Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Akut hjälp för instrumentrenovering sökes!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Akut hjälp för instrumentrenovering sökes!

Hej!
Inför den stundande regbesiktningen upptäcktes i verkstad att hastighetsmätaren måste renoveras. Vajern till den är beställd, men hastighetsmätaren måste renoveras (kärvat ihop). I samband med det behöver vattentempmätaren kollas också.
Firman INSTRUMENTJIGE kan inte ta emot bestälnningar just nu pga sjukdom.
Vem kan utföra detta jobb?
Jag kan givetvis posta, evt även skicka till utlandet.
Tar tacksamt emot tips.
Imperial LeBaron 1963 (den enda i Sverige)
Stort tack! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Akut hjälp för instrumentrenovering sökes!

LÖST LÖST LÖST
Nedan rader från min kommnade blogg, som är under uppbyggnad.
Jag lyckades plocka ut hastighetsmätaren till sist och testade mätaren om den går att snurra inuti anslutningen. Nix, den sitter fast. Jag bestämde mig för att göra jobbet själv. Men innan jag plockar ut allt, tog jag ett antal bilder om anslutningarna bakom.
2022-04-12
Nu är hela mätarhuset isärplockad. Hastighetsmätaren är fiffig, men snurrmagneten har fastnat. Förmodligen en koppar/brons-glidlager, där smörjningen har dunstat bort, men resterna klistrade ihop lagret. Jag fick iaf lossa med milt våld och imorgon blir det någon droppe symaskinsolja.
Jag passade på och polerade upp mätarhusets krom.
2022-04-13
Idag tag tog jag ett djupt andetag och började vrida inkommande vajers fäste. Den runda magnetens utsida är belagd med något fruktansvärt halt, därför var jag tvungen att initialt använda en smalspetsig tång. Rekommenderas dock inte om du inte har en finmotorik och känsla utöver det vanliga. Det tog lite tid, men till slut förnimmade jag en aning rörelse. Av med handskarna och bort med tången. Efter en halvtimme kunde jag vrida ett halvt varv fortfarande med bara fingrar runt den runda magneten. Lite kramp hindrade mig inte för att göra ett helt varv. När snurrandet började lätta mer och mer varv efter varv droppade jag pytteliten symaskinsolja där bronslaget möter skruvhöljets kant. Snart började oljan smyga in och till sist snurrade magneten nästan obehindrat.
Yes yes yes! Jag klarade jobbet som det tiotal företag jag frågade tackade nej till.
Jag ringde min verkstad om vajern har kommit. Det roliga svaret var att det spelar väl ingen roll, bilen går ändå inte genom besiktningen utan en fungerande hastighetsmätare. När jag berättade att jag har fixat den, trodde chefen att jag skojar och frågade gång på gång om att den verkligen snurrar.
Nu väntar jag på vajern… och vet hur Imperialens mätarkluster fungerar.
Men en fråga dök upp under isärmonteringens gång. Det är belysningen av mätartavlan, som funkar med elektroluminescens. Hmmm. I alla fall såg jag att mätarnålarna har en hårstråtunn jordade tråd som jag antar att skall aktivera en sorts fluorescerande orangeröd ljus. Nu efter femtio år har den röda färgen bleknat och några tunna trådar har korroderat bort. Här kan ni gärna komma med kommentar.
Ha det fint och Glad Påsk på er!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Skriv svar