Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Begagnatguide - Chevrolet Astro Cargo (skåpbil) 4.3 V6 årsmodell 1995-2005

Begagnatguider för olika USA-bilar
Kategoriregler
Här kan du läsa och skriva begagnatguider för olika USA-bilar. Vi granskar alla guider som skrivs och ser vi att något inte stämmer eller behöver läggas till/korrigeras så gör vi detta i samråd med trådskaparen/författaren. Vill du lägga till en bild i guiden så ska denna först mejlas till oss, varav vi lägger upp den i en särskild mapp som är avsedd för begagnatguiderna.

Önskas hjälp om köpråd för en bil som inte finns med här? Starta i så fall en ny forumtråd i kategorin för just det bilmärket.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Begagnatguide - Chevrolet Astro Cargo (skåpbil) 4.3 V6 årsmodell 1995-2005

Bild

Tänkte ta och skriva en liten text om Astro också då man i alla fall har lite erfarenhet.

Denna text inriktar sig på Chevrolet Astro Cargo (skåpbilsversionen med 2 sittplatser samt inga sidorutor bak).

Astro Cargo lämpar sig bra åt mindre företag som vill sticka ut ur mängden av Ford Transit, Citroen, Peugeot och andra ökända skåpbilar som rullar i Sverige.

Motorn kommer bara i ett alternativ, nämligen en 4,3 liters V6 med 200 HK!!! (Vortec) som faktiskt är en V8 med "2 cylindrar avkapade" så att säga. Den baseras alltså på Chevrolet V8:or helt och hållet. Detta ger alltså en ganska hög bränsleförbrukning, vi kommer inte under 1,3-1,5 l /mil, ännu högre om det är stadstrafik, fast det har vi inte använt bilen till så mycket (köra / stanna ...)

Växellådan finns den också enbart i ett alternativ, så gissa vad amerikanarna tycker om? Jo!, visst är det en automatlåda som gäller ;) Det är ju inte alla skåpisar som har automat, så det är faktiskt ett plus i kanten, och lådorna är ganska rejäla och håller bra!

Om nu lådan skulle ge upp så sitter den monterad betydligt mer åtkomligt än i en tvärställd motor eftersom Astro Cargo även är BAKHJULSDRIVEN (eller 4WD), kom ihåg det!

Mekaniskt sätt verkar dessa bilar klara sig väldigt bra! Man bör dock se upp med bakaxelklumpen, så att den inte droppar olja efter man kört en stund, då behövs nya packningar. För övrigt så är det en ganska svårskruvad bil i motorrummet, eller jag omformulerar mig, det är väldigt trångt då motorn sträcker sig hela vägen in i kupén (som på de äldre Cheva Vans).

Rost däremot är ett problem, i alla fall på våran, där visar det sig på trösklarna och bakluckorna (det finns två bakdörrar på dessa bilar som öppnas åt sidorna, ej som på Chrysler Voyager där man öppnar en stor bagagelucka uppåt.) Att bakdörrarna öppnas åt sidorna ger mer effektiv laståtkomst, det har sina fördelar!

Inredningen är ganska rejäl mot andra skåpisar från dessa årsmodeller, inte "så" plastig. Designen visar sig från tidigare Cheva Vans fast med trä utbytt till plast.

I utrustningsväg så finns det 2xairbag, ABS, elhissar, stolsvärme, spolare till strålkastarna, "mugghållare", dragkrok, centrallås (ej bakdörrarna), AC, armstöd, takrails osv.. osv.. beroende på bilmodell..

Bilen klarar av att lasta ganska mycket, samt dra tunga släp +++ i kanten :)

Lastutrymmet är ganska stort så den vanliga "elektrikern, rörmokaren, snickaren .." klarar sig fint med bilen, man sticker ut ur mängden och får en bekväm bil att åka i, lite mer bensin går det givetvis åt, men man åker som en kung och utseendet/designen är aggresiv så det bara skriker om det! :D

TILLÄGG:

Svängradien är ganska så bra på dessa bilar, kan nog bero på att de är bakhjulsdrivna :mrgreen:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild