helt med i matchen på hur allt lirar. Anledningen till att jag nämner switchen är att den såg lite svullen ut, och när jag försökte "ringa" den med multimetern så var det jättedött. Kopplade då förbi denna, men lika dött för det.
Detsamma gäller bromljusen. Resten av elen verkar dock fungera, så när som på cigguttaget - detta har jag för mig lirade förra året.
Backljus, blinkers, inomhusbelysning, allt verkar funka.

Åter till den monterade switchen: Längs rattstången sitter det en switch för hel- och halvljus. Denna switch fungerar då den piper på de olika stiften i olika lägen - men jag får ingen ström till den. Det borde jag väl ha? Det är två gröna (en helt grön med svart rand - det är den med svart rand som är bruten med en switch) som går in, och sedan två svarta ut (de två svarta är hel/halv som sedan går till nått relä). Jag får ingen ström ifrån någon av dem.
Oavsett, detta skall ju inte påverka bromsljusen? Har svårt att se hur kabeln från bromsljusswitchen löper.

När jag kollar i säkringslådan så ser alla (glas-)säkringar bra ut och alla ringer med multimetern. Dock går det inte ström genom någon av dem. Jo, en av dem hade sådär 1-2V. Detta känns också väldigt mysitiskt, eller är det bara jag som är dum?

Fick tipset att kolla kontakten till dragkroken då desa kan ärga igen och ge alla möjliga fel - denna såg dock dock jättefin ut. (en äkta biltema f.ö. så den är väl bytt hyfsat nyligen).

Försökte kolla den stora switchen för all belysning, den funkar att vrida på för att tända i taket, men i utdraget läger vet jag inte om den funkar - den skulle vara utdragen om jag inte minns fel. Vet inte hur jag fåt loss den här switchen för att kunna testa den - hur får jag loss den stora silvriga plastpluppen/vredet till att börja med? Testade att dra utåt, men gick bet.

Hur fortsätter jag min felsökning? Är jag ute och cyklar om jag funderar på att dra helt nya el till dessa lapor?
Någon som har koll på vart man kan hitta ett elschema till en sådan kärra?
Annons
Användarens profilbild
Treo_3
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 22 okt 2021, 22:09

Re: B250 Ljusproblem efter vintern

Finns en fjädrande knapp på undersidan av ljusomkopplare för att få loss själva vredet/dragknappen. Sitter straxt bakom vridskivan mitt på, som sakt under omkopplaren 👍 löste dok inte mitt halvljus problem att byta denna 😖
Skriv svar