Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Temperatur Firebird

GM's sportiga märke Pontiac
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Temperatur Firebird

Hej

Har en firebird 3,4 -94, tycker den ligger lite högt i motortemp? Den har inte kokat, men skulle vilja ha ner
den lite. Har pratat med firma som reparerar GM bilar som menar på att de ligger högt i temp. Har funderingar på om ett extra oljekyl till automaten skulle sänka tempen kanske?? Någon som har en aning om detta? Eller vad som går att göra?? Har inga problem när det är kallare ute, var i somras när det var varmt som jag upplevde det. Men tycker väl att den borde kyla även om det blir varmare?

wepe
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Hej och välkommen till forumet!

Bilen ska EJ ligga högt i temperatur, det är aldrig bra för en bil, speciellt inte automatlådan.

Har verkstaden föreslagit någonting annat?

Om vi tänker oss sommar/vår nu; uppstår problemet när bilen körs i högre hastighet eller enbart när du rullar sakta i stadstrafik? Åker de 2 fläktarna igång?

Har du bytt termostat? Är vattenninvån korrekt?

Hur ser det ut på instrumentpanelen, hur högt ligger mätaren som MAX?

Bild

Hur kollar du vattnet i kylaren, vilken "procedur" gör du?

PS, en automatlåda mår inte bra av att ligga över 180F i temperatur, så en oljekylare oavsett bilmärke är alltid ett bra köp, men det kan som sagt vänta till vår/sommaren.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Har europa, eller vad man ska kalla det instrumentet, visar alltså Celsius. Mätaren brukar stå på c:a hundra
under färd när den blir varm, vilket blir ungefär 210 på din bifogade bild. Ligger sedan mellan 210 och strecket efter under resor när det är varmt ute :roll: Har bytt termostat och mätt när fläkten startar, vilket
blir strax över 210 på din bild, lite över hundra på min mätare. Verkstaden menade på att detta inte onormalt och att databoxen styr det, så det är som det ska. Personligen tycker jag att det är lite väl högt kanske ?? Som max har den varit uppe på strax över näst sista strecket, var när det var som varmast i somras och jag körde uppför en brant backe. Verkar inte spela någon roll vilken hastighet man kör i. Har öppnat kylaren och kollat expansionskärlet så det finns vatten som det ska. Körde den innan jag ställde in den höstas och då låg mätaren ungefär som på din bild, men då var det ju betydligt svalare ute. TROR det bara sitter en kylfläkt på min :roll: ska kolla det.

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Hej igen!

Hmm, jag tycker verkstaden har delvis fel, känns som en enkel bortförklaring eftersom alla de Chrysler, Dodge, Ford, Chevrolet/GM osv. jag har sett klarar av att ligga på "normal" temp och IBLAND gå över gränsen under "extrema" förhållanden.

Eftersom du har bytt termostat så bör den inte vara defekt tycker man inte :)

Du har ju 3.4 V6:an, som enbart fanns i Firebird/Trans Am/Camaro under 2-3 år, så ett problem kan vara plasten under kylaren/bakom fronten, den ska leda luft mot kylaren osv. och kan lätt bli skadad eller liknande av låga trottoarer.., så inte lika mycket luft kommer in där. Kolla det.

Jag tror att 2 fläktar ska köra igång, men det är lite oklart när dom kör igång, med vid 110 grader tror jag.

Har du installerat/eller sitter det en motorvärmare?

Är det flöde genom kylsystemet? Hur kollade du kylarvätskan respektive fyllde på den?

Men oavsett, om allting stämmer med inga felkoder? ingen dålig termostat? samt flöde och korrekt mängd kylarvätska så "borde" allt vara som det ska, inget onormalt med vattenpumpen? Skruva av locket och vänta tills termostaten öppnar, därefter bör det blir flöde genom kylaren, annars kanske pumpen är dålig/defekt.

Men köp en oljekylare till automatlådan, finns på ebay för runt 400:- inkl. frakt till Sverige, det viktiga är alltså att lådan först och främst inte tar stryk :)

PS, jag har sedan instruktioner på hur du installerar den extra kylaren till automatlådan! ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

PS, är din bil privatimport från Kanada då, eftersom du hade mätare i km/h? :)

Om oljekylare: Köp en Hayden Oil Cooler från ebay.com i sådana fall, finns som sagt billigt och de är inte jobbigt att installera dom, du behöver dock lite extra ATF-olja eftersom lite rinner ut samt att oljekylaren måste fyllas med 4-5 dl därefter.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Vet i tusan var den kommer ifrån, men det är en privatimport. Ska kolla det där med oljekyl, borde väl hjälpa till att sänka tempen i vanliga kylet med :roll: Sitter bara en kylfläkt på den, brukar fylla på kylarvätska i kylet först sedan kolla expansionen. Spelar det någon roll hur man gör det?? Luftflödet är Ok, återstår vattenpumpen som inte ser rolig ut att byta :o Men kör bara lite med den på sommaren, kanske inte
så mycket att forska i så länge den inte kokar. Är det krångligt att köpa från ebay.com, har aldrig testat det

Tackar

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Hej igen!

Nej det är nog inget att oroa sig över, och du hade märkt av en dålig vattenpump ;)

Sommarna kan ju bli riktigt varma så det blir ju givetvis kämpigt för alla bilar, mer eller mindre :)

Jag tror att en oljekylare hade varit väldigt bra till automatlådan (ska själv montera en på min Dodge snart).

Det är absolut 100% säkert att handla på ebay.com (jag har handlar hur många gånger som helst och alltid fått delarna!) :)

Du måste givetvis ha ett registrerat konto hos ebay samt ett betalningskonto hos PayPal (tar någon minut att registrera och är absolut inget att oroa sig över).

Sen bara söker du på t ex. "Hayden Oil Cooler" eller "Transmission cooler" och väljer billigaste priset inkl. frakt, på så sätt ser du säljarna som skickar till Sverige och vad totala priset blir.

Jag själv väljer att köpa en för runt 400:- med frakt, tar väl cirka 5-7 dagar (har det gjort tidigare från USA) att få hem delarna (borde inte bli någon extra moms/frakt/tull i Sverige), sen köper jag olja här i Sverige (jag kör ju Mopar ATF+4 eftersom de är en Dodge :))

Här i Sverige kostar väl samma kylare runt 800:- och uppåt om jag inte minns fel, så kan man spara så bör man! :D

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Kolla annars en sådan jätte enkel sak som kylarvätskan. inte att det finns tillräckligt utan snarare så den inte är full med massa smuts å slagg som kanske korkat igen flödet i systemet som därmed ger dålig kylning
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Bra idé, fick det på en annan bil jag hade, där var kylarvätskan full med slagg och annan smuts som klibbade igen allting, kanske värt att spola ur allting och fylla på med nytt? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Avenger skrev:Bra idé, fick det på en annan bil jag hade, där var kylarvätskan full med slagg och annan smuts som klibbade igen allting, kanske värt att spola ur allting och fylla på med nytt? :)
Jag gjorde det på min roadmaster för ett tag sen. det som rann ut var inte gammal kylarvätska! påminde mera om coca-cola blandat med terpentin å sirap eller nåt. slår vad om att kylningen inte blev sämre iallfall! kan om inte annat vara en bidragande faktor till ditt problem.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Har bytt kylarvätska, misstänker att det har varit typ kylartätning eller något i den? Ska köra ytterligare en kylarrensning när det blir varmare ute. Misstänkte först om det skulle vara något med typ topplockspackning,
men då tycker jag tempen skulle vandra mer och det skulle ju inte funka bra om det är kallare ute? Sedan går ju motorn bra, som nämnts innan inte kokat för mig ivarjefall.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Det låter bra! med kylarrensning.

Om det hällts i felaktigt med tätning i kylaren så kan det ställa till väldans problem :/

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Avenger skrev:
Du har ju 3.4 V6:an, som enbart fanns i Firebird/Trans Am/Camaro under 2-3 år
Vet du varför den bara fanns så kort tid :roll: Kanske inte var så lyckad eller :?:

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Hej!

Jo lyckad var den nog, sägs att det var en stark motor med få fel, dock ersattes den av Buick-motorn på runt 200 hästar eftersom den är "bättre på alla sätt" = mer kraft, kamkedja, utvecklad under många år (konstruktionen)..

De enda käna bristerna utöver det vanliga vore en packning i motorn samt någon slags spännrulle till kamremmen på 3.4 litern.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Sitter ingen kamrem på min. Tycker den går bra i motorn så jag är nöjd ändå. Va bara lite nyfiken varför de hade den så kort tid.
Skriv svar