Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
chrysler_power
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 20:57

Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej

Jag har en chrysler sebring 2.7 l V6 -01 mitt problem består utav att den är väldigt svårstartad.När jag vrider om nycklen till tändläge så lyser allt som det ska,även lambda lampan.När jag vrider om nycklen så får jag nöta en bra stund tills den startar,men sen går den som den ska.När jag kör med den så går den också som den ska tills kickdownen går i,då börjar den att hugga och då släpper jag och då går den bra igen.Jag har bytt tändstift och kollat med en felkodläsare men den säger no cod.Blir inte klok på detta,finns det någon som har hatt samma problem med sin chrysle,vore tacksam för svar.

Mvh Willy
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej!

Ps, jag tog mig "friheten" att justera rubriken litegrann så att den beskriver bilmodellen ;)

Ang. problemet, jag antar att det uppstår oavsett om motorn är kall eller varm?

Hur många mil har bilen rullat?

Vad för sorts OBD-läsare använder du eller verkstaden du kollat med? Är det en fristående eller med kabel till datorn? Och om det är med kabel till datorn, vilket program används?

Om du har servat bilen nyligen, vilken typ av olja användes i motorn? Del- eller helsyntetisk? Samt vilken viskositet, exempelvis 5W-30 osv?

Har du eller en verkstad servat automatlådan nyligen? Om, vilken olja samt mängd användes, har du kollat oljenivån i lådan? (Bilen på plan mark i tomgång).

Går bilens tomgång ostadigt när bilen är kall eller varm eller både och?

Blir det svårare att starta den om den får stå ett par dagar? Batteriet (vad för CCA och ampere samt skick)? Startmotorn?

Om du låter tändningen stå i "ON" under ett par sek, blir det lättare att starta bilen? (då hinner bränslepumpen mata fram bränslet ifall den är dålig).

Beskriv gärna exakt vad som händer med automatlådan när du kör kick-down, vägrar den eller slänger den i växlarna "hur som helst"?

Svara gärna på ovanstående frågor, det blir betydligt lättare att begränsa felet/felen då :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler_power
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 20:57

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej

Vet ej vilken olja som används men kan ta reda på det av förra ägaren,tror den heter formula 1 nånting.Miltalet ska jag återkomma om,batteriet är bra men blir dåligt när jag får köra startmotorn länge.Spelar ingen roll om den är kall eller varm när jag försöker starta den,svårstartad hur eller hur.Växellådan växlar som den ska det ända som händer när kick-downen går i är att motorn börjar hugga och då lättar jag på gasen,då går motorn som den ska.Motorn för övrigt går jämnt och stabilt även på tomgång och svarar direkt på gaspådrag.Den felkodläsaren jag använder är fristående och köptes på biltema,fick höra att chrysler använder japansk teknik som är USA anpassad och måste därför använda en kodläsare av USA modell.Förra ägaren påstår att om oljenivån I motorn ligger på maxnivån så går bilen konstigt ?
På växellådan har en kontakt blivit utbytt annars så växlar den som den ska och går mjukt och fint.

Mvh Willy
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej igen!

Anledningen till att jag frågade om oljan är därför att årsmodell 2001 av Sebring (även 300m) har en motor med väldigt trånga oljekanaler, som lätt täpps igen osv. detta felet åtgärdades efter några år men var ändå inte helt åtgärdat i 300C-bilarna.

Hur pass svårstartad är den? Hur många sek uppskattar du det till? Vad händer mer exakt?

Blir det bättre om du lämnar tändningen i "ON/RUN"-läge ett par sekunder och sen vrider på startmotorn? (bränslepumpen kan som sagt vara "seg" att få fram bensinen).

Hur menar du med att allt lyser som det ska, även lambdalampan, lyser den konstant? Och med lambdalampa, menar du den gula/orange som ser ut som en behållare med lock på?

Om check-engine-lampan (lambda) lyser konstant, så är det något fel på bilen.

Kör inte kick-down, det är inte bra för lådan eller motorn! Det kan vara ventilspelet (solenoiden) som är sliten eller lådans interna delar, jag rekommenderar att inte köra max kick-down. Sensorn som byttes till lådan var nog en hastighetssensor, ganska vanligt problem.

Till sist så måste du få ut felkoderna, dom finns där om lampan lyser som sagt. Och eftersom Biltema-OBD:n inte fungerade så kan du antingen köpa en med kabel till datorn på ebay som klarar av alla protokoll eller försöka med bilens inbyggda felkodsläsare:

Eftersom du har en digital display i bilen så kommer felkoderna visas där!

Prova detta: Håll inne trip-återställning samtidigt som du vrider nyckeln till "ON/RUN"

om det inte fungerar och ingen felkod visas så prova att: Vrida tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta i ON), om det inte fungerar med 3 gånger ON så prova med 4-5. Prova också att ha växellådan i neutral samt parkeringsbromsen i om det inte fungerar dom första gångerna.

Meddela koderna sedan! ;)

PS, Chrysler hade (har) samarbete med Mitsubishi, varav en del bilar var nästan helt och håller Japanska, men vad jag vet så är din Sebring mestadels amerikansk i allting vad gäller motor, låda, chassi, inredning, dator osv..

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler_power
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 20:57

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Med tanke på att den är svårstartad men går som den ska när den startar,kan det vara kallstartventilen.Vet ej hur den är utrustad på det området då jag ej funnit någon handbok.Innan så hade jag tillgång att ha den inomhus och då startade den lite lättare,ej värmegarage.Är det sensorer även där med kallstart och varmstart,problemet med att kolla den på en verkstad är avståndet dit ifråga.Angående att motorn hugger när kickdownen går i har nog ej att göra med start problemet,är väl två skilda fel.

Mvh Willy
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej!

Men har du kollat felkod, du sa att lampan alltid lyser så då finns det en eller flera koder, det är det första du bör kolla och sedan gå vidare.

Gör som i mitt tidigare inlägg:

Eftersom du har en digital display i bilen så kommer felkoderna visas där!

Prova detta: Håll inne trip-återställning samtidigt som du vrider nyckeln till "ON/RUN"

om det inte fungerar och ingen felkod visas så prova att: Vrida tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON (avsluta i ON), om det inte fungerar med 3 gånger ON så prova med 4-5. Prova också att ha växellådan i neutral samt parkeringsbromsen i om det inte fungerar dom första gångerna.

Det är inte lönt att felsöka något annat förrän du vet vad det är för felkod.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler_power
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 20:57

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej

Ska göra det ikväll och tala om resultatet,hoppas att det funkar.Dåligt av en verkstad att ej kunna göra en felsökning,men det kanske är speciellt när det är en USA-bil.

Mvh Willy
Användarens profilbild
chrysler_power
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 20:57

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej

Felkod P1192 intake air temperature voltage low.Sensorn som känner av temperaturen på insugsluften är defekt.Bilen startar lite lättare när det är mildare ute,ska nu skaffa en ny.Du ska ha ett jättestort tack för rådgivningen du gett och nu vet jag om den digitala visaren.

Mvh Willy
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej igen!

Tack så mycket! :)

Vart ska du köpa sensorn? Chrysler-återförsäljare?

Annars finns det en billig sensor här:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20694706" onclick="window.open(this.href);return false;

Meddela gärna om du behöver sprängskiss på sensorns placering, men annars tror jag du hittar den ganksa lätt :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler_power
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 20:57

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej

Jag har lokaliserat var sensorn sitter och ska gå in och titta på ditt tips.Ska bli skönt att kunna använda bilen igen,och jag har hittat var jag kan skaffa en verkstads-handbok över bilen.

Mvh Willy
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startproblem Chrysler Sebring 2,7

Hej igen!

Det finns nog många böcker om man googlar, i pdf osv., de amerikanska forumen länkar ofta till en hel del.

Tips är annars att du skaffar 1 års abonnemang hos t ex. All Data DIY onlinetjänst, kostar under 200:- per bil och det är OEM digitala filer där, tror jag.

Ha det gott.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar