Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

OBD-program till iPhone?!

Generell bildiagnostik med OBD/OBD2 osv.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

OBD-program till iPhone?!

Hej hej,

Det börjar bli lite omständigt med OBD-kablar och laptops så jag tänkte köpa hem en app till Iphonen :D, någon som kan rekommendera en bra och billig app?

Såg att "Rev" finns för 299:- kr även Lite-version som var gratis. Sedan fanns det en del billiga för 7:- kr resp. 22: -kr osv., jag tror jag provar dessa billigare program först och se om dom ansluter till Bluetooth-OBD:n :) Jag gick bara in och sökte på "OBD" i sökfältet för appar.

Till Android vet jag om "Tourqe OBD" som finns att köpa för runt 40:- jr, men det finns ju tyvärr inte till iPhone :( ??

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: OBD-program till iPhone?!

Hittade du någon app som du tyckte var bra? Har brist på laptops hemma så en app låter ju super. Visste inte ens att det fanns.

Arvid
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-program till iPhone?!

Tjena,

Jag har kommit underfund med följande:

Wi-Fi-OBD till iPhone fungerar utan tvekan bäst, om man vill ha OBD-bluetooth så hade jag kört Android då de flesta Android-telefonerna har bättre bluetooth än iPhone.

Jag använder Tourqe-appen till Android och en billig OBD-bluetooth för 100:- inkl. frakten :)

Vill man använda en specifik app till iPhone så letar man upp en lämplig och beställer app-utvecklarens respektive OBD-läsare (trådlös, antingen Wi-Fi eller Bluetooth) eftersom det garanterar anslutning. Det är inte säkert att den billiga OBD-bluetooth som finns på ebay.com fungerar till alla appar.

De flesta app-utvecklare som gjort OBD-program säljer sina läsare för cirka 400:- kr med frakten tror jag, det är billigare än att byta telefon om man inte har någon Android :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: OBD-program till iPhone?!

Men hur tror du det skulle funka med Bluetooth till en Ipad då?
Tror du att det är samma problem då?

Har du annars nåt tips på en Wi-fi enhet?
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-program till iPhone?!

Jag hade rekommenderat att köpa den appen man vill ha och därefter köpa den hårdvara som rekommenderas i appens beskrivning :) Nästan alla appar har specifika OBD-läsare från respektive programmerare :P

Men i och för sig så har den billiga Kina-OBD:n fungerat till en del appar också, men jag har haft störst framgång med Android och Bluetooth (provade ett dussin häromdagen till både Android och iPhone) :lol:

Såg nu att Wi-Fi-OBD kostar cirka 400:- med frakten från Ebay, men då kvarstår problemet att app-tillverkarna ändå vill att man ska använda deras OBD-läsare (dom ligger dock på ungefär samma pris vad jag har sett).

Det billigaste jag kommit över är som sagt Android-telefon med Tourqe-appen (free) samt Kina-OBD-bluetooth (100:- kr).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: OBD-program till iPhone?!

Otroligt. Obd funkar med Bluetooth. Helt fantastiskt bra. Eftersom jag har Android får det införskaffas till den.
Tack för tipset. Har det funkat bra med dessa små appar? Får du ut all info du vill ha
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-program till iPhone?!

På Chevan, Chryslern och Dodgen fungerar det bra (alla är senare årsmodeller än -96 eftersom det var då OBD2 lanserades i USA).

Men på Audin fungerar den inte så jättebra, men det beror nog på att Audin inte ger lika mycket info som "USA-bilarna".

I övrigt så beror det också på bilen, hur mycket den kan visa från alla sensorer.

Jag kan inte säga att det fungerar 110% på din bil, men hos mig har det fungerat, men oavsett så är det ju inte en jättestor summa på 100:- med frakten:

http://www.ebay.com/itm/Mini-ELM327-OBD ... 27c5deeb21" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hade sedan rekommenderat att du köper Tourqe Pro för 38:- SEK på Google Play (android market) :P Men det går ju att använda Free-version också..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: OBD-program till iPhone?!

Då blir det att slå till.

Tackar :D

ps Annars kan ju ju parkera utanför huset:) datan och bilen kan stån mindre än 2 m från varandra då :D
klart värt ett försök. Kan tänka mig att det är lättare i pc format.

Gör inköpet ikväll

Tack igen
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: OBD-program till iPhone?!

Kosta 95 spänn med dagens valuta :D
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-program till iPhone?!

:)

Hoppas det fungerar som önskat när du får hem OBD-läsaren :P

Hehe, ja så går ju också att göra! :D Jag brukade ha datorn i bilen och köra 30-60 min när jag felsökte för ett år sedan :P Men nu behöver man ju inte mer än en telefon.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: OBD-program till iPhone?!

Teknik e frunktansvärt bra och smidigt när det funkar :D
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-program till iPhone?!

Sant! :D

P.S, räkna med 3-4 veckors lev.tid på OBD:n eftersom den skickas från Kina, om du vill ha den snabbare så kan du beställa från ebay.se > Välj England i sökrutan, men då kostar den kanske en hundring mer..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Cruise
Van
Inlägg: 61
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 22:04

Re: OBD-program till iPhone?!

Mycket "bra att ha" funktioner finns det, förutom att kolla felkoder och alla värden, så finns gps som ritar på kartan var du kört och hur fort. :oops: OBS detta var ett test så här kör jag aldrig.
Bilagor
MsgAtt.asp.jpg
MsgAtt.asp.jpg (42.67 KiB) Visad 13615 gånger
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-program till iPhone?!

7,7 sekunder högre än en "ten second car" :D lite återstår! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: OBD-program till iPhone?!

Såg att det fanns en massa appar till torium appen. Så finns lite att leka med.
Ja ibland tar det en evighet men ibland går det fort från Kina.
Har inte beställt så många gånger därifrån men har tagit evigheter för mig då.

Jaså man kan ändra sånt på eBay också. Får sätta mig en kväll och lära mig den sidan. Var första gången jag handlade där så tog en stund innan det var beställt. Nu är det dock väntans tider, vill ju testa den nya leksaken.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar