Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Drb verktyg.

Generell bildiagnostik med OBD/OBD2 osv.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Drb verktyg.

Var och surfade runt lite för att kolla om det fanns alternativ.

Vad tror ni om denna.

Autoenginuity.com

Hann inte kolla igenom hela sidan, ungarna börjar vakna:-).

Men verkade som om den kunde läsa en del.

Som sagt hade inte riktigt tid men den lite mer invigde kanske vill ta en titt och se om det är något:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Drb verktyg.

Haha, vilket sammanträffande, jag satt hela gårdagen och letade efter fordonsspecifika felkodsläsare till Chrysler, Chevrolet och Ford :)

Den du länkade till fungerar inte bättre än en handhållen OBD-läsare av dyrare modell :(

Vill man ha hela paketet med läsare till Chrysler (Dodge och Jeep) Chevrolet och Ford så kostar det cirka 50 000:- kontant (men verkstäder kan ju hyra om dom vill, bästa är att skaffa konto hos Chrysler USA i sådana fall).

Den billigaste läsaren är GM Tech II som kostar runt 15 000:- kr, men givetvis finns det billigare för 6 000:- inkl. frakt från ebay.com, men dessa verkar ha fått lite negativa recensioner =(

Jag hade funderingar på att starta upp ett felsöknings-"center" för amerikanare, så jag undersöker vad abonnemang kostar till DRBIII, det andra måste man nog köpa kontakt direkt så man inte har allt på abonnemang.

Ska fortsätta leta, hittade en i Sverige som faktiskt sålde Chryslers läsare för 10 000:- kr, men det var ett par månader sedan. Hade jag hittat en GM Tech II för 3 000:- beg. så hade jag köpt den omgående :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Drb verktyg.

Ja lätt:-). För 3000 hade man slagit till direkt:-).
Förstod som att den kunde läsa abs växellåda osv, men som sagt barnen var på väg upp och jag hann inte kolla mer. Men var den inte först som en vanlig obd men sen med nåt tillägg så blev den vassare. Kan ha turboläst fel

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Drb verktyg.

Mmm. Står att med ett interface kan man läsa ut resten. Tja om det nu skulle funka så är det nog inte så mycket billigare än originalet

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Drb verktyg.

Jag är 99,999 % säker på att den inte klarar mer än motorkoderna :( (och att visa live-data osv..). Lättare funktioner såsom att släcka Airbag osv. kanske också fungerar, men avancerade grejer i samma utsträckning som DRBIII går inte =( Man kan göra grymt mycket med ett äkta DRB Starscan verktyg, som Jim Carrey säger i Cable Guy: "There's no end to the possibilities!"
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Drb verktyg.

Haha CableGuy. Skapligt sjuk kille:-D

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Drb verktyg.

Nyckeln ligger i PID'arna, det finns dels standard PID'ar och dels tillverkarspecifika (se http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs" onclick="window.open(this.href);return false;). Tyvärr kostar det en hel del att få tag på dem, $50.000 för GM enl wikipediasidan men det kanske inte stämmer.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Drb verktyg.

Ska forska vidare på det. Har en vän som e hyfsat bra på att leta saker på nätet. Han kanske kan hitta nåt. Hade varit smidigt med en emulator iaf tycker jag. För några 50laxar är ju bara för mycket. Om det finns underlag för där du bor Avenger att skaffa hem en DRBIII läsare så är det nog mycket uppskattat men annars kanske det bara blir en dyr felkodsläsare.
Ska iaf kollar vidare och set jag nåt så hojtar jag till

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Drb verktyg.

Jag har hittat Mopar DRB för upp till 200 000:- kr :shock: :o hehe jäkla dyrt!!

Underlag finns nog inte på orten med omnejd, det är nog hela Sverige som krävs :lol:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Drb verktyg.

Jösses:-o. Det var inget dåligt pris.
Då måste man ju nästan kunna köra bilen med det verktyget:-D.

Ja minst hela Sverige:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Drb verktyg.

Här är priserna för GM:
http://www.acdelcotechconnect.com/html/tss_tech_esi.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Drb verktyg.

Ja det fanns ju en del varianter att välja på iaf. Varför inte göra som så många andra märken? Göra det gör pc och sälja riktiga kabeln och programmet dyrt sen e det klart.
Gör det ju lite lättare för oss vanliga att komma över det;-), så kanske därför.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Drb verktyg.

Hade man haft 20k över och vänner i us hade jag lätt bjudit på drb verktyget som ligger på eBay nu.

Typiskt att man inte har nåt av det:-(

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Drb verktyg.

Gjorde ett sök på google.
Enbart starscan.
Hittade några på beay.
Vet ej om det är drb eller obd. Lite lummigt på några av dom. En skulle dom ha runt 13000 om någon är intresserad

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Drb verktyg.

Lyfter en års gammal tråd, har suttit och letat efter scanners på nätet ett tag nu, och mindes ett inlägg i denna tråd som du skrev tidigare avenger att om du hittade en GM Tech 2 under 3k så skulle du köpa direkt.

hittade denna http://www.obdiiscanner.com/professiona ... ech-2.html" onclick="window.open(this.href);return false; , 359 USD

nu skulle man ju bara ha hittat nåt till chryslern också. :)
Senast redigerad av Avenger den sön 19 maj 2013, 18:27, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Fixade länken =)
Skriv svar