Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ebay, köpa luftmassemätare till övrig ej USA-bil, Opel

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Ebay, köpa luftmassemätare till övrig ej USA-bil, Opel

Hej

Vet inte om det kanske redan finns en tråd om detta :roll: Men kollade lite på Ebay, men som jag fattade det
är man tvungen att uppge kortnummer mm vid registrering? Kanske jag som är larvig men det känns lite obehagligt tycker jag. Synd för det var stora skillnader på priser på en luftmassemätare jag tänkte ev köpa.
Kostar c:a 3000:- ny på märkesverkstad, c:a 800:- på skroten c:a 480:- ny på Ebay :shock: Är lite osäker på det här, kanske kan man ta kontakt med företaget och köpa direkt därifrån? Menar dom som annonserar på Ebay? Hur säkert är det tro :roll: Det tråkiga är att jag vet inte om det är det felet heller? Gäller en extra bil jag har, blir vansinnig på den där lampan som tänds :cry: Inte heller roligt att hålla på att byta massa grejer utan att veta vad som är fel? Har en OBD läsare men finns ju inga som kan tala om exakt fel, blir ju en massa olika tänkbara fel :? Bilen går som den ska som jag upplever det, men lampan stör mig :? Vill gärna veta felet. Helst utan att det kostar skjortan.

wepe
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ebay

Ebay är ett av världens största företag, deras siffror på omsättning, vinst och kapital är dubbelt mot vad t ex. Swedbank har :D

Jag tror (vet) att det inte är några problem med att handla där. Man måste registrera ett konto hos PayPal (som ägs av ebay.com) för att kunna handla. Då finns ens VISA-kort alltid registrerat och man behöver bara skriva in paypal-login.

Det rekommenderas inte att handla utav företaget direkt eftersom då får du inget skydd från ebay och paypal om du inte får reservdelen. Ebay har otroligt bra säkerhet som alltid ser till att man får pengarna tillbaks, antingen av säljaren eller av ebay själva om säljaren skulle "försvinna".

Så regga ett konto hos paypal och ebay och börja handla, absolut inga problem och det kan inte bli mer säkert.

Har du länk till delen du tittat på? :P Var det inkl. frakt till Sverige?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

Hej

http://viewitem.eim.ebay.se/MASS-AIR-FL ... 26791/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ju inte till någon jänkare precis :D Är till en Opel Corsa -01 som jag köpte för att ha som extrabil. Men blir inte klok på varför lampskrället tänds :? Pratade med verkstaden som menar på att det nog är lmm?
Har varit ute för sådant förr, har tyvärr inte alltid stämt :roll: Vill därför inte slänga ut en massa
pengar på något som kanske i slutändan inte leder någonvart? Har varit ute för innan på olika märken att det bara byts delar, kanske inte leder till något resultat :roll: Kan väl tillägga att det kan ta flera dagar och
mil innan lampan tänds, tycker personligen att skulle det vara lmm så borde lampan tändas tidigare och
bilen gå sämre?

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ebay

Det är värt ett försök, den var ju inte alls dyr som i Sverige :P Och priset var med frakt också, bra att den fanns inom EU, då tillkommer ingenting annat.

Opel ägs av GM = Blandras av USA-bil :D hehe

Har verkstaden felsökt med OBD? Då borde dom sett exakt vad som finns lagrat i datorn (vilken felkod). Förutsatt att bilen är nyare än -01 =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

Jodå det ligger en felkod P0170 Men instrumenten talar ju inte exakt om vilken del det är fel på, känns lite bingolotto :roll: Kanske bara är dålig kontakt eller något? Ska kolla lite mer, helt klart vettigt pris på Ebay.

Tackar för svar

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ebay

Aha, tänkte om det var någon specifik felkod till just den sensorn :P

Jag hade nog provat att byta MAF-sensorn till att börja med, därefter lambdasonden =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

Vet inte hur jag ska göra :roll: Tänkte jag skulle sälja den, kanske bättre att upplysa om det och sänka priset istället? Har pratat med några mekar som säger det är väl bara att strunta i så länge den funkar som den ska. Men personligen stör det mig så pass, vill att det ska funka. Men det är klart går inte lägga ner hur mycket energi och pengar på en äldre bil som inte står så högt prismässigt heller :? Tycker jag har kostat på den tillräckligt innan och nu detta :x

wepe
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

Har nu skickat efter luftmassemätare på på Ebay. Skapade ett konto, återstår att se hur det funkar :roll: Tog lite tid att registrera men nu är det beställt i varje fall. :D

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ebay

:P

Du får nog sensorn denna veckan om dom är snabba, det var inom EU =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

Luftmassemätaren kom idag :D Återstår att se om lampan tänds nu :roll: Först när jag hade satt dit den gick bilen sämre, framför allt när den var kall? Men verkar som den rättat till sig när jag körde lite, ingen
lampa som tändes att något var fel. Bara hoppas det håller i sig. Kommer nog mera paket i veckan :oops: fanns ju mycket intressant där.

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ebay

Nya givare behöver ofta en stund att ställa in sig, alternativt om du hade startat om bilen så hade det kanske gått fortare =)

Vad blev det mer som beställdes? :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

Bilen går bra nu hoppas jag, har kört några mil. Det konstiga är att jag startade om den flera gånger när jag hade bytt den. Testade att nollställa den med både OBD och att lossa batteriet, körde c:a 5Km efter varje försök. Sedan ställde jag den några timmar, sedan gick den bra :roll: Det är ju bara bra. hoppas att det funkar utan felkoder. Men blir inte riktigt klok på varför den blev lustig i gången vid kall motor innan den rättade till sig:roll: Hittade lite elektronik grejer med, halva priset på det som finns hemma att köpa som räknas som billigt :) Blir att handla mer där. Hittade inte så mycket till Pontiacen, men har inte kollat jättenoga än.

wepe
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

:roll: :x Lampan tändes efter c:a 15 mil :? Åkte till en kompis som har en mer avancerad obd läsare. Kom fram till att troligtvis var det reglersonden?? Skickade efter en på Ebay, får se hur det går nu.
Tur att det går att köpa billigare reservdelar på nätet ;) Skulle inte vara roligt att betala fullpris på märkes verkstäderna. Inget för en smålänning :D

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ebay

:|

Hur kollade ni felkoderna nu, fick ni fram någon mer specifik kod? Vad var det för kod i så fall? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Ebay

Han har en riktig läsare som sa att det var lamdasonden, men inte vilken. Jag trodde det bara satt en, den bakre gav bara ett fast värde. Så vi raderade koden och körde in den på lyften. Sedan lossade vi anslutningen till främre, då gick bilen sämre samt visade ett fast värde. Gjorde samma på bakre var samma där, bara att det märktes ingen skillnad på gången. Men när vi monterade tillbaka dom så gav bägge utslag :roll: Motorlampan tändes aldrig när vi kopplade
från dom? Men läsaren visade fel framför allt på främre när den var bortkopplad. Får hoppas det funkar med nya sonden ;)
Skriv svar