Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Jag har lite problem med min pluspol till batteriet på min Buick.
Det sitter 3 olika hållare till olika huvud pluskablar på pluspolen vid batteriet. dessa tre olika förbinds å dras ihop av en aningen skumt utformad bult som dras rakt igenom alla tre hållarna.

Beskrivningen på detta låter svinkonstig för någon som inte sett bulten jag pratar om så vad jag letar efter är någon som känner till detta å kanske har ett tips på vart man kan få tag i en ny sån bult eller alternativt vet hur man får ordning på den för hur mycket jag än drar åt så nyper den inte som den skall vilket resulterar i att strömmen slumpmässigt försvinner närhelst den vill.

Skulle vilja ha ny bult eller kanske möjligen en helt ny hållare med bult å allt som medföljer. jag tror inte att en låsbricka hjälper i detta fallet. skall prova men vill ändå ha en ny småningom för att saker å ting skall va riktigt gjort.

här är en bild på den hållaren som sitter på plus polen. jag skall försöka få en bättre bild imorgon

http://www.garaget.org/?car=157982&image=1489400" onclick="window.open(this.href);return false;
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Hej!

Jag saknar tyvärr den stora servicemanualen till den bilen, har enbart ägarmanualen som endast omfattar det grundläggande.

MEN, det handlar helt klart om batteriterminalen/kabelskosatsen om jag inte uppfattat det fel? :)

Dessa rostar ganska bra och resultatet blir som du beskriver, det bästa är nog att byta ut den mot en ny universal eller liknande, som klarar av det antal kablar som går till +pluspolen.

Nackdelen med att byta ut till en ny vore att det är lite special eftersom det går 3 kontakter till den, men det går ju att "koppla ihop" så att det ser anständigt ut.

Jag ska försöka ta fram en sprängskiss i alla fall..

UPPDATERING: Ursäkta, jag var lite trött nyligen och glömde bort att vår Chevrolet Astro har samma kabelskor/terminaler, återkommer med mer info..

Om du vill behålla original eller liknande så är nog den bästa lösningen någon bilskrot som du kan besöka eller ev. maila och skicka en bild, se till så att skroten tillhandahåller bilmärken såsom Chevrolet, Cadillac osv. så ska det nog sitta ungefär samma koppling.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

ja det är kabelsko terminalen. jag vill helst ha tag i samma grejer. gillar inte Universal alá biltema eller Mekonomen. i mitt fall så är det gängorna som är så utslitna. ingen rost i mitt fall. jag får nog se hur det ter sig med låsbrickor även om det bästa vore en ny terminal. har funderat lite på hur man skulle förena kablarna på ett snyggt sätt om man ändå blir tvungen å köra universal. dom som vanligtvis går att köpa stöder bara en grov huvud kabel å inte typ 3 eller 4 som jag har
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Hej igen!

Jo du har helt rätt, inget roligt med universal på någon fel egentligen ;)

Jag ska försöka kolla lite på våran verkstad och på Chevan vi har, men kommer inte dit idag då det är 4 mil att köra :)

Annars vore det nog bra att fråga någon skrot på bildelsbasen.se, dom lär garanterat ha till billigt pris och i sådana fall hela "enheten".

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Avenger skrev:Hej igen!

Jo du har helt rätt, inget roligt med universal på någon fel egentligen ;)

Jag ska försöka kolla lite på våran verkstad och på Chevan vi har, men kommer inte dit idag då det är 4 mil att köra :)

Annars vore det nog bra att fråga någon skrot på bildelsbasen.se, dom lär garanterat ha till billigt pris och i sådana fall hela "enheten".

Mvh
Jonathan
Hejsan! Jag har vart å jagat runt efter en lösning och hittade tillslut en kabelterminal som ser i princip identisk ut på den bilden jag fick se hos AD center i Trollhättan. lade en beställning på en sån så jag hoppas att det stämmer med den. i beskrivningen så stod det något i stil med batteripol konverterare för usa bilar med sido-montering så jag håller tummarna att den är rätt.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Hej igen!

Det stämmer säkert, AD Center tar delarna från Hansen Racing och dom har till 99%(?), går även beställa via Mekonomen, Autoexperten, Meca osv. som också har samarbete med Hansen har jag för mig.

Jag har själv inte fått en "verklig titt" på delen då jag inte haft tillgång till vår Chevrolet ännu, den står fortfarande på jobbet 4 mil härifrån och jag har arbetat hemma mestadels :/

PS, om man tittar på Hansen Racing's hemsida så hittar jag ingen direkt reservdel, eller så är jag blind, eller så finns den enbart med i återförsäljarnas system..

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

är är två bilder
en på polklämman bortmonterad å en på de två hållarna som den klämman skall monteras ihop med. desvärre så är gängorna slut i terminalen så skruven som går igenom alltihopa biter inte. det skall sitta som du ser på minus polen

Bild
Bild
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Aha!

Det såg jag en del i Hansenkatalogen, dom har den på sin hemsida, gå in och sök i katalogen (flash-katalogen på sisådär 400 sidor), sök efter lämpligtvis "batteripol" så tror jag det kom upp på någon sida..

Men du har redan beställt så du får nog rätt del ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Avenger skrev:Aha!

Det såg jag en del i Hansenkatalogen, dom har den på sin hemsida, gå in och sök i katalogen (flash-katalogen på sisådär 400 sidor), sök efter lämpligtvis "batteripol" så tror jag det kom upp på någon sida..

Men du har redan beställt så du får nog rätt del ;)

Mvh
Jonathan
jepp jag har beställt den! men skulle det ändå vara fel så vet jag vart ja skall leta
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

fick tag på en ny batteri terminal å den passade perfekt så nu funkar all el som den skall igen! Gav 80 kr för den så det var det värt! gick å beställa hos Ad center.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Härligt!

Båda dina Buick börjar bli i riktigt bra skick nu verkar det som, service, nya fälgar osv. ;)

Har du haft många Buick innan, så du fortsätter att köpa just det bilmärket? :)

Själv köper jag enbart "USA-bilar" nu, något annat kommer inte på fråga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Avenger skrev:Härligt!

Båda dina Buick börjar bli i riktigt bra skick nu verkar det som, service, nya fälgar osv. ;)

Har du haft många Buick innan, så du fortsätter att köpa just det bilmärket? :)

Själv köper jag enbart "USA-bilar" nu, något annat kommer inte på fråga.
jo nu börjar dom bli riktigt fint skick!! men det är lite som saknas ännu!

Min historia är rätt lång med tanke på hur det blev jänkare.
jag drar den lite kortare storyn då den är rätt intressant.
för 3 år sen så åkte jag runt i en riktigt snyggt ombyggd street car kärra. det var en audi a4.
Bild
jag hade haft den lite mer än ett år vid det laget å den hade gått hur bra som helst hela tiden men just vid detta tillfället så hade jag rätt stora problem med olje läckage och fick inte ordning på det. fick fylla olja typ 3 dagar i veckan. det gick mot vinter å ja ville ändå ställa av bilen å fixa en vinterbil. kompisen till mig hade en golf 2a som jag köpte billigt så jag ställde audin hos mina föräldrar.
Bild
golfen gick hur fint somelst. men ja råkade ha lite extra pengar på banken å hade fått för mig att köpa en audi 100 turbo 91 som jag hittade på blocket då jag ville ha rejälare bil å mera lastutrymme mm.
Bild
det var nog här någonstans som ja började söka större bilar och motorer. den audin jag köpte fick ja till fyndpris men den hade en del saker som behövde fixas så jag tänkte att jag fixar upp den under tiden ja kör golfen. när den är klar så säljer jag golfen tänkte jag. så blev det inte.en vecka efter jag köpt audin, dvs tre dagar efter jul så skall ja åka å titta på mellandags rea med tjejen vid ett stort köpcentrum en liten bit hemmifrån.
Den dagen slutade inte med shopping utan istället på sjukhuset då ja krockade bilen.
Bild
Audin visade sig spöka å det dök bara upp mer å mer fel på den så den kom inte från verkstan förren jag bogsera den därifrån ett år senare. var en snäll mekaniker som hjälpte mig mycket vid sidan om sina vanliga arbets tider. Under det året efter jag krockade golfen å audi 100an stod på verkstan så fick jag tigga skjuts till jobbet, låna polares bilar å även min pappas volvo 760 som han hade stående som skulle bli projekt till våren. hade inga pengar till å fixa varken audi 100 eller audi a4 å försäkringsbreven om golfen strömmade in med fakturor osv om bärgning å självrisker osv.
Körde pappas 760 som han egentligen behövde själv då det körde ihop sig för han å bilar i samma veva men han var snäll å lät mig ha volvon å köpte sig av en oplanerad slump en bil på blocket som var i fint skick men avställd. han visste inte mycket mera än att det var en jänkare som han aldrig sett förr å att det var ett fynd pris. killen som sålde den ville ha 9000 för den då han låg i skilsmässa. den bilen var nämligen en buick park avenue
Bild
Pappa fixade ordning den å körde den ett tag. jag reflektera inte så noga vad det var för bil mer än att jag inte sett en sådan förr. vid ett tillfälle så skulle han sälja bilen å lagt ut den på annons, dagarna innan så bad han mig att låna den bilen för hämta min bror som bor långt från oss, så jag fick mig en rejäl åktur i en för mig helt okänd bil. När jag kom hem igen så sa jag till pappa att eftersom jag inte har bil å behöver en akut å dessutom blivit galet frälst i buicken de senaste timmarna så gjorde jag så att jag åkte till banken å lånade upp vad pappa ville ha för bilen så köpte den.
tänkte först att jag kunde köra den ett ta å sen göra pengar på den. oj vad fel jag hade. när jag väl började fundera på å så sälja så fick jag sån ångest. kunde inte föreställa mig att gå tillbaka till någon gammel volvo eller sa mera.

På den vägen är det!!! sen sålde jag nu nyss park avenuen till min svärfar som inte heller visste så noga vad det var för bil men numera är han frälst av amerikanska bil gudar.
jag sålde park avenuen å min audi a4 å min audi 100 å köpte mig en roadmaster vilket är den jag kör idag.
Bild
Jag kommer köra amerikanskt tills jag dör! aldrig mera små skitbilar. kostar det lite mera bensin så låt det göra det! man åker fruktansvärt bekvämt å dessutom mycket krocksäkrare än i min sketna golf. värt varenda krona som det kostar å åka buick.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Ojdå, det var ej intressant historia! Tur att det verkar ha gått bra för dig vid krocken, lät inget roligt och såg inte roligt ut heller på bilden på Golfen! :cry:

Roligt att höra lite historier såhär, och bra köp med Buicken, sägs ju vara en av världens mest hållbara bilar, (Roadmaster, Carpice) rykten går att dom håller 100 000 mil i både motor och låda :shock: och om man förstärker dom som en polisbil så stämmer det nog ännu mera.

Själv vill jag också skaffa något med lite större motorvolym, har nu enbart V6:or och dom är strax under 200 hästar på samtliga bilar, skulle hemskt gärna vilja köpa en USA-bil med V8 om man får råd.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Avenger skrev:Ojdå, det var ej intressant historia! Tur att det verkar ha gått bra för dig vid krocken, lät inget roligt och såg inte roligt ut heller på bilden på Golfen! :cry:

Roligt att höra lite historier såhär, och bra köp med Buicken, sägs ju vara en av världens mest hållbara bilar, (Roadmaster, Carpice) rykten går att dom håller 100 000 mil i både motor och låda :shock: och om man förstärker dom som en polisbil så stämmer det nog ännu mera.

Själv vill jag också skaffa något med lite större motorvolym, har nu enbart V6:or och dom är strax under 200 hästar på samtliga bilar, skulle hemskt gärna vilja köpa en USA-bil med V8 om man får råd.

ja dom säger ju att service å allmänt vårdande gör hur mycket somhelst. med tanke på mängden material i de bilarna så skall de mycket till innan det ger sig!

om du kan tänka dig jänkare i samma stil som min bil så kan du ju få det för typ 50 000.
kolla här
http://www.blocket.se/dalarna/Buick_Roa ... ?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Buick_R ... ?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Oldsmob ... ?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/lund/Chevrolet_Ca ... ?ca=16&w=3
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Park Avenue 1991 - Söker bult till pluspolen

Tack för länkarna.

Har själv kollat lite på den f.d polisbilen, gillar den skarpt mycket! Som ett plus i kanten skulle man få bilen dekaltrimmad med "FBI" på sidorna, hehe, det hade varit pricken över i:et :)

Men än är det nog inte tanke på att sälja någon bil tror jag inte, (jag blir fäst vid en bil ganska fort, hehe), så det blir nog att spara i sådana fall till en till bil.

Kan ju nämna att mina bilar jag haft/har har krånglat en del (mestadels Sédaner o Coupé), men dem jag fäst mig vid har aldrig svikit mig, alltid tagit mig dit jag ska, alltid startat och rullat på, speciellt min gamla Chrysler Stratus, den bilen hade många fel kan jag erkänna, men den gav aldrig upp, körde den som en Jeep, ett lager i växellådan var sönder i 2 år men inget hände och har hänt ännu med lådan osv. förutom missljud, verkstaden dömde ut bilen men den bara fortsatte!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar