Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med Dodge Magnum AWD 5.7 V8

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Re: Problem med Magnum AWD

Tack för ditt svar.
Oljan är 2 liter av "ACDelco SAE 75W-140" (Axeln rymmer 1.6 Liter)
och 118 ml av tillsats oljan "ACDelco Limited Slip Axle Lubricant Additive"

Bra bild på diffen du skickade med, men det är det som är inne i diffen jag skulle vilja se vad som sitter där.. 16 på bilden... Har du nått på det åxå?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Konstigt att du fick Chevrolet-olja :roll: ACDelco är väl inget för Mopar =/ Då kunde man nästan tagit vilken olja som helst, Castrol, Redline osv. med samma viskositet.

Vilken beteckning på diffen har du, 198RII, 210RII eller 215RII ? Det ska stå på en etikett på diffen. Det är endadt 210RII som ska fyllas upp till 1,6 liter, de andra är cirka 1,2-1,4 liter.

Ingen tillsats ska behövas enligt servicemanualen (additive).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Hum.. ACDelco är cheva prylar... det tänkte jag inte på... Håller med... Konstigt är det...
Men enligt Horth Car så skulle det vara den oljan och även tillsats oljan vara med...

slängde mig under för att kolla vilken axel det är, men jag hittar ingen märkning...
Men den innehöll 1.6 l olja när jag tömde ur den, så då borde det ju vara 210RII som sitter där
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag kan fortfarande inte förstå prissättningen på oljan :cry: Hur vet dom att det skulle vara tillsats? I servicemanualen nämner dom inte det vad jag kan se (i Mopars egna bok) :(

Men oavsett om du använde ACDelco så är den syntetisk och bör passa bra ändå, vilken syntetisk som helst med den viskositeten är godkänd. Då kunde man egentligen köpt Redline för sammanlagt 240:- kr/2 liter :( ??

De flesta AWD verkar ha 198 mm diff? Försök att titta igen, hade varit bra att bekräfta den mängden som ska i diffen så man inte fyller över. Har du en 5.7 liters V8:a i bilen?

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Såhär säger manualen:

The 198 axle is available only in all-wheel-drive (AWD) models, and in V-6 engine-equipped rear-wheel drive (RWD) models, and is available in three gear ratios: 3.07 3.64 & 3.90:1.

Du kanske har 198-axeln? Den ska ha i 1,4 liter olja, helst Mopar men vilket märke som helst med samma visko går bra.

Antar att du har 3.5 SXT och ingen V8:a? :P

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Tja.. Dom har sökt på regnr. och fått fram uppgifterna.. Dom har ju servicen på Dodge och Chrysler så lite koll borde dom ha...
Nix.. Ingen 6a.. V8 5.7 l HEMI motor har jag... :D :D :D
Jag har kollat och kollat... Jag har en bra spegel för att kunna hitta märkningen.. Märkningen skall vara precis ovanför påfyllningspluggen. Har även tvättat rent men ingen märkning. Det verkar som det ska vara en klisterlapp bara... och den kan ju ramlat bort... Hur som helt sitter det inge skylt där, för den skulle jag hittat... Finns det nått annat sätt att se vad det är för axel ?
Men sak som stör mig, om det är en diffbroms i diffen... Borde inte hjulen snurra åt samma håll... Åtminstånde vara lite motstånd då jag snurrar på hjulen.. Nu snurrar det andra hjulet motsatt håll helt obehidrat då jag snurrar på ett hjul och mellanaxeln står still... Det borde betyda att det inte finns någon diffbroms i denna axel... Men vad kan det vara då som gör att den "tuggar" i bakaxeln då jag svänger???

Här har jag kollat... Och här är det 210RII som gäller...(här verkar det som det inte finns någon diffbroms på 210RII )
http://manualbooks.net/4-wheels/dogde/d ... anual.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, har du 5.7 litern så är det 210 mm diffen som gäller :) Trodde först ett tag att du hade 3.5 V6. Då är det ju också 1,6 liter precis som det var påfyllt =)

Står dock ingenting om någon tillsats i diffen, men det kanske dom hällde i för att minska ljudet, typ som Lubegard eller liknande.

Svårt att föreställa sig hur det låter om man inte åkt i bilen =/

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

har just varit i garaget och hissat upp bilen runt om... startade bilen och la i 1a växeln och konstaterade snart att det inte finns någon diffbroms verken fram eller bak.. Jag kan med lätthet hålla ett hjul stilla på ena sidan medan det andra hjulet snurrar på för fullt på andra sidan... Både fram och bak..
Så någon diffbroms som spökar är det nog inte.
Men jag kan förklara så här.. När jag kör bilen på vägen är det inga problem alls.. Men om jag svänger mer är ca 50% Tex. på en parkering, så börjar den "tugga" och "rissa" bak... Vibrerar i karossen... Ungefär som om hjulen vill gå lika fort.. Om du tänker dig en bil med "AGA diff" eller spole som det ofta är på dragracingbilar...
Men som du säger... svårt att förstå när man inte sitter i bilen....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Problem med Dodge Magnum AWD 5.7 V8

Kanske är något annat än diffen i sådana fall som låter? =/

Troligtvis har du redan läst detta på amerikanska forumen:

http://www.lxforums.com/board/f251/awd- ... ndex3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mm. mm.

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Jag börjar misstänka att det är fördelningslådan som spökar...
Jag la mig inder bilen och kände på glappen på alla axlar, och fördelningsådan är reält glapp...
Verkar som om den läkt lite olja åxå... Hittar ingen påfyllnings plugg för olja, kan det vara så att det är samma olja som i växellådan? Har du en spängskiss på Fördelningslådan som jag kan få skulle jag vara tacksam...
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Jag ska beställa en "chilton chrysler 300/charger/magnum 2005-07" reparationshandbok i morgon...
Är det någon som vet om fördelningslådan finns med där???
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Tror jag hittat olje påfyllningen på fördelningslådan... Verkar som det sitter en plugg precis ovanför utgående axel på lådan, täkt av medbringaren (york)... Troligen måste man skruva bort avgaröret och sänka ner lådan en bit för att komma åt med ett vertyg för att få bort pluggen så man kan kolla och ev fylla på olja... Fantastiska konstruktioner...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hade du inte laddat ned servicemanualen som är original från Mopar? Jag tror inte att Chilton är bättre än Mopars egna, jag har jämfört med t ex. Chrysler Voyager (Chilton vs Mopar) och Chiltons manual är inget bra =/

Då verkar ditt fel vara som beskrivet, en recall kanske?? Den omfattar just fördelningslådan.

Ring och kolla med Chrysler/Lancia/Fiat nära dig om du har någon, dom kanske fixar det gratis? Jag vet att du skrev att det inte stod något på Internet.. Skicka gärna chassinumret till mig så kan jag också prova o kolla om du har någon recall =) ??

Kan leta upp sprängskissen på fördelningslådan..

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Problemet är att sprängskissen på fördelningslådan inte finns med på den manualen jag laddade ner...
Har du nått bätre förslag än Chiltons manual om jag köper en?
Jag har kollat med Nothcar här i sundsvall men dom hittade ingen recall på denna bil...
men här är chassinumret 2D4GZ58275H653163 så kan du kolla du med...
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan

Kollade på bildelsbasen... 12000:- för en beg fördelningslåda...
Är det någon som vet om det går och koppla ur driften fram och köra med driften bak till jag hittar ett billigare alternativ?
Skriv svar