Växlar Grande Voyager -00
Växlar Grande Voyager -00
Hej
Hur många varianter (motorstorlekar) finns det av Grande Voyager från 2000. Har blivit erbjuden att köpa en Grande Voyager -00 till ett väldigt bra pris som gått strax under 20 000 mil vet ej vilken motor bilen ser bra ut men den går ca 7 mil sedan så slår den i hemtagningsväxeln och funkar bara på den och backen tills den får stå och bli kall, sedan är det bara att köra som vanligt ca 7 mil och så hemtagningsväxeln. Någon som vet eller har några ideer?
// Janne
Hur många varianter (motorstorlekar) finns det av Grande Voyager från 2000. Har blivit erbjuden att köpa en Grande Voyager -00 till ett väldigt bra pris som gått strax under 20 000 mil vet ej vilken motor bilen ser bra ut men den går ca 7 mil sedan så slår den i hemtagningsväxeln och funkar bara på den och backen tills den får stå och bli kall, sedan är det bara att köra som vanligt ca 7 mil och så hemtagningsväxeln. Någon som vet eller har några ideer?
// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Re: Växlar Grande Voyager -00
Hej,
Eftersom bilen har automatlåda och heter Voyager så måste det vara en 3.3 liters V6 i bilen. USA-modellerna Dodge Caravan och Chrysler Town & Country kunde också ha en 3.8 liters V6 kopplad till automatlådan (exakt samma som 3.3:an fast uppborrad = mer effekt samt drar mer bränsle).
Här i Sverige kunde motoralternativen skifta mellan 4-cyl samt 2.5 diesel =)
När lådan lägger sig i limp-mode så beror felet ofta på en hastighetssensor, men inte alltid. Har faktiskt varit med om precis samma grej tidigare och då var det en sådan sensor på lådan (den gav inte ens en felkod
).
Kolla efter en lysande motorlampa/check engine.
Lägg även märke till om lådan lägger sig i 2:ans växel konstant (både startar- samt växlar MAX till tåvans växel).
Eftersom bilen har automatlåda och heter Voyager så måste det vara en 3.3 liters V6 i bilen. USA-modellerna Dodge Caravan och Chrysler Town & Country kunde också ha en 3.8 liters V6 kopplad till automatlådan (exakt samma som 3.3:an fast uppborrad = mer effekt samt drar mer bränsle).
Här i Sverige kunde motoralternativen skifta mellan 4-cyl samt 2.5 diesel =)
När lådan lägger sig i limp-mode så beror felet ofta på en hastighetssensor, men inte alltid. Har faktiskt varit med om precis samma grej tidigare och då var det en sådan sensor på lådan (den gav inte ens en felkod
Kolla efter en lysande motorlampa/check engine.
Lägg även märke till om lådan lägger sig i 2:ans växel konstant (både startar- samt växlar MAX till tåvans växel).
Jag har inte kollat bile annu utan bara fått beskrivet för mig felet för att se om jag var intresserad att ev. överta bilen för en billig peng. Om jag förstår saken rätt så när bilen är kall så växlar den precis som den ska åt alla håll och kanter, men efter ca 7 mil en timmes körning så lägger den sig i sk. limpmode och då startar den på 2:ans växel och går på den backen funkar som den ska, låt bilen stå så den blir kall fungerar helt perfekt igen. Olja och filter är bytt i lådan utan någon skillnad. Kolla felkoderna på denna bil är det som på min -95:a vrida nyckeln fram och tillbaka och räkna blinkningarna.
// Janne
// Janne
Ja, ev. felkoder kan kolla på samma sätt 
Vet om två Chrysler som hade precis samma fel men gav ingen felkod, då var det en hastighetsgivare på automatlådan, kostar cirka 250:- på ebay, kanske billigare ibland. Men detta är ingen garanti att så är fallet med den bilen, ville bara spekulera lite =) Tror iaf att det är något elektriskt, det måste det nästan vara
Det dyraste jag kan komma på är ventilpaketet, cirka 1 100:- med frakten och sedan montering om man inte vill göra det själv.
Vet om två Chrysler som hade precis samma fel men gav ingen felkod, då var det en hastighetsgivare på automatlådan, kostar cirka 250:- på ebay, kanske billigare ibland. Men detta är ingen garanti att så är fallet med den bilen, ville bara spekulera lite =) Tror iaf att det är något elektriskt, det måste det nästan vara
Hej.
Var sitter denna hastighets sensor, hur bökig är den att byta?
Har moderator någon skiss på hur det ser ut i sitt enorma arkiv?
// Janne
Var sitter denna hastighets sensor, hur bökig är den att byta?
Har moderator någon skiss på hur det ser ut i sitt enorma arkiv?
// Janne
Orkade inte lägga in en egen bild så jag lånade från google =)
Ingående hastighetssensor:
[bilder]http://cdn.2carpros.com/automotive_pict ... y_05_2.jpg[/bilder]
[bilder]http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/003BAAE.gif[/bilder]
Kollade vid slangarna till automatlådan, dem som går till kylningen.
Ganska ont om utrymme är det dock
Ingående hastighetssensor:
[bilder]http://cdn.2carpros.com/automotive_pict ... y_05_2.jpg[/bilder]
[bilder]http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/003BAAE.gif[/bilder]
Kollade vid slangarna till automatlådan, dem som går till kylningen.
Ganska ont om utrymme är det dock
Passar givarna från en låda som sitter i vojje 3,3 -95 eller är det helt andra.
// janne
// janne
Jag tror dom passar rakt av, jag har ju givare hemma i kartong (reserv till min Dodge) och på dem står det årsmodell -89 och framåt. 1989 är första året som den elektroniskt styrda automatlådan kom ifrån Chrysler 
Men jag har hört en del som sagt att det är andra kontakter från årsmodell -98 men det ska egentligen inte vara så, dom ska alltså passa.
Men jag har hört en del som sagt att det är andra kontakter från årsmodell -98 men det ska egentligen inte vara så, dom ska alltså passa.
Ok vad bra då kan jag skruva bort de givarna från min rasade låda somjag har liggandes från min 3,3:a -95 och prova och visar det sig fungera så kan jag beställa nya på Ebay.
// Janne
// Janne
Nu har jag bytt den ingående hastighets sensorn det gick riktigt bra att byta den men felet är oförändrat vad som skall tilläggas är att det händer så fort bilen blir riktigt varm jag behöver inte köra en meter för att den ska lägga sig i limpmode utan står den och går på tomgång till den kommer upp ordentligt i temp och sedan lägger i D så startar den i limpmode direkt eller att jag tar den kall och kör i väg så blir felet när den blir varm. Ska jag prova att byta även utgående sensor eller är det något annat som kan vara fel?
// Janne
// Janne
Man kan ju prova att byta den andra sensorn också. Annars kan felet vara ventilpaketet, vi hade detta felet på en -93:a en gång, men det är inte lika vanligt.
För övrigt så hade jag tippat på tempgivaren till automatlådan men denna kom inte förrän -98 om jag minns rätt
För övrigt så hade jag tippat på tempgivaren till automatlådan men denna kom inte förrän -98 om jag minns rätt
Ok tack detta är ju en -00 så då har den en tempgivare till lådan menar du, var sitter den i så fall hardu någon bra skiss igen?
// Janne
// Janne
Ahh, ojdå, det glömde jag, fick för mig att det var en -97 högts plötsligt
Det är jäkla omständigt med sådana problem (om det inte är det enkla med hastighetssensorn).. man behöver egentligen en DRB-scanner som kan läsa av växellådan medans man kör eller vad den sparat för felvärden, det går ju inte med en vanlig OBD2.
Det är jäkla omständigt med sådana problem (om det inte är det enkla med hastighetssensorn).. man behöver egentligen en DRB-scanner som kan läsa av växellådan medans man kör eller vad den sparat för felvärden, det går ju inte med en vanlig OBD2.
Ja då har man bytt både in och utgående hastighets sensor och fick till en liten förbättring som att motorn gick på lite lägre varv och att lockup helt plötsligt började fungera. Vad mer ska/kan man göra eller är det bara att riva tråget och ventilpaketet?
// Janne
// Janne