Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Här har du en (kanske samma del) på ebay:
http://www.ebay.com/itm/2004-Dodge-Cara ... 0173948820" onclick="window.open(this.href);return false;

Med tanke på priset så hade jag nog tagit chansen. Här beskrivs programmeringsprocessen, men det verkar tyvärr inte som att man kan göra det själv på något enkelt sätt.
http://www.ertyu.org/steven_nikkel/neon ... 006-04.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Den som Osby skulle ha hade ju brunnit i motorrummet så stor risk att en hel del blivit kortslutet..
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Han på Hedin prata på att hade dom samma artikel nummer behövdes ingen programmering. Ingen son han kunde se iaf men dom var programmeringbara.

Ja den från osby hade brunnit så därför fick jag skicka tillbaka den om det var så att den var trasig och tyckte det var ok att chansa på den.


Den har samma nummer så jag slår till.

Ps hur sökte du efter den. Jag sökte på eBay men kammade noll.
Men märkte att jag gick från justparts till ebay nar jag ville ha mer information på justparts sidan

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Har du chip i nyckeln? (en grå nyckel att starta bilen med).

Det som måste programmeras i sådana fall är chassinumret/VIN så att bilen startar. Men om man inte har detta stöldskyddet så kanske det passar rakt av med vilken box som helst, finns ingen tydlig info om detta =/

Det finns ingen skrot i närområdet som har en PCM du kan prova med och lämna tillbaks om den inte fungerar? Tänkte på att det vore dumt att köpa en dyr PCM från t ex. USA och sedan är det något annat galet :(

I USA har modulen många namn, dom brukar ange "ecu, ecm eller pcm" som samma del, ofta allt i samma rubrik.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Jo har en grå nyckel.
Men ingen skrot inom närområdet med en sån box. Beställde en för 1600.

Får programmera om den annars om det inte skulle funka. Och om det inte funkar alls har man iaf försökt den billigaste utvägen.
Var tvunget att vara samma artikel nummer. Så otroligt dåligt med sånna boxar.
Får väl gem den om lite ner än en vecka så jag hoppas på det bästa


Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Enligt servicemanualen så fungerar det ändå inte med samma artikelnummer? :( Den måste programmeras till chassinumret så att startspärren i nyckeln fungerar igen =/

Men det kanske inte stämmer helt och hållet, det är väldigt luddig text tycker jag..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Jag har fått lite tvetydiga svar om detta också. När jag pratade med Hedin bil var det bara att plugga in och köra som jag förstod det så länge jag fick tag på rätt låda och hos en annan kille jag pratade med var det kodning som kanske gällde.

Men det bästa svaret jag fick var att boxen går att koda om enligt Hedin bil, var lite otydligt om det också vid samtal med en annan.

Med annan så kommer jag inte ihåg företaget, ringde runt till några olika.

Men isf blir det bara omkodning och då har jag sparat in några tusenlappar om den funkar.


Edit..... Kom just på att att när jag pratade med Hedin bil så sa han att det inte var startspärr kodning. Vet inte om det gällde just den styreheten eller alla men så sa han.

Så då borde det bara vara att koppla in den. Annars får jag ringa och läxa upp dom

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Kan det vara så att det är BCM:en som måste programmeras med VIN nr när den byts :?:
men det är luddigt i servicemanualen som sagt :| :?

Vad som ändå behöver göras är nog att kalibrera hastighetsmätaren, eller som det står i manualen:
"Pinion factor setting" samt en "Quick learn procedure" om jag inte tolkat manualen helt galet ;)
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Ja det där Quick learn har jag också läst om. Efter inmontering ska jag säga hur det gick iaf. Om något behövdes göras och vad i sådana fall.

Men fasen vad jag hoppas att detta är det sista som behöver göras nu.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Ok så den nya pcm,en är lämnad till verkstan för själv sitter jag hemma med 2 sjuka ungar. Så nu hoppas jag att bilen snart ska gå på alla 6. Vad gäller programmeringen verkar det som startspärren går via bcm så starta borde den. Programmeringen av pcm,en ja det får vi se. Eftersom den redan är programmerd från föregående bil så kanske inte detta behövs.

Tänkte ju att i service manualen då pratar dom ju om nya delar och dom kommer väl oprogrammerade.

Bara en teori jag har.

Får se vad som händer när boxen sitter i.

Nån gång idag. Är det nu inte sen ja då vette tusan vad man gör men får ta det då isf.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Teorin gick inte. Ang startspärren så är allt sammankopplat. Nyckel, tändningslås, immobiliser, bcm och pcm då vid ett byte behövs allt detta. Iaf på årsmodell 04 som jag har.
Så vi kom inte längre på verkstan här utan jag ska köra bilen till en verkstad i Uddevalla som e grymt bra på Chrysler och har alla verktyg och instrument som behövs.

Killen jag pratade med var inte säker att den gick att programmera om den nya pcm,en jag skaffat men han kom inte ihåg från vilken årsmodell dom var omprogramerbara.
Enda haken är att dom går på semester nu så om tre veckor e dom på jobb igen. Typiskt min tur:-S. Men den som väntar på nåt gott heter det ju.

Goda är att dom sätter igång med min bil samma dag dom börjar:-), jäkla bra och trevlig kille var det jag pratade med också.

Så uppdatering om bilen och vad dom gjorts och hur kommer senare.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Det ska gå att programmera den årsmodellen med Chryslers Starscan DRB III =) Om man programmerar chassinumret till modulen så samarbetar den med allting annat i bilens elektriska.

Nu får man hålla tummarna att PCM:en varit problemet, annars vore det jäkla surt ju :(

Synd dock att dom inte hade tid innan semestern =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Nu gjorde du mig glad:-). Ja någon typ av DRBIII har dom och dom kan programmera osv iaf sa han. Om det är något annat så kan dom ju se det med verktyget också hoppas jag.

Ringde dom ungefär 1 timme innan deras semester började. Men som sagt han var riktigt trevlig. Jag frågade om det var så att jag behövde en helt ny pcm som e gott dyr om det gick att ta det på avbetalning, han sa det är inget vi har system för men vi fixar det då isf.

Blir i vilka fall som helst billigare än på Hedin bil.

Men jäkligt surt att vart utan bilen så länge och få vänta flera veckor till.

Hoppas bara på att det går såpass enkelt nu som du säger. Gott surt annars

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Jag tror inte det blir något problem med att programmera modulen, vet om en del som gjort detta och om verkstaden har varit aukt för Chrysler så ska det gå smidigt :P, men man får hoppas att den rättar till felet med misständningen, undra vad det annars kan vara :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Annars går det nog troll i bilen:-). Är ingen aukt verkstad men dom har funnits iaf mer än 15 år så dom har nog ett bra kontaktnät skulle jag tro.

Låter riktigt bra att lådan är progbar. Skönt man inte har en äldre modell då som måste ha en ny låda. Får se kanske inte är nåt fel med den gamla ens uran nåt annat som spökar. Blir iaf en ordentlig update och beskrivning sen av felsökning test byten och vad som var boven och hur det åtgärdades.
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Tändproblem på bilen Voyager 3.3 -04

Ok då är bilen lämnad till verkstan.
Hoppas det löser sig nu till en hyffsad peng

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar