Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Har felen 206 misständer cyl6, 306 injektor någonting. Någon som vet vilken som är cyl6 och ifall det antagligen förhoppningsvis är tändstiftet
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Senast redigerad av Avenger den lör 09 jun 2012, 17:07, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken =)
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen

Cylinder nummer 6 är den till höger när du öppnar huven (förarsidan) :) (den som är synlig längst fram mot grillen, dvs. du behöver inte lossa insuget eller knepa å knåpa med de bakre stiften).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Här är en bild lånad från Internet:

Bild
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3

Satan så gott:-). Tänkte chansa på stift. Läst nånstans att di sagt att det ska va särskilda stift tror jag. Vet du vilket isf. Fasen vad tok fort du svarar:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Guld bild. Den ska sparad på nasen:-D

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Kände bak med armen bara och då var det inga problem att känna stiften men e säkert lite knivigare att gå ut dom

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Ja, det kan vara tändstiftet eller i värsta fall spridaren som fått i sig lite smuts så den inte öppnar och stänger som den ska, man kan prova hälla i insprutningsrengöring i tanken och se om det hjälper :P Annars kan man också hälla direkt till bränsleledningarna om man verkligen vill få ur ev. smuts som fastnat, det finns många sätt :)

Jag hade kolla hur stiftet ser ut först av allt =)

Kan du beskriva exakt vilka P-koder du fick upp? Kollade du med en OBD-läsare?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Jepp. Med min fina obd du länka till:-) p0206 sen samma fast 306. Kan missat nån nolla. Välde iaf cyl 6 på båda. Sitter inte i bilen nu så kan inte få upp dom direkt

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Fixar lite rengöring med och kör lowtech Fyllningen:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Ska börja med det. Bilen började vibrera för ett tag sen. Kom ibland kändes precis som när man kör i den vågade kanten på motorvägen. Trodde det var däcken så drog åt som en idiot:-). Nu vet jag iaf var vibrationerna kom från. Nu misständer den hela tiden

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Aha, men den koden hör till spridare nr 6 så jag skulle tyvärr gissa på att det kanske är något defeket med kontakten/kablaget till spridaren eller i värsta fall spridaren :( Hade det bara varit tändproblem så hade det varit en annan sak tror jag :roll:

Men prova att byta de tre främre stiften samt kolla så att kontakten ser okey ut till spridaren, därefter hade jag nog bytt spridare :roll:

Ganska dyra, ca 600:- för 1 st ny inkl. frakt:

http://www.ebay.com/itm/SMP-Fuel-Inject ... f4&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Men kanske finns andra ställen att hitta dem på.

Prova att skifta plats på spridaren med en annan bredvid och se om felkoden förflyttar sig till den andra cylindern, då vet du med säkerhet att det är spridaren. Kan dock vara lite väntetid eftersom man måste först nolla felkoderna och vänta på att ev. nya ska dyka upp.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Får plugga på om spridare då. Aldrig gjort mer än olja filter och stift på en motor så det blir kul

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Jag tror det går bra, nu kommer jag inte ihåg hur dom sitter på Voyager men jag kan gå ut o kolla, men på Dodgen jag har så sitter spridarna väldigt enkelt :P

Tror dock du måste lossa insuget tyvärr, då behövs nya packningar.

Det man vill göra innan man skiftar plats på spridarna är att få bort uppbyggt bränsletryck.

Lossa tanklocket och bränslepumpsreläet, sedan kör du igång bilen tills motorn stannar, prova sedan att starta den ett par gånger. Till sist lossar du batterikablarna. Tror det räcker för att få bort trycket, men man kan även köra varje spridare för sig med direkt 12-volt om man vill, men inte längre än 3 sekunder på varje spridare för då är dom alla sönder därefter. Men skippa det och gör bara ovanstående, se till att ha en handduk redo då det alltid kommer lite spill iaf (inga enorma mängder givetvis inte).

Här är en värdefull guide på youtube:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror du kan fixa det på 45 min :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Tack så mycket. Ska sätta igång imorgon. Provar set enkla först ifall ifall sen går jag på det större. Tack igen

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Hur är det ätt köra ungarna till skola med bilen. Jag tar andra bilen till jobbet och frugan kör barnen. Är väl runt milen skulle jag tro TOR.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar