Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300m styrservoolja?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Chrysler 300m styrservoolja?

Hej!
Har en 300m 2,7 -99.
Jag undrar om det måste vara speciel olja i servon eller om det funkar bra med ATF DXIII?
MVH

Svar:

Jag hade hällt i vilken ATF-olja som helst, det fungerar lika bra som servoolja och är billigare, men vill man gå efter "boken" så är det en speciell olja Mopar servoolja eller Mopar ATF+4 automatlådeolja, så du kan alltså köra i den oljan du har ATF DXIII utan problem (enligt mitt tycke).


Annars kan du ju köpa servoolja, vilken som helst på bensinmack eller liknande, men det är högst onödigt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Peterkk
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 21:01
Ort: Köping

Re: Chrysler 300m styrservoolja?

Jag skulle definitivt slå i styrservo-olja, måste inte vara i "originalburk" om man inte vill betala extra för förpackningnen. Strunta i om det står Mopar på förpackningen, det viktiga är vad oljan ska ha för specifika egenskaper, men styrservoolja klarar "alla" bilmärkens spec.
Att slå i en automat-olja måste ses som en nöd-lösning, och den oljan kan t.o.m vara dyrare.

De e vad jag tycker ;)
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300m styrservoolja?

Hej!

Jag "tror" att ATF-olja har nästan exakt samma egenskaper som "renodlad" styrservoolja", men det är som du säger mer säkert att använda servoolja avsedd för det ändamålet :)

PS, jag blev tvungen att blanda lite nyligen i servon då den började läcka något otroligt, tror att styrväxelns packningar gått sönder sedan jag körde i några stora hål mitt i vägen :/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Peterkk
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 21:01
Ort: Köping

Re: Chrysler 300m styrservoolja?

Ifall läckaget inte är "enormt" så finns det bra produkter som får tätningarna att bli som "nya".
Mekonomen säljer ett som jag glömt namnet på, blå etikett på förp., tillsatserna är inte billigast men används i industrier och är erkänt bra, kan vara värt att slå i en skvätt sånt.
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300m styrservoolja?

Hej och tack för tipset!

Har tänkt att köpa detta men jag var "fräck" och anmälde kommunen om hålet i marken och skadan min bil fick, så jag ska prata med deras försäkringsbolag nästa vecka så det blir nog helt nya reservdelar :)

Annars slår jag i en flaska med sådant medel..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar