Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem igen...dålig motorkudde?? Chrysler Voyager -96

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV

Re: Problem igen...dålig motorkudde?? Chrysler Voyager -96

Låter hemskt när man kör rakt fram och svänger vänster,kör man åt höger slutar bilen att låta. Dåligt hjullager? Hittade hjullager sats för 600kr från tyskland.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Då brukar det väl vara höger hjullager som är dåligt, men kan även vara drivknuten om man har otur, svårt att säga om man inte provkör bilen :)

Bra pris ifrån Tyskland som alltid :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV

För grejen är ju att min man hissade upp framhjulen för ett tag sen och rucklade på däcken och då var det inget som glappade :/
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV

Undra om det finns nån som bor närma Motala tro???
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Jo, det är ganska många. Inom Motala kommun bor det 42 079 personer och några mil därifrån bor jag i en by på slätta som heter Linköping.

Vad ligger bakom frågan, rent nyfiket? :mrgreen:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Svårt att svara på vad det kan vara i sådana fall, kan vara styrled som glappar och då dånar det från däcken då dom slits snett, hjullagret kan det ändå vara, krävs lite kraft för att få det att glappa, använde ni någon verktyg för att "bända" på hjulet? Drivknut är heller inte helt omöjligt.

Jag hade rekommenderat att ni åker in och gör en kontrollbesiktning i förtid, 320:- och ni får en genomgång av bilen och dom upptäcker nog varför det dånar, så slipper man lägga pengar i onödan på reservdelar som kanske inte hjälper. Bilprovningen har ju tillgång till lift och lite mer hjälpmedel, så det är ingen dum idé då man ofta saknar detta hemma i garaget =)

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV

Däcken är inte snedslitna. Jag ska iväg och hämta en av mina ungar sen,pappan i familjen äger en bilverkstad. så han ska få kolla på vad det kan vara =) Man är ju inte heller gjord av pengar direkt. Denna månaden har bilen liksom fått ny kylare,nya tändkablar och nytt motorfäste. Tur man har kompisar som kan meka bil alltså =)
Anders Ason skrev:Jo, det är ganska många. Inom Motala kommun bor det 42 079 personer och några mil därifrån bor jag i en by på slätta som heter Linköping.

Vad ligger bakom frågan, rent nyfiket? :mrgreen:
Att vi vill ta reda på vad som dånar när man kör bilen. Dånar som attan när man kör rakt fram och åt vänster...men svänger du höger så minskar lätet till ingenting typ. Och ju högre hastighet desto mer låter det. Så det går inte att köra i typ 90kmh för det är hemskt då!
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

OK Kollade lite bakåt i tråden och nog skulle jag misstänka ett hjullager i första hand. Det kan låta utan att glappa. Jag skulle heller inte dra i väg på långkörning med det fel du beskriver.

Bytte hjullager vänster fram på min -98 och det var nog den enklaste bil jag bytt detta på.
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV

Men behöver man ingen press då? Det har vi inte tillgång till. Ska lämna in bilen så det får lyfta upp bilen på tisdag hos han som vi känner lite och som har verkstad. Så ska han kolla vad som är fel,han misstänkte också hjullager men tycker att vi ska vara säkra innan vi börjar beställa delar =)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej nej, ingen press, man byter hela navet inkl. lagret, smidigt om inte bultarna sitter för hårt :)

Bild
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV

Ok,för våran kompis var lite osäker på hur det var med våran bil =) Men kan vi byta det själva? Hur går man tillväga?

Beställer denna isåfall,rätt?? http://www.bildelaronline24.se/nk/2003445" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, ett sådant nav är det :) Men hittade ingenstans där det stod Voyager, men det kommer väl när man söker =)

Man lossar de bultar och centrummuttern som håller navet, knepet kan vara att det sitter redigt ordentligt, då får man ösa på med rostlösning och ev. förvärma en hel del.

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Jag behövde inte värma något på min -98. Allt funkade utmärkt. Vill minnas att jag lossade drivaxelmuttern något varv innan jag lyfte upp bilen vilket förenklar det hela. Dra det sista på muttern vid montering, d v s omvänt med hjulet på backen. Är man flera kan ju någon hålla nere fotbromsen i båda fallen.
Användarens profilbild
chrysler -96
SUV

Den ska passa våran bil enligt uppgifterna jag lade in =) Våran kylare köpte jag därifrån också och även tändkablarna och de passade. Ni är ju suveräna på denna sidan alltså!! =D
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

chrysler -96 skrev:. Dånar som attan när man kör rakt fram och åt vänster...men svänger du höger så minskar lätet till ingenting typ. Och ju högre hastighet desto mer låter det. Så det går inte att köra i typ 90kmh för det är hemskt då!
Men när du svänger vänster förändras inte oljudet då, det brukar nämligen skära ganska ordenligt när lagren är slut. Men det beror väl kanske iofs på hur pass långt gånget slitaget är.
Men det låter ändå som hjullager, om ingen bromskloss ligger på jävlas? Drivknutar brukar man höra när man lägger i växeln samt vid fullt rattutslag även i krypfart. Låter det även förjävligt vid krypfart eller det vid en viss hastighet det uppstår?

Lagren är hyffsat lätta att byta, såtillvida att du får loss centrummuttern. Min lokala mek drog av en krafthylsa med över en meter skaft på. Det lossade inte ändå. Det tog helt enkelt ett tag att få loss skiten. Men trägen vinner... Är dem inte bytta tidigare så är risken att de rostat fast också så slägga kan behövas. Du behöver för övrigt plocka ner bromsarna också, men det förstod du nog.Det finns en instruktionsfilm på youtube som visar hur man gör. sök på "bearing hub Chrysler Voyager".Jag köpte mina nav för 59 euro på tyska ebay. Funkar bra.
Skriv svar