Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Elproblem Sebring 05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
sebring05
Station Wagon

Elproblem Sebring 05

Hej!

Har ett märkligt problem med en Sebring från 2005 som jag tänkte kolla om någon hade en idé på.

Ibland, mer sällan än ofta, så slocknar halvljus och instrumentpanel (utom stereo och ODO/kompass). Det kan slockna medan man är ute och kör och sedan tändas igen 5-10 minuter senare. Igår var det dock släckt redan från när bilen startades, och kom aldrig tillbaka. Stängde av bilen för att handla och på resan hem var det samma, inget halvljus eller instrumentpanel på hela vägen. Vrider man för att kunna använda helljuset så tänds dock halvljuset.

Hoppas någon kan ha en idé om vad som felar trots knapphändig information, är tyvärr inte så hemma med att felsöka bil-el.

Tack på förhand!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Elproblem Sebring 05

Tjena, Välkommen till forumet!

Låter som om det är fel på reglaget till ljusen (spaken till vänster vid ratten), den styr både mätarhusets bakgrundsbelysning samt yttre belysningen.

Det kan skilja lite mellan vilken modell du har, är det med automatiskt halvljus? Dimmerknapp i spaken och/eller vid sidan på panelen?

Har du kollat säkringarna?

http://www.ebay.com/itm/01-02-03-04-05- ... 20b917cff1" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sebring05
Station Wagon

Hej!

Tack för välkomnande och tips.

Kollade en del igår och alla säkringar är hela. Hittade vid säkringarna en box som nästan ser eftermonterad ut som det står "Ljusautomatik EB 706" på. Misstänkte skarpt att den kunde vara boven i dramat så skruvade ur den och provade i en annan Sebring som hade en likadan box installerad. Den fick då precis samma fel som min bil så idag ska jag se om jag kan hitta en box på en skrot och se om det blir bättre.

Återkommer.
Användarens profilbild
sebring05
Station Wagon

Problemet löste sig när jag bytte till en box från skroten.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Härligt! :)

Har du en bild på boxen? Vore intressant att se, kanske finns med som originaldel i servicemanualen :P

Bild
Användarens profilbild
sebring05
Station Wagon

Här finns bilder på hur den ser ut:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21396373" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha! Okey :P Då var det som du sa en eftermonterad box, är bilen import kanske? :P

SEPAB är ganska kända vad gäller ljusautomatik, kolla in deras hemsida :P

Bild
Användarens profilbild
sebring05
Station Wagon

Svensksålda, alla 3 Sebring som jag varit å rykt i den här boxen på :)

Även en 300M med samma box är svensksåld...

Aja, problemet är som sagt löst och eftersom bil-el är som den är tänker jag nöja mig så! 8-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Märkligt :lol:

Men jag kommer ihåg från någonstans att många eu-tillverkade chryslers ibland fick eftermonterad utrustning innan dom kom in i bilhallarna, kanske är det isf :P

Bild
Skriv svar