Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04
Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04
Enl schemat så är det ingen kopplingspunkt mellan spridarna och PCM så de går direkt.
Annons
Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04
Underbart. Tack så mycket. Då borde det inte vara nåt problem ned kablarna från styrboxen då
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Hur har det gått med bilen, hittat något fel?
Fick du pris på en bättre kabelhärva?
Nu står det lite stiltje. Kabeln kosta 500 och kommer på måndag. Då blir det till att koppla ihop och hoppas på det bästa. Hoppas nu bara att det ät original kablar och kontakter som sitter i bilen så allt passar som det ska.
Voyager V6 -04
Då fick jag kabeln idag iaf:-). Glada och dåliga nyheter. Dom bra, nu vet jag hur det ska se ut med kablarna. De dåliga. Någonstans har någon av de förra ägarna skarvat på nya kablar till en egen kabelhärva som gått till spridarna, till och med satt dit andra kontakter.
Vilket jäkla jobb. Är ju lättare att köpa från skroten än att köpa nya.
Iaf nya kabelhärvans sladdar ser ruskigt bra ut och verkstan kunde köra igång direkt.
Han skulle sätta ihop allt och se om bilen starta annars skulle han ta loss härvan till pcm:en och börja kolla kablar.
Borde ju vara nån typ av brott där varför göra sig allt det besväret annars. Hoppas inte mer är hemma gjort annars åket jag väl på att köpa kabelhärva i hela motorrummet och den ser så där kul ut att byta. Glömde ta kort på den nya begagnade fina härvan men den ska nog funka prima så länge kablarna från pcm:en e ok.
Såg ut som en del hemma tejpat mot pcm:en också så jag hoppas på det bästa annars får jag åka till verkstan på måndag och kolla kablarna. Dels för att han har lite och göra själv dels för att hålla kostnaderna nere.
Vilket jäkla jobb. Är ju lättare att köpa från skroten än att köpa nya.
Iaf nya kabelhärvans sladdar ser ruskigt bra ut och verkstan kunde köra igång direkt.
Han skulle sätta ihop allt och se om bilen starta annars skulle han ta loss härvan till pcm:en och börja kolla kablar.
Borde ju vara nån typ av brott där varför göra sig allt det besväret annars. Hoppas inte mer är hemma gjort annars åket jag väl på att köpa kabelhärva i hela motorrummet och den ser så där kul ut att byta. Glömde ta kort på den nya begagnade fina härvan men den ska nog funka prima så länge kablarna från pcm:en e ok.
Såg ut som en del hemma tejpat mot pcm:en också så jag hoppas på det bästa annars får jag åka till verkstan på måndag och kolla kablarna. Dels för att han har lite och göra själv dels för att hålla kostnaderna nere.
Voyager V6 -04
Den dök upp lite tidigare än väntat då 
F*n va surt med så mycket modifierat på kablaget
De flesta kablage till PCM:en brukar vara tejpade vid kontakten, min är det också
F*n va surt med så mycket modifierat på kablaget
De flesta kablage till PCM:en brukar vara tejpade vid kontakten, min är det också
Låter bra. Då ska jag hålla tummarna att han inte förstört allt
Men ja visst e det irriterande.
Är ju lättare och enklare att fixa en ny än att skarva och förstöra så:-(.
Men ja visst e det irriterande.
Är ju lättare och enklare att fixa en ny än att skarva och förstöra så:-(.
Voyager V6 -04
Lite uppdatering. Fick skickat en begagnad kabel till mig. Den sitter i bilen nu. Skulle varit två andra gubbar på bilen igår och kollat men får svänga förbi verkstan och kolla om så är fallet. Alltså fortfarande fel på 6ans spridare men testat så nu vet vi att det antagligen är kabeln eller pcm som är trasigt.
Hade velat att han skulle tagit bort kablaget tidigare så hade jag kunnat felsöka det men han skulle få gubbar dit då med sa han men inte.
Så funkar inte bilen idag får han ta bort det så jag får felsöka det.
Iaf i.get nytt hopp om att kunna ta storbilen på semestern:-(
Hade velat att han skulle tagit bort kablaget tidigare så hade jag kunnat felsöka det men han skulle få gubbar dit då med sa han men inte.
Så funkar inte bilen idag får han ta bort det så jag får felsöka det.
Iaf i.get nytt hopp om att kunna ta storbilen på semestern:-(
Voyager V6 -04
Uppdatering 2.
Ja nu har dom hittat ett fel.
Spridarna jobbar med 1-2 volt. Spridaren på cyl 6 får 12 volt.
Nu skulle några mek som jobbar på Chrysler verkstad plocka fram elschema på hela bilen för att se vart alla tåtar går för att köra uteslutnings metoden. Dock blir detta på kvälls tid då bilen står på en annan verkstad.
Så semester turen blir med Citran istället. Inte vad jag hade hoppats men det får gå.
Nu har dom iaf hittat ett fel
Ja nu har dom hittat ett fel.
Spridarna jobbar med 1-2 volt. Spridaren på cyl 6 får 12 volt.
Nu skulle några mek som jobbar på Chrysler verkstad plocka fram elschema på hela bilen för att se vart alla tåtar går för att köra uteslutnings metoden. Dock blir detta på kvälls tid då bilen står på en annan verkstad.
Så semester turen blir med Citran istället. Inte vad jag hade hoppats men det får gå.
Nu har dom iaf hittat ett fel
Voyager V6 -04
Hmm? Jag kan inte tolka elschemat som jag länkade in tidigare (som förhoppningsvis är rätt schema) som något annat än att alla spridarna ska få 12V. Hur har de mätt? Med motorn avslagen (men tändningen påslagen) och med voltmeter? Om motorn går så kan man inte använda en vanlig voltmeter.Arvid78 skrev:Spridarna jobbar med 1-2 volt. Spridaren på cyl 6 får 12 volt.
Jag tolkar elschemat som att alla spridarna ska ha 12V matningsspänning och får jord genom PCM när de ska öppna.
Jag vet inte om det här stämmer för Chrysler men det vanligaste är att utgången ser ut så här på PCM, det kallas för en Open Collector:
Fördelen med den här kopplingen är att man kan driva relativt hög ström genom en sådan här, det är därför du ser att alla funktioner som styrs av PCM har 12V matning och får jord genom PCM.
Enligt servicemanualen så går dom på 12 volt exakt
Men dom mätte iaf fram att spridare nr 6 skiljer sig ifrån de andra?
Men dom mätte iaf fram att spridare nr 6 skiljer sig ifrån de andra?
Det som Sverker skriver låter väldigt rätt.
Eftersom de övriga spridarna har ca 1-2 volt så skulle jag tro att det är mätinstrumentet som inte hänger med vid mätningen, skulle tro att den vekliga spänningen ligger någonstans runt 0,5-0,8 V.
Bäst vore om dom mätte med ett oscilloscope
Att cyl 6 ligger på 12 volt(vilket den skall ha i stängt läge enl Avenger) hela tiden tyder på att den aldrig får någon jordning från PCM:en och därigenom inte öppnar.
Så felet ligger antingen i kabelhärvan från PCM:en eller i själva PCM:en, tyvärr

Eftersom de övriga spridarna har ca 1-2 volt så skulle jag tro att det är mätinstrumentet som inte hänger med vid mätningen, skulle tro att den vekliga spänningen ligger någonstans runt 0,5-0,8 V.
Bäst vore om dom mätte med ett oscilloscope
Att cyl 6 ligger på 12 volt(vilket den skall ha i stängt läge enl Avenger) hela tiden tyder på att den aldrig får någon jordning från PCM:en och därigenom inte öppnar.
Så felet ligger antingen i kabelhärvan från PCM:en eller i själva PCM:en, tyvärr

Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Kollade lite i elschemat för 97:ans voyager 3.3 ( har inte tillgång till 04:ans schema just nu), förmodligen funkar 04:an på precis samma sätt.
Där matas spridarna med 12 volt och när dom ska öppna lägger pcm:en ut jord, eller 0 volt om man så vill.
Så summa summarum, om cyl 6 ligger på 12 volt hela tiden så får den ingen "öppningsignal", dvs 0 volt.
Fel i kablaget eller PCM:en är nog den troligaste orsaken, (skrev visst det tidigare).
Hoppas det löser sig
Där matas spridarna med 12 volt och när dom ska öppna lägger pcm:en ut jord, eller 0 volt om man så vill.
Så summa summarum, om cyl 6 ligger på 12 volt hela tiden så får den ingen "öppningsignal", dvs 0 volt.
Fel i kablaget eller PCM:en är nog den troligaste orsaken, (skrev visst det tidigare).
Hoppas det löser sig

Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Ja det gjorde dom. Och det är ju bara 6an som krånglar. Ska iaf vidarebefordra infon till meken.
Ja som jag förstod kollade dom alla spridare och det var bara 6ans som var konstig.
Tusan vad jag saknar fina stora bilen
Ja som jag förstod kollade dom alla spridare och det var bara 6ans som var konstig.
Tusan vad jag saknar fina stora bilen
Voyager V6 -04
Precis, spridare 6 får nog ingen öppningssignal från PCM. Om kablaget nu är bytt så är nog nästa steg att prova med en annan PCM, det kan ju vara så att utgången blivit bränd pga det gamla kablaget som det såg ut..