Hejsan!
Jag har en liten pärla som heter Chrysler startus 2,5 -00, Automatare.
Har hittat en del trådar om detta problem, men verkar vara mer att det är svårstartat oavsett varm eller kall.
Min är inte svårstartad kall, bara när den är varm.
Den låter helt enkelt sur, sen när man väntat tills den är kall igen så startar den som vanligt. Men då låter den som om det är "knutor i bensinen". När man sen kört ett par kilometer så spinner hon som en katt igen.
Bränslefilter, tändstift och luftfilter är bytade på den.
Jag har försökt med att få fram felkod med nyckeln, det här OFF-ON 3-5 gånger i både parkering och neutralläge. Men finns ingen lampa som blinkar. Gör jag fel?
/Maria
Svårstartad varm - Chrysler Stratus 2.5 V6
Svårstartad varm - Chrysler Stratus 2.5 V6
Senast redigerad av Avenger den tis 07 feb 2012, 21:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Maria
Annons
Re: Svårstartad varm
Jag har ju två bilar med denna motorn så jag ger ett försök att svara 
Tänkbara fel såsom jag ser det:
1. EGR-ventilen är ett vanligt fel på denna motorn, den reglerar returluft från avgaserna till insuget, öppnar den ventilen fel så blir blandningen mellan bränsle och luft helt fel när bilen vill starta kanske?
2. Om givarna till kylsystemet samt insugsluften visar fel värden så blir även blandningen här helt fel, den kanske tror att motorn är kall och spridarna ger mer bränsle, då krävs ju mer luft (gasa mera på pedalen) för att starta bilen.
3. Någon spridare kanske läcker/droppar bränsle i motorn, då flödar den och bränslet kräver rejält med luft (gasa mera!!) för att starta upp.
... ...
Är bilen mer lättstartad om du gasar med pedalen samtidigt som du vrider om nyckeln? Tar det lång tid att få igång den? Flera försök eller ett långsamt startförsök med nyckeln?
Angående check engine-lampan, fungerar den överhuvudtaget när du startar upp bilen? Den ska lysa i några sekunder när man får igång bilen som en indikation på att glödlampan i instrumentet fungerar.
Tänkbara fel såsom jag ser det:
1. EGR-ventilen är ett vanligt fel på denna motorn, den reglerar returluft från avgaserna till insuget, öppnar den ventilen fel så blir blandningen mellan bränsle och luft helt fel när bilen vill starta kanske?
2. Om givarna till kylsystemet samt insugsluften visar fel värden så blir även blandningen här helt fel, den kanske tror att motorn är kall och spridarna ger mer bränsle, då krävs ju mer luft (gasa mera på pedalen) för att starta bilen.
3. Någon spridare kanske läcker/droppar bränsle i motorn, då flödar den och bränslet kräver rejält med luft (gasa mera!!) för att starta upp.
... ...
Är bilen mer lättstartad om du gasar med pedalen samtidigt som du vrider om nyckeln? Tar det lång tid att få igång den? Flera försök eller ett långsamt startförsök med nyckeln?
Angående check engine-lampan, fungerar den överhuvudtaget när du startar upp bilen? Den ska lysa i några sekunder när man får igång bilen som en indikation på att glödlampan i instrumentet fungerar.
Re: Svårstartad varm
Hur snabbt har du vridit nyckeln till OFF-ON ect..? inom 5 sek? Är även de 3 inre stiften bytta, de som är svåra att komma åt? Då antar jag att ni bytte insugspackning och lite annat också?