Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1996

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Jacob77
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 dec 2011, 20:54
Ort: Trollhättan

Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1996

Hej alla där ute.
Jag har en Dodge Grand Caravan från 1996 import från Canada.
Det är så att mina 2 fjärkontroller plödsligt la av och vill ej fungera korrekt nu.
Dom låser upp bilen, och låser bilen precis som den ska MEN när man ska låsa upp bilen och starta bilen så vill bilen ej starta pga startspärren ej är, av aktiverad.

Efter många samtal till Hedin bil så verkar det som att mina 2 fjärrkontroller inte riktigt når fram till startspärren på bilen.Varav att det endast går att låsa m.m men ej starta bilen.
Så felet sitter i Fjärkontrollerna, enligt Hedin Bil.

Priset för detta kalas skulle kosta närmare 5000:- vilket jag inte har någon större lust att betala.

Nu till min fråga: Vad mer sätt finns det att lösa detta problem? Koda om fjärrkontrollerna?
Bilder på hur man ska gå tillväga vore toppen.

Vore tacksam för all hjälp jag kan få.För det börjar bli jäkligt kallt nu att traska omkring.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

Hej och välkommen till forumet!

Fungerar ditt instrumenthus med alla mätare (innan bilen fick detta problem med att starta) ??

Kan du ta en bild på fjärrdosan? :P

Har du testat att låsa upp med nyckeln på förarsidans dörr 5-6 gånger (då återställes larmet)?

Du kan också prova att rycka ur den negativa batterikabeln samt IOD-säkringen i 15-20 sekunder så återställes BCM-modulen som delvis styr larmet.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jacob77
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 dec 2011, 20:54
Ort: Trollhättan

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

Hej. Jag har försökt att låsa upp dörren med nyckel men det verkar vara en annan nyckel.Kan det vara så må tro.Går varken att vrida höger resp vänster.
Fjärrkontrollen är en sådan med 3 knappat unlock, lock samt panic med ett Chrysler märke.rektangulär form.
Batteriet är bytta.
Alla mätare fungera precis som dom ska.
Var sitter den säkringen? Har du någon bild?
Har även läst att man ska ta loss minuskabeln och hålla in tutan i 30sek, för att nolla ja...nått.
Som sagt jag är lite av en newbie på denna bit så all hjälp uppskattas.

Tack på förhand
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

Hmm, men fungerar nyckeln i tändningslåset och på passagerarsidan?

Vad händer när du vrider på tändningen? Lyser/blinkar "Security/Alarm Set" någonstans?

Jag tror nämligen inte att det är startspärren eftersom det inte finns någon "riktig spärr (såsom i Tyskland)" på dessa bilar om dom är import från Nordamerika.

Hur kommer du fram till att det är startspärren, det kanske är något annat fel med tändningen eller bränslesystemet? Har du testat att spraya starthas i insuget? Finns det gnista till stiften?

IOD-säkringen ger alltid bilens BCM lite ström, så lossa den och minuskabeln till batteriet och se om det återställs.

Jag återkommer med bild på vart säkringen sitter :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jacob77
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 dec 2011, 20:54
Ort: Trollhättan

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

När man vrider om nyckeln i tändningslåset så startar allt upp som det ska, lyser som en julgran :D det indikerar inte att nått står galet till, förrutom den sista biten då man ska starta motorn.
På passagerarsidan är det som på förarsidan, det går inte och vrida om nyckeln. Eller så kanske det bara behövs smörjas upp lite.

Jag har inte bytt tändstift, samt ej använt startgas.

Vissa gånger tidigare har den startat upp, men nu så verkar den inte vilja vara med längre.Jag har lyckats starta den ett få tal ggr men stannar man och stänger av bilen så får man inte igång den.Då får man låta den stå men, om man expl kommer igen nästa dag så kan den starta upp om man har tur. Men nu verkar det som den inte alls vill starta upp.Den fungerade klockrent fram till början av hösten.

HedinBil sa att det "luktade" som startspärren, då jag förklarade mitt lilla problem.

Kan det vara tändningslåset som strular? Har det nått att göra med det hela?
Samt, är det superkrångligt att byta stift på åbaket?
Modellen är 3.8 V6 1996
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

Tror att Hedin Bil har fel, finns ingen sådan startspärr som dom pratar om.

Lyser Check Engine/Service Engine Soon när du startar bilen (den lampan ska lysa i några sekunder och sedan slockna som en indikation på att glödlampan fungerar), om inte lampan fungerar alls eller om den fortsätter att lysa så är det något fel på motorstyrningen (någon sensor som är defekt eller liknande).

Försök att kolla felkoder genom att göra följande:

Vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder (avsluta i ON men starta inte bilen) och räkna hur många gånger motorlampan blinkar (den gula lampan..), eller kolla om det kommer upp en "P-KOD" i mätarhuset i displayen = P*** (siffror bakom P:et).

Annars kan du också prova att få fram felkoder genom att hålla inn TRIP/RESET och vrida tändningen till "ON" samtidigt.

Kolla om stiften får gnista, du gör lättast i att lossa 1 utav de 3 främre stiften och sedan koppla på det på tändkabeln och hålla stiftet mot motorn medans någon annan person vrider på tändningen, får stiftet gnista så är det nog inget fel på tändsystemet = fördelare, kamaxelgivare osv.. ..

Om bilen får gnista så bör du kolla om den får bensin, lossa luftfiltret/luftburken och spraya startgas rakt in i röret till motorn medans någon annan vrider på tändningen och "gasar lite med pedalen". Om bilen startar/hackar igång så är det något fel med bränsleinsprutningen = bränslefilter, pump, relä osv.. ..

Det är krångligt och tråkigt att byta de bakre stiften :)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jacob77
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 dec 2011, 20:54
Ort: Trollhättan

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

Okej jag ska pröva detta. Jag vet att check engine lampan lyser, men slocknar efter en kort stund. Hur rättar man till felkoderna om det skulle dyka upp nått sånt? Jag kan nämligen få tag på en Elm 3271 5.A inte vet jag om den skulle vara till någon hjälp i detta fall. Samt om den skulle fungera till bilen. Vad händer om man bara bara byter dom främre stiften? För det någon skillnad eller är det same old. Men jag ska pröva det där du nämnde med minus kabel och IOD Säkringen, om jag finner sen ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

Kolla först om bilen inte får gnista eller bränsle, för det är antingen något utav de två alternativen som gör att den inte startar, därefter kan du kolla ev. felkoder om det finns några :P

PS, IOD-säkringen sitter i säkringslådan i motorrummet och är på 10 amp.

Men som sagt, jag gissar på att det är ett annat fel än "startspärren", kanske att den inte får bensin? Reläet till bränslepumpen? Eller så får den ingen tändning? Kanske är kamaxelgivaren eller något annat?

Försök att avgöra om det är tänd- eller bränslerelaterat fel, håll som sagt stiftet mot motorn med tändkabeln i och vrid på tändningen inne i bilen, samt kolla med stargasen också.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jacob77
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 08 dec 2011, 20:54
Ort: Trollhättan

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

okej, jag ska testa detta..
Tänkte ändå byta relät till bensinen.För den lär väl ha några år på nacken.Du vet inte vart man kan få tag på sådan relän? Samt vilka stift ska det vara?

Tack för alla bra råd och tips.
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Fjärkontrollen låser ej upp startspärren Dodge Caravan 1

Hej !

Hur har det gått, har det blivit ordning på bilen ?

Håller med Avenger om att det förmodligen inte är startspärren. Genom att du har en dosa med PANIC knapp på så har du ingen startspärr( med väldigt stor sannolikhet).

Har du någon "Alarm Set " lampa i instrumentpanelen, lilla listen med diverse kontrollampor ovanför instrumenthuset ? Är bilen utrustad med startspärr skall denna blinka när bilen låses med fjärrkontrollen. Detta gör den i ca 20 sek och innebär att startspärren aktiveras. Lyser denna lampa med fast sken är det något fel med startspärren, dvs den aktiveras inte. Är startspärren aktiverad och man "startar" bilen kommer motorn att starta i en eller ett par sekunder för att sedan dö. Då börjar Alarm set lampan att blinka samt att det plingar från varningssystemet ( det som plingar till t.ex när bensinmätaren går ner på det röda fältet, mm, mm).

Hoppas att detta är till någon hjälp
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Skriv svar