Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Brådskande tips ang Chrysler GV 98a

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Brådskande tips ang Chrysler GV 98a

Är så gott som helt okunnig vad gäller bilar men är i ett ganska brådskande läge att behöva köpa en bil och har kollat på en Chrysler Grand Voyager V6 3,3 98a som ser väldigt bra och prisvärd ut! Det är en bilhandlare som säljer den för 13.900kr och den har gått dryga 18.000 mil. den är besiktigad den 6e mars i år utav krav på återbesiktning, men dock med en anmärkning på oljeläckage från motorn. Detta är en utav sakerna som oroar mig. Förstår att det är svårt att avgöra så här, men är det generellt något som jag borde vara orolig för? "Alla gamla bilar skall läcka lite olja" sa en mekaniker till mig en gång, så jag har fått känslan att det inte är hela världen. :D

En annan sak jag anmärkte på var att motorn hade ett ganska så högt vinande ljud av elektrisk karaktär som främst hördes vid tomgång, även sittandes inne i kupén. Jag har tidigare kört en hel del i en kompis Chrysler Grand Voyager 97a och hans bil hade inte detta ljudet.

Anledningen till brådskan är att vi skall ut på turné med bandet nästa vecka och då måste vi ha en bil fixad. Tanken är att jag skall åka och köpa den imån eftermiddag. Hinner någon svara och eventuellt ge mig något tips så skulle jag vara mycket tacksam!
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Re: Brådskande tips ang Chrysler GV 98a

Hej och välkommen till forumet. :D

Håller med om att litet oljeläckage inte är hela världen.
Oftast så är det ju nån torr packning som kan bytas senare.

Oljudet kan vara vad som helst egentligen.
Kan vara generatorn eller vattenpump osv.
Så vet man inte VAD som låter, så ska man nog akta sig.
(man vill ju inte bli ståendes efter vägen) :roll:

Är inte sååå hemma på just denna bil,
och de mer kunniga om denna bilen kanske har lagt sig.

Kika in här imorn bitti/förmiddag igen, så ska du nog få fler tips och råd. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Räcket skrev:Hej och välkommen till forumet. :D

Håller med om att litet oljeläckage inte är hela världen.
Oftast så är det ju nån torr packning som kan bytas senare.

Oljudet kan vara vad som helst egentligen.
Kan vara generatorn eller vattenpump osv.
Så vet man inte VAD som låter, så ska man nog akta sig.
(man vill ju inte bli ståendes efter vägen) :roll:

Är inte sååå hemma på just denna bil,
och de mer kunniga om denna bilen kanske har lagt sig.

Kika in här imorn bitti/förmiddag igen, så ska du nog få fler tips och råd. :D
Orajt, tack för det snabba svaret! Skall inte dit förrän typ 16.00 imån, så har ju lite tid kvar iaf :) Jag tänker ju också att gamla motorer låter väl lite mer än nya också, men iom att jag inte hört den typen av ljud från polarens bil så reagerade jag.

Detta är också den första bil någonsin jag köper skall tilläggas. Jag har hört att man kan fråga om lov att få göra en verkstadstest innan man köper bilen. Är det något som är ganska lättbokat/enkelt för en mekaniker att genomföra, och vad betalar man generellt för något sådant?
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Inga problem :)

Ja då har fler hunnit in igen. :D

Njae.
Eg ska en motor inte låta speciellt mycket, inte heller äldre.
Frånsett normalt slitage.

Jag har ju själv en Äldre Vojje -92 hemma.
Men den låter faktskt oxå.
På den har jag lokaliserat ljudet till generatorn.

Men på din kan man ju inte veta.
Du skulle kanske ha nån mer kunnig med dej, och ev en längre skruvmejsel.
Sätter du då mejseln emot t.ex. godset på generatorn och sen handtaget mot örat,
så kan du ofta höra OM det är därifrån judet kommer.
Samma visa vidare runt motorn.

Felet kan ju vara vadsomhelst, så du bör VETA vad som är fel innan du köper.

I övrigt är dessa bilar väldigt uppskattade att åka långt med. :D
Så länge man servar och sköter dom. ;)
Bild
Tack till:
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Räcket skrev:Inga problem :)

Ja då har fler hunnit in igen. :D

Njae.
Eg ska en motor inte låta speciellt mycket, inte heller äldre.
Frånsett normalt slitage.

Jag har ju själv en Äldre Vojje -92 hemma.
Men den låter faktskt oxå.
På den har jag lokaliserat ljudet till generatorn.

Men på din kan man ju inte veta.
Du skulle kanske ha nån mer kunnig med dej, och ev en längre skruvmejsel.
Sätter du då mejseln emot t.ex. godset på generatorn och sen handtaget mot örat,
så kan du ofta höra OM det är därifrån judet kommer.
Samma visa vidare runt motorn.

Felet kan ju vara vadsomhelst, så du bör VETA vad som är fel innan du köper.

I övrigt är dessa bilar väldigt uppskattade att åka långt med. :D
Så länge man servar och sköter dom. ;)
Ok! Ja jag skall försöka få med mig en bekant som varit mekaniker imån faktiskt. Förhoppningsvis har han tid. Föresten, om någon som läser det här bor i Göteborg och skulle ha 30min över imorgon runt fyra på eftermiddagen och känner att dom har koll på dom här bilarna skulle jag kunna tänka mig att betala ett par hundra spänn om nån kan haka på och kolla. :D

Men ja, dom är grymma att åka långt i! Vi har haft min polares bil som turnébuss iaf över 3000 mil, vid ett tillfälle 1000 mil under endast två veckor t.o.m. Bekvämt e det helt klart.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena!

Vi har en nästan likadan buss, en Town & Country -99/00 (på gränsen), skillnaden är att den är flyttgods från USA och har lite annan front och bakre kofångare, lite höjd är den också :P Men i princip samma..

Vi köpte den vid 17 000 mil och den har nu rullat cirka 27 000 mil på bara 3-4 år, kan säga att den ALDRIG har servats mer än oljebyte EN gång :lol: (vi har helt enkelt inte prioriterat denna bilen så mycket, men ändå.. :lol: ).

Har faktiskt inte haft ett enda fel på bilen förutom bussningarna till krängningsstaget samt yttre styrlederna, och givetvis det klassiska med rostat avgassystem och immiga strålkastare. Gick att fixa avgas från Biltema (OE fitment) samt strålkastare från ebay.

Det du vill vara uppmärksam på generation 3 Voyager är mätarhuset, det kan sluta fungera oh då slutar även bilen att fungera, kort och gott så är det dåliga lödninar på kretskortet där bakom, så om en sådan spricker och inte får kontakt så blir ni ståendes, därför är det bra att ta med två olika storlekar av stjärnskruvmejslar så att ni kan koppla bort detta vid behov (bilen går att köra utan mätarhuset). Dåliga lödningar kan även uppstår bakom fläktkonrtollerna till bakfläktarna. Detta kanske inte är att prioritera sådär jättemycket, men felet kan verkligen komma plötsligt, blev stående på E4:an på ett bra avstånd hemifrån när det hände :(

Tror det är ventilkåpspackningen som isf läcker oljan, det gjorde våran. Är det mycket olja som försvinner hela tiden eller bara litegrann, så det bildas en lite tjockare oljefilm som åker ned över motorn?

Se till att kolla oljan i automatlådan, bilen ska stå på tomgång och vara varmkörd (många gör fel och stänger av bilen, motorn ska alltså vara IGÅNG när man kollar just automatlådeoljans nivå). Givetvis ska bilen stå på plant underlag också. Med varmkörd menar jag 20 minuters körning MINST, så att temen når cirka 90 grader (oljan från lådan passerar ju också bilens kylare så den blir lika varm som motorn om man inte sätter dit en extra kylare efter original kylning).

Färgen ska helst vara lite röd, rosa, aningen brunaktig, INTE svartaktig och lukta bränt. Det gör inte så mycket om den är brunaktig, det betyder bara att pigmentet i färgen har försvunnit men också att den inte servats på väldigt länge eftersom den gång på gång hettats upp.

Som Räcket säger så är det bra att försöka lista ut ljudet med hjälp av "frekvensen" :D HAde också problemet med att generatorn lät.. Vore mer tråkigt om det är någon pump.. =/

Våran bil är hyffsat befriad från rost, men den kan visa sig på bakre delen av tröskeln samt insidan av bakluckan.

Kolla så att check engine-lampan indikerar att den fungerar när du startar bilen, annars kanske säljaren kopplat ur den för att dölja ev. fel!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Avenger skrev: Tror det är ventilkåpspackningen som isf läcker oljan, det gjorde våran. Är det mycket olja som försvinner hela tiden eller bara litegrann, så det bildas en lite tjockare oljefilm som åker ned över motorn?
Ok, jag tyckte motorn såg ren och fin ut när ja kollade. Skall fråga om jag får varmköra den idag och se om det kladdar nånting. Det kan vara bra att även titta under bilen där den stått parkerad för att lokalisera vart det eventuellt droppar ifrån va? Är en ventilkåpspackning dyrt/värt att fixa hos en verkstad?
Avenger skrev: Se till att kolla oljan i automatlådan, bilen ska stå på tomgång och vara varmkörd (många gör fel och stänger av bilen, motorn ska alltså vara IGÅNG när man kollar just automatlådeoljans nivå). Givetvis ska bilen stå på plant underlag också. Med varmkörd menar jag 20 minuters körning MINST, så att temen når cirka 90 grader (oljan från lådan passerar ju också bilens kylare så den blir lika varm som motorn om man inte sätter dit en extra kylare efter original kylning).

Färgen ska helst vara lite röd, rosa, aningen brunaktig, INTE svartaktig och lukta bränt. Det gör inte så mycket om den är brunaktig, det betyder bara att pigmentet i färgen har försvunnit men också att den inte servats på väldigt länge eftersom den gång på gång hettats upp.
Såg desa tips från dig i ett tidigare inlägg. Skall checka det. tack!
Avenger skrev: Som Räcket säger så är det bra att försöka lista ut ljudet med hjälp av "frekvensen" :D HAde också problemet med att generatorn lät.. Vore mer tråkigt om det är någon pump.. =/
Av min icke bilrelaterade erfarenhet så skulle jag också göra gissningen att det skulle kunna vara generatorn. Lätet är ungefär att jämföra med det från en radiostyrd bil. Om det skulle vara fallet, är det något man kan/bör åtgärda eller är det ofarligt?
Avenger skrev: Våran bil är hyffsat befriad från rost, men den kan visa sig på bakre delen av tröskeln samt insidan av bakluckan.
Skall kolla det! Måste säga att bilen såg förbluffande bra ut inuti. Som när på ny! Dessutom fick jag precis de 3 senaste protokollen från bilprovningen, och under fyra år (då bilen i och för sig inte körts längre än ca 2500 mil) så har det enda felet varit diffus/felrikta strålkastare.

Om det gör någon klokare är reg-numret WDL923
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Är det generatorer som låter, så är det byte som gäller.
Det behöver inte vara brådskande, men eftersom du ska åka långt med den så är det bäst att byta.
Bilskrotar kan ibland ta rejält betalt för dom så leta isf. en stund.
Annars kan du ju söka av blocket om det är nån som säljer.
Att laga en generator är sällan värt pengarna och tveksamhet ligger kvar efter.
Bild
Tack till:
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Räcket skrev:Är det generatorer som låter, så är det byte som gäller.
Det behöver inte vara brådskande, men eftersom du ska åka långt med den så är det bäst att byta.
Vad är "rejält mycket"? De jag hittade efter en googling låg mellan 700-1200kr, är det normalt?
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =120103100" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Ponkass skrev:
Vad är "rejält mycket"? De jag hittade efter en googling låg mellan 700-1200kr, är det normalt?
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =120103100" onclick="window.open(this.href);return false;
som sagt alltså, är TOTALT i mörkret vad gäller det mesta som har med bilar att göra, så ni måste skriva patetiskt tydliga svar för att jag skall förstå :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det bästa är att jämföra mellan nydel och beg. del (här i Sverige). Ny generator kostar nästan 4 tusen hos Mekonomen, Meca, Autoexperten via Hansen Racing, finns även renoverade för mellan 2400 - 2800:- kr.

Om du tittar på en beg. kan det vara bra med ett lågt miltal på motorn/generatorn :)

Men först av allt måste felet verkligen lokaliseras till generatorn så man inte köper och byter något i onödan.

Vart finns oljan som bilprovningen/bilfirman pratat om då? :P Kommer den från någon annanstans än "motorn"? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Ponkass skrev:
Ja förlåt.
Många skrotar tar för högt pris jämnfört med "miltal" som Avenger skrev.

Så hitta en upp till tusenlappen för en lågmilare så har du nog hittat dej en fin generator. :D

Men som sagt.
Hitta felet innan du köper nån annan.

Det finns som avenger renoverade/utbytesgeneratorer.
Men dessa är som sagt dyra...
Bild
Tack till:
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Avenger skrev:Det bästa är att jämföra mellan nydel och beg. del (här i Sverige). Ny generator kostar nästan 4 tusen hos Mekonomen, Meca, Autoexperten via Hansen Racing, finns även renoverade för mellan 2400 - 2800:- kr.

Om du tittar på en beg. kan det vara bra med ett lågt miltal på motorn/generatorn :)

Men först av allt måste felet verkligen lokaliseras till generatorn så man inte köper och byter något i onödan.

Vart finns oljan som bilprovningen/bilfirman pratat om då? :P Kommer den från någon annanstans än "motorn"? :P

Japp, det behöver ju inte vara generatorn så klart. Med stor sannolikhet kommer min bilmekaniker-kompis att kunna hänga med idag som tur är! Så han kan förmodligen hjälpa till med en del av frågetecknen.

Och oljan kommer från "motorn" står det specifikt i bilprovningsprotokollet, tillsammans med några siffror på samma rad som inte säger mig nånting. Kan dessa vara nån info om vart mer exakt det läcker? Tyvärr har jag inte digital tillgång den senaste bilprovningen för jag fick inte ut den från bilprovningen.se. Dock kände jag inte heller igen det besiktningspappret från senaste besiktningen när jag tittade på det på plats. Jag har ju hört att de öppnat för privata aktörer på senaste vad gäller provning, så det borde vara så att den är testad på ett sådant ställe kanske? Annars kunde jag ju visat er siffrorna menar jag..
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Oljan som de såg, syntes nog som fuktig olja under motorn.
Då skriver dom bara så.

Annars brukar det stå specifikt OM de ser vart det läcker.
Så det kan komma vartifrån som helst uppifrån motorn eller lika gärna
ifrån trågpackning eller urtömmningspluggen som kanske vart dåligt åtskruvad.
Det kan även vara olja ifrån om någon nyligen bytt oljefilter oxå.
Enda sättet för att se vart det då läcker är ju genom att titta runt motorn underifrån.
Eller uppifrån där det går att se.

Hursom helst..
Är det ingen 2:a på läckaget, så är det knappast nåt allvarligt. :D
Då hade det ju droppat medans besiktningsmannen tittade. ;)
Bild
Tack till:
Användarens profilbild
Ponkass
Minivan

Räcket skrev:Oljan som de såg, syntes nog som fuktig olja under motorn.
Då skriver dom bara så.

Annars brukar det stå specifikt OM de ser vart det läcker.
Så det kan komma vartifrån som helst uppifrån motorn eller lika gärna
ifrån trågpackning eller urtömmningspluggen som kanske vart dåligt åtskruvad.
Det kan även vara olja ifrån om någon nyligen bytt oljefilter oxå.
Enda sättet för att se vart det då läcker är ju genom att titta runt motorn underifrån.
Eller uppifrån där det går att se.

Hursom helst..
Är det ingen 2:a på läckaget, så är det knappast nåt allvarligt. :D
Då hade det ju droppat medans besiktningsmannen tittade. ;)
ok, tack!
Skriv svar