Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Avenger lågt oljetryck!

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Dodge Avenger lågt oljetryck!

Hej!

Min Dodge Avenger -96:a 2.5 V6 har oljetrycksmätare, och vid kall motor så ligger trycket som det ska, men efter varmkörning så sjunker trycket till gränsen på minimum, någon som har några idéer? Oljepumpen tror jag inte att det är, bilen har rullat ganska få mil och inga tendenser till felatiktig pump finns.

Kan det möjligtvis vara oljan som är felaktig? Jag tror att jag hällde i fel viskositet sist jag servade den, 10W-40 när det ska vara 5W-30, kan det ha betydelse?

Korrekt mängd olja är det i alla fall :)

Jag kommer prova att serva bilen med korrekt olja, sen får jag gå vidare därifrån.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Dodge Avenger lågt oljetryck!

Avenger skrev:Hej!

Min Dodge Avenger -96:a 2.5 V6 har oljetrycksmätare, och vid kall motor så ligger trycket som det ska, men efter varmkörning så sjunker trycket till gränsen på minimum, någon som har några idéer? Oljepumpen tror jag inte att det är, bilen har rullat ganska få mil och inga tendenser till felatiktig pump finns.

Kan det möjligtvis vara oljan som är felaktig? Jag tror att jag hällde i fel viskositet sist jag servade den, 10W-40 när det ska vara 5W-30, kan det ha betydelse?

Korrekt mängd olja är det i alla fall :)

Jag kommer prova att serva bilen med korrekt olja, sen får jag gå vidare därifrån.

Mvh
Jonathan
Givaren kanske börjar bli kass?
Ny olja som kanske fått gammalt koks och skit att lossna och kacka igen någonstans så att oljetryck uteblir?
Kassa ram/vevlager? (har för mig att oljetrycket kan bli lågt då?)

Men borde väl vara givarfel? testa att mäta upp/byta den först.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Avenger lågt oljetryck!

Hej!

Givare kontrollerad och fungerar bra :oops:

Bilen har "bara" rullat 10 000 mil så jag hoppas inte det är oljepumpen, den får bytas ut när kamremmen byts vid 16 000 mil :D

Jag tror än så länge på oljan, jag har använt fel viskositet mot vad boken säger, men sedan kan givaren tappa värdena när den blir varm.

Oljelampan har dock aldrig börjat lysa så tills dess oroar jag mig inte så "jättemycket".

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Dodge Avenger lågt oljetryck!

Avenger skrev:Hej!

Givare kontrollerad och fungerar bra :oops:

Bilen har "bara" rullat 10 000 mil så jag hoppas inte det är oljepumpen, den får bytas ut när kamremmen byts vid 16 000 mil :D

Jag tror än så länge på oljan, jag har använt fel viskositet mot vad boken säger, men sedan kan givaren tappa värdena när den blir varm.

Oljelampan har dock aldrig börjat lysa så tills dess oroar jag mig inte så "jättemycket".

Mvh
Jonathan
Fungerar mätaren som den ska?
Ska det vara oljan så måste det nog vara åt helvete fel viskositet då tror jag?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Avenger lågt oljetryck!

Hej!

En aning fel viskositet är det, men det är nog som du säger att det inte är orsaken helt och hållet.

Kan vara givaren som reagerar sämre när bilen är varm, ska se till att serva bilen snart och skruva dän givaren samtidigt och rengöra den :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar