Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Önskar att jag kunde se min nyckel Jonathan ;) Men den är ju tyvärr borta :D

Men någon transponder på den vet jag att jag inte hade, för jag hade bara en vanlig liten rund plastbricka på den med en stjärna som logga, såg ut som ett hemmabygge :lol:
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Hahaha, ursäkta mig, vet inte vad som flög i mig :shock: :roll: :D

Men men, så du tror alltså inte att nyckeln hade ett chip i sig, något som gjorde skalet lite "större" eller liknande, chippet är alltså transpondern och kan ej programmeras själv.

Men om du tror att det enbart var en vanlig nyckel (metall och plast) så är ju läget helt annorlunda, då skulle jag bara be en låssmed göra en kopia och sedan fixa en fjärrkontroll hos Chrysler (dom har DRB-verktyg som behövs för programmeringen, inte många privatpersoner som har råd med de verktygen).

Så ring upp en låssmed, och om han inte har en blank nyckel passandes i låset så kan du köpa det på ebay.com väldigt billigt, sen låter du han slipa till den.

PS, jag har instruktioner om hur du programmerar din egen fjärrnyckel sedan, utan skanner!

PS, var din nyckel helt svart eller lite grå? Jag tror att gråfärgade nycklar har transpondern.

Sammanfattning, du kan alltså komma undan ganska billigt nu då, får vi hoppas. Ordna dit en låssmed så att du kommer in i bilen, det är första steget som måste göras, men se till att ha en blank nyckelt till låssmeden om han skulle sakna till Chrysler-bilar (ser samma ut i Town & Country osv.). Sen om det inte är transponder så kan du alltså starta bilen utan problem (sitter ingen startspärr vad jag vet i övrigt förutom transpondern). Och om du vill så kan du alltså köpa en billig fjärrkontroll eller två på ebay så får du programmeringsinstruktioner av mig.

Hoppas du kan komma undan med runt 500:- kanske + 200:- kanske för fjärrkontrollerna? :D

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Med min tur så satt det säkert en transponder under den där lilla brickan ;)

Nej, men jag vill minnas att det var väldigt lite plast på den där brickan och ingen upphöjning av något slag.

Har faktiskt glömt om den var grå eller om den möjligtvis var mörkgrå, eller svart? :o

Var även i kontakt med Wikmans Bil nu på morgonen igen, och det är ingen tvekan om att jag kommer kunna komma in i bilen när jag har erhållit bilnyckeln, för den kommer färdigsmidad, Dock så är det hugget som stucket om det är transponder som gäller eller inte.

Men det är som sagt bara att prova sa han :D
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Någon som vet vad man får pröjsa för service, oljebyte etc och hela köret på en 300M som har gått 17.000 mil? :D

Dax att lämna in den på service nu, den var senast inne vid 15.500 mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Hej!

Hoppas att nyckeln var av det enklare slaget, det kommer säkert fungera bra ;)

Ang. service så är det ju olja, oljefilter, tändstift, luftfilter och "vanlig service" på automatlådan, dvs. cirka 4-5 liter byts ut (av 8 liter) och filtret),.

Jag hade nog tippat på runt 3 000:- inkl. arbete, men betydligt billigare om du gör det själv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Det ordnar sig som sagt :D

Får kosta vad det kostar, huvudsaken att jag slipper bärga bilen :o

Mekonomen i Gävle vill ha 2500:- prick för en service på min 300M, har bokat in en tid nu den 25'e. Den har inte servats sen 15.000 mil, så det bör väl vara dax nu ;)

Låter verkstadsgubbarna ta hand om min bil så det blir riktigt och ordentligt utfört :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Hej!

Men vad ingår i servicen då? Automatlådan också? :) Jag har sett flera som skippar en del saker vid service.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Allt det du beskrev faktiskt :)

Så förhoppningsvis håller dom sig till det som sa :D

Räcker det med att serva Chryslern var 1000e mil tro? Eller ska man hålla det tätare mellan service på den?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Det räcker gott å väl med 1000 mil :)

Bra att allting ingick!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Ett tips är att kolla oljan i lådan själv innan du åker ifrån verstaden så att dom inte har hoppat över de..
Man både ser och känner på lukten om dom bytt växellådsoljan,.. samt att dom skall byta filtret i lådan.... om jag inte e helt ute å cyklar!
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Ska tänka på det! :)

Nu är nya nyckeln beställd, 600:- och den lär kodas, attans! Men det gick på enbart 600:-
Den ska även in och felsökas och fixas på fredag, dock lär jag ju bärga den som sagt :twisted:

Vad är egentligen billigast? Att ta bärgningen på sin helförsäkring vilket för min del skulle bli 2000:- i självrisk eller att betala bärgningsfirman på direkten, finns en firma som bara skulle ta 1500:- för min bärgning, ca: 2 km.

Skulle även kunna köpa till en vägassistans premie som Solid försäkringsbolag har, vilket betyder att jag slipper självrisk och dom står för hela beloppet. Och premien kostar enbart 397:- :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Hej!

Fasiken va dyra firmorna är, 2 km och 1500:-, helt otroligt :x

Hoppas allt ordnar sig nu, meddela jättegärna hur allt går och vad verkstaden gör, intressant att veta :)

Jag har vägassistans :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Jo, det kan man säga :lol:

Lika bra att köpa den där Vägassistans premien för 397 papp så slipper jag betala nada på fredag då ;)
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 20:06

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Tona rutor?

Någon som har koll på det?

Jag har hört talas om Biltemas solfilm som man monterar dit själv, är det något att ge sig på?

Skulle vara nice att tona rutorna på Chryslern :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Hej!

Ett bra tips har jag: Gör det inte själv! ;) Det krävs övning övning övning :)

Här hos mig finns det "firmor" som gör det för runt 1500:- (svart) och då inkluderas allting för de bakre rutorna.

Kolla med någon firma för bästa resultat, och helst om det går att betala "vid sidan om" ;)

PS, har toning på min Dodge, fast den är lite väl mörk tycker jag, helt kolsvart rättare sagt :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar