Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Millasmirakel
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 feb 2016, 10:02

Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Hej! Har ett problem med min chrysler grand voyager 3.3 -04. Hastighetsmätaren och varvräknarens nålar går bananas ibland när man startat bilen samt att man inte ser om man lagt i r eller d. Någon som vet vad det är för fel och om det är allvarligt :?:
Senast redigerad av Avenger den ons 17 feb 2016, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin samt la till en mer beskrivande rubrik / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Vad exakt händer med mätarna? Visar dem fel under en liten stund eller hamnar de i fel läge under hela körningen? Ang. displayen för PRND.., slocknar den helt och hållet eller lyser allt upp så att man inte vet om DRIVE eller PARK osv. är ilagt?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Millasmirakel
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 feb 2016, 10:02

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Dem åker fram och tillbaka över mätaren för att efter en stund hamna i rätt läge. RND3 är släckt under tiden och tänds när nålarna stannat.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Kan vara ett överslag i mätarhuset eller mätarhuset som är dåligt.

Kontrollera så att kontakterna till batteriet inte glappar samt rengör dem gärna, men se till så att du har ev. radiokod till hands innan du lossar batterikablarna.

Du kan även prova att göra en självdiagnos av mätarhuset, håll inne TRIP/RESET samtidigt som du vrider på tändningen, då kommer mätarhuset att kontrollera dess olika funktioner. Notera om det kommer upp någon felkod (mätarhusfelkod) i displayen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler mek
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 12:33

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Vanligt symptom på dessa bilar. Detta blir till följd av att det blir en spännings dipp vid start. Det man kan göra är att se till att ha ett fräscht batteri. Men fortsätter det ändå så är det absolut inget farligt då du inte verkar ha några andra störningar..
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Hur kan det se ut om där kommer något felkod? Har ju nått fel på min, men vet inte om där kommer någon fel kod, vet inte vad jag skall titta på :) Med vänlig hälsning, Micke
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Jag vet inte var det står, men när man kollar motorns felkoder genom att vrida nyckeln till på av på av på som kommer felkoden upp istället för mätarställningen, har man inga felkoder står det donE..

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Testade det du skrev, jag fick bara upp en massa --------- så jag antar jag inte hade några felkoder på motor, hoppas jag :)
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Ok, står det något istället för mätarställningen om du gör det där med hålla in trip samtidigt som du vrider på tändningen?

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Felet på trådskaparens mätarhus (säkert överslag pga. dåligt batteri eller dålig kontakt till batteriet) skiljer sig troligtvis en del ifrån felet på ditt mätarhus Fabbebock om jag minns rätt.

För övrigt så har du en Chrysler Town & Country -2008 men man kan kolla motorkoderna på samma sätt som tidigare årsmodeller genom att vrida tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom ett par sekunder (starta inte bilen), sedan visas ev. felkoder i displayen i mätarhuset. Jag tror även att du kan kolla ev. mätarhuskoder genom att göra som ovanstående skrivet, dvs. hålla inne TRIP/RESET samtidigt som du vrider till ON (starta in bilen dock), då gör mätarhuset även en självdiagnostik.

Men som jag uppfattat det från en annan tråd så fungerade inte självdiagnostiken på din bil samt att du redan har felsökt mätarhuset hos Chrysler och fått beskedet om att det var dåligt?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Pgte
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 feb 2022, 18:39

Re: Hastighetsmätare fel - chrysler grand voyager 3.3 -04

Mycket tacksam för tipset med trip reset då min hastighetsmätarnål hade fastnat i maxläge.
Det funkade bra och detta fanns ju inte att läsa i bilens manual.
Skriv svar