Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Skall även byta beläggen fram i morgon dessa har ju inte slitagevarnare men frågan jag undrar över är hur Oken är, pressar man bara tillbaka kolven eller skall den skruvas in.? samt e de nått annat man bör tänka på vid belägg byte då de gäller dessa bilar? Mvh Mathias
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Aha, då är det nog stabilisatorstaget, kändes det dåligt?

Det är inget speciellt att tänka på när man byter främre bromsbeläggen, bara problem att hitta domkraft som får upp bilen så högt att man får av hjulen? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Dessa j*vla bromsar :evil:
Först så hade dom inga hemma utan fick beställa, ja skulle få dom kl 08:00 dagen efter. Jag åkte då ner å de visade sig att fraktbolaget hade ställt av pallen på fel verkstad.. = inga belägg.
Då skicka dom en kille till stan för att hämta hem beläggen, jag åkte då ner igen för att hämta dom, kom sedan hem å såg att de va fel belägg!!!! :evil:
Ringde ner å fick en mer eller mindre utskällning för att de varit jag själv som hade sagt fel, men så va de inte! då sa han att de finns andra belägg i göteborg på deras andra verkstad.
Fick skickat iväg farsan för att hämta upp dom å sedan köra dom till min moster som i sin tur kom å lämna dom hos mig.
Beläggen såg ut att stämma, men icke dom e för TJOCKA!! dom e så tjocka att jag fick pressa kolven hela vägen i så att gummit nästan vände sig, samt att jag fick ta bort skrikdämpningen bak på beläggen för att kunna montera dom för att ta mig hem med bilen!... HUR MÅNGA BELÄGG FINNS DE??
Som sagt beläggen är så tjocka att oken inte kan pressas tillbaka mer utan gör att klossarna ligger ann.
De måste vara fel belägg jag har fått igen eller?

Blir snart knäckt å tar en öl istället!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

:(

Alla belägg verkar vara samma till Chrysler Voyager från årsmodell -01-07 :(

Är det exakt samma passform men dom är för tjocka?

Biltema brukar alltid ha hemma i lager, så kanske värt att åka dit och jämföra de belägg du köpt (eller de gamla) med ett par där :oops:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bromssyst ... -CHRYSLER/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom skriver dock lite luddigt, årsmodell -00 och uppåt, men det bör väl menas med 4:e generationen..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Mecas belägg är 18,8mm tjocka
medans Mekonomens är 18mm så de skiljer ju 16mm per skiva.. helt sjukt att dom inte har bättre koll på skiten dom säljer! i morgon får jag åka först till mekonomen med en lånad bil, sedan hem å montera av och montera på de nya beläggen, sedan iväg till Meca å slänga upp dom på disken, å har dom då tur så får ingen av dom sig en rak höger! :evil:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

:(

Du kanske menade 1,6 mm :P? Hoppas det gör skillnad..

Såg på ebay.com att dom som säljes där är 17,8 mm.

Men det känns som att det inte borde göra någon skillnad med de få millimeter (men jag ska inte säga något nu då jag inte har just den årsmodellen)..

Är det originalskivan som sitter där, eller ser den lite "sportaktig" ut? Förra ägarna kanske har bytt skivor :roll: ?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Haha ja de stämmer skrev lite fel :-)
nu e de så att jag inte hinner vänta på leverans då de nu e enda bilen vi har :shock:
tror de e vanliga skivor på dom e ju inte slitsade eller nått sånt.
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Prata med Meca igen å han undrar om jag hade ABS eller ej, men de har jag ju, för de beläggen som e till bilar utan ABS var tunnare,
Detta e en gåta, skovorna som sitter på e ju ventilerade imellan och Biltemas belägg va 18,6 tjocka, att de skall vara så svårt att få på ett par belägg :(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knakar i styrningen på Chrysler Grand Voyager 2003

Har du skjutmått? :P Prova att mäta bromsskivan, den bör MAX vara 28 mm.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar