Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Jag har en v8 med namnet LT1 på 5,7 liter och jag har hört att majoriteten med folk som kör dessa bilar kan ligga på en förbrukning på strax över en liter. jag drar för närvarande 2 liter. Kan det vara så enkelt att bilen är i stort behov av typ olja filter stift? kan det verkligen göra så stor skillnad som nästan en liter?
Om jag då tillägger att stiften inte är bytta sen typ förr förra ägaren. dvs mer än ett år. skulle tippa närmare 2 år eller så. olja var i princip svart närt jag köpte bilen i sommras. å för övrigt så tror ja inte någon särskild service är gjort på den förutom oljebyte på minst ett år.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Hej och välkommen till forumet!

Till att börja med; även om generell service inte är gjord så ska inte bilen dra 2 liter per mil, det är oacceptabelt helt enkelt för en bil av årsmodell -94, även om motorn är av största laget..

Eftersom du har den uppdaterade motorn som sitter i många av Chevrolet's modeller och som har ganska många hästar så är det normalt med en förbrukning runt 1,2-1,3 (ibland uppåt 1,4-1,5) om man är realistisk, men ej 2 liter som sagt :)

Om vi utesluter oljebyte, oljefilter, tändstift osv., (även om det bör göras) så borde man kunna avgränsa felen, förutsatt att motorn osv. fungerar som det ska?

Jag hade tittat på följande:

(*Servat bilen), olja, filter, luftfilter!, växellådsolja och filter samt tändstift)
*Läst av ev. felkoder (om möjligt och om det finns några)
*Kollat katalysatorn
*Checkat av lambdasensor
*Kolla oljenivån i automatlådan så att den inte ligger och slirar smått hela tiden fast man inte känner av det (jag har erfaenhet av det)
*Lufttryck i däcken?
;)

För att kolla felkoder så kan du göra följande:

Sätt dig i bilen och vrid tändningen till "OFF"-läget, hitta sedan datakontakten.
Kortslut A och B-pins, med ett gem eller liknande.
Vrid tändningen till "ON"-läget.
Räkna antalet blinkningar som "Check Engine" eller "Service Engine Soon"-lampan blinkar.
BLINK, pause, BLINK BLINK = Kod 12
På vissa 94 & 94 årsmodeller finns det inte en B-pin, så då behövs tyvärr skanner, och vissar behöver en skanner ändå
:(

Här är en bild på kontakten:

Bild

Här kan du läsa av koderna: http://www.troublecodes.net/GM/94_57P.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

För att kolla oljenivån i automatlådan så kör du köra bilen varm och kör till en bensinstation där marken är plan (utan lutning åt något håll). Lägg i handbromsen och låt bilen gå på tomgång, växla igenom att växelvalen på automaten och avsluta i PARK, kolla sedan oljenivån TVÅ gånger.

Återkom gärna hur det går.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Avenger skrev:Hej och välkommen till forumet!

Till att börja med; även om generell service inte är gjord så ska inte bilen dra 2 liter per mil, det är oacceptabelt helt enkelt för en bil av årsmodell -94, även om motorn är av största laget..

Eftersom du har den uppdaterade motorn som sitter i många av Chevrolet's modeller och som har ganska många hästar så är det normalt med en förbrukning runt 1,2-1,3 (ibland uppåt 1,4-1,5) om man är realistisk, men ej 2 liter som sagt :)

Om vi utesluter oljebyte, oljefilter, tändstift osv., (även om det bör göras) så borde man kunna avgränsa felen, förutsatt att motorn osv. fungerar som det ska?

Jag hade tittat på följande:

(*Servat bilen), olja, filter, luftfilter!, växellådsolja och filter samt tändstift)
*Läst av ev. felkoder (om möjligt och om det finns några)
*Kollat katalysatorn
*Checkat av lambdasensor
*Kolla oljenivån i automatlådan så att den inte ligger och slirar smått hela tiden fast man inte känner av det (jag har erfaenhet av det)
*Lufttryck i däcken?
;)

För att kolla felkoder så kan du göra följande:

Sätt dig i bilen och vrid tändningen till "OFF"-läget, hitta sedan datakontakten.
Kortslut A och B-pins, med ett gem eller liknande.
Vrid tändningen till "ON"-läget.
Räkna antalet blinkningar som "Check Engine" eller "Service Engine Soon"-lampan blinkar.
BLINK, pause, BLINK BLINK = Kod 12
På vissa 94 & 94 årsmodeller finns det inte en B-pin, så då behövs tyvärr skanner, och vissar behöver en skanner ändå
:(

Här är en bild på kontakten:

Bild

Här kan du läsa av koderna: http://www.troublecodes.net/GM/94_57P.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

För att kolla oljenivån i automatlådan så kör du köra bilen varm och kör till en bensinstation där marken är plan (utan lutning åt något håll). Lägg i handbromsen och låt bilen gå på tomgång, växla igenom att växelvalen på automaten och avsluta i PARK, kolla sedan oljenivån TVÅ gånger.

Återkom gärna hur det går.

Mvh
Jonathan
Ok ser att du ar massa intressant information om detta. jag tänker börja mer servicen. har vart å köpt alla grejer till servicen än sålänge å börjar med det. sen så hör jag av mig med jämna mellanrum med lite trevliga resultat rapporter.

funderar på hur man enklast kollar katalysatorn å lambdan i steg två.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Hej!

Vad har du köpt för saker till service? Vilken typ av olja, filter osv.. :)

Börja med att kolla ev. felkoder, får du inga så kanske "katten" är sönder så att lambdan läser annat värde.

Felkoderna kan du kolla på din klimatpanel genom att göra som i den andra tråden, eller som ovanstående med OBD-uttaget ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Avenger skrev:Hej!

Vad har du köpt för saker till service? Vilken typ av olja, filter osv.. :)

Börja med att kolla ev. felkoder, får du inga så kanske "katten" är sönder så att lambdan läser annat värde.

Felkoderna kan du kolla på din klimatpanel genom att göra som i den andra tråden, eller som ovanstående med OBD-uttaget ;)

Mvh
Jonathan
Jag har köpt en uppsätting med tändstift av märket "Champion chopper plus" oljefiltret å luftfiltret var något amerikanskt märke som dom fick beställa hem till butiken dom var från "Puroulator Classic" står made in USA på dem å så blev det en 10w40 olja Ad centers egna märke. har kört den på många bilar å den håller måttet riktigt bra för sitt pris.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Det låter bra! :)

Att påpeka om oljan, jag tror det ska vara 5W-30 och av märket Mobil 1, detta eftersom General Motors skippade oljekylare till motorn pga. den olja som användes standard (Mobil 1),.. men men, det är tekniska spec., verkligheten säger en annan sak så det gör nog inget.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Avenger skrev:Det låter bra! :)

Att påpeka om oljan, jag tror det ska vara 5W-30 och av märket Mobil 1, detta eftersom General Motors skippade oljekylare till motorn pga. den olja som användes standard (Mobil 1),.. men men, det är tekniska spec., verkligheten säger en annan sak så det gör nog inget.

Mvh
Jonathan

Jag tänkte mest att detta fick ducka som olja för ett impuls byte. jag slår på stort till sommaren men just nu vill jag bara ha ur den gamla svarta oljan som jag inte vet något om.att den skulle vart bytt 400 mil innan ja köpte bilen tror jag inte ett skit på med tanke på att den e svart!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Nej nej det är nog ingen fara, själv har jag aldrig köpt Mobil 1 om jag inte minns fel, jag måste dock rekommendera lämplig olja och förutsättningarna bara så att du vet, vill inte utelämna någon fakta ;)

Svart olja innan/nu? :shock: Dom måste ha glömt att byta filtret eller inte bytt varken olja eller filter, en del kan vara lata och köpa oljepump på Biltema för 100:-, då kan det kvitta eftersom kolen bildas enormt snabbt och smutsen fastnar inte i det redan igensatta filtret :shock:

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Avenger skrev:Nej nej det är nog ingen fara, själv har jag aldrig köpt Mobil 1 om jag inte minns fel, jag måste dock rekommendera lämplig olja och förutsättningarna bara så att du vet, vill inte utelämna någon fakta ;)

Svart olja innan/nu? :shock: Dom måste ha glömt att byta filtret eller inte bytt varken olja eller filter, en del kan vara lata och köpa oljepump på Biltema för 100:-, då kan det kvitta eftersom kolen bildas enormt snabbt och smutsen fastnar inte i det redan igensatta filtret :shock:

Mvh
Jonathan
ja i princip svart olja! hur det u ligger till vet jag inte men jag vet bara att det måste åtgärdas!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Jo det stämmer, meddela gärna hur illa oljan ser ut när du tömmer den..

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Avenger skrev:Jo det stämmer, meddela gärna hur illa oljan ser ut när du tömmer den..

Mvh
Jonathan
jepp! ja har kameran i högst hugg! he ;) he!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Ja då har man bytt ut luft filter olja och olje filter. Det gjorde gött de! skall bara få bytt stiften med så e det perfekt sen. Oljan var verkligen kolsvart. måste vart på tiden. måste säga att det var precis som på park avenuen jag gjorde service på nyligen. var jättelätt å få loss botten pluggen å filtret var inte så värst svårt heller. måste säg att det var den bästa tänkbara placering av oljefiltret jag någonsin sett. satt till höger om botten pluggen å till vänster så satt oljetrycks mästaren så det var liksom allt på samma ställe. riktigt bra planerat av dem som konstruera motorn.
när jag ändå var igån å kolla över bilen så lade jag bland annat märke till flertalet mindre sprickor i en bromsskiva å även en stor sådan. har länge tyckt att det dunkar konstigt när jag bromsar. å nu vet jag varför. får ganska akut byta skivor och belägg känner jag. verkstan får göra det samtidigt som dom byter stift.
hittade även ett eventuellt litet olje läckage som sitter bakom svänghjulet på motorn, verkar vara en packning men inte så akut då det läcker mycket lite.


Uppallad på pallbockar. Fick låna en racing domkraft av polaren å det var rena drömmen å använda den. bilen upphöjd å ställd på bockar på mindre än 5 minuter eftersom det var mycket lätt å hitta bra lyftpunkter för domkraft å bockar under bilen. måste köpa en sån domkraft. min vanliga standard modell är bara bökig å använda.
Bild


Så sitter filter å plugg. har precis satt dit det nya filtret.

Bild
Bild

Här har vi oljeläckaget!
Bild


Sprickorna i bromsskivan på passagerar sidan
Bild
Bild







Fyller på olja med hemma gjord tratt ala ursköljd BOB Hallonsaft flaska. Funkar perfekt!
Bild
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Hej!

Tack för bilderna, mekarbilder är grymt roliga att se på, men det kanske bara är jag som tycker det :roll: :)

Skönt att höra att servicen gick bra! Men lite osis med oljan som var svart, men nu är den ju bytt :)

De sprickorna i bromsskivan såg inte så trevliga ut! :shock: Bra att du byter ut dom snarast.

Hoppas att bilen faller ned på normal förbrukning nu.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

Avenger skrev:Hej!

Tack för bilderna, mekarbilder är grymt roliga att se på, men det kanske bara är jag som tycker det :roll: :)

Skönt att höra att servicen gick bra! Men lite osis med oljan som var svart, men nu är den ju bytt :)

De sprickorna i bromsskivan såg inte så trevliga ut! :shock: Bra att du byter ut dom snarast.

Hoppas att bilen faller ned på normal förbrukning nu.
den största sprickan i skivan säger DUNK DUNK DUNK när jagf bromsar så den behöver bytas ganska omgående!
sen gnisslar dessutom beläggen så det får bli en omgång me nya grejer på båda sidorna!
belägg båda fram å båda skivorna! vill ha det nytt å fint! med jämnt slitage å jämn broms verkan!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Skriv svar