Det första du bör göra omgående är att få rätt mängd olja i lådan, annars kan det gå riktigt illa, en överfylld låda kan gå sönder på bara 4-5 körningar =(
Denna generatorn bör passa? (om du har uppvärmd vindruta):
http://www.ebay.com/itm/Remy-21013-Alte ... 73&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Du sparar iaf halva kostnaden mot Norrlands Custom =)
Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felkoder
Annons
Re: Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och f
Annars kan du lämna in den till nån elfirma som fixar med generatorer och dylikt. Kan visserligen vara svårt att hitta dessa nuförtiden. Dom gör ju inte riktigt reklam för sig.
Dom kan fixa lager och kol så den blir som ny.
Vet inte vad det kostar men när generatorn börja krångla på lastbilen så var den fixad på två timmar från urplock till tillbakasättning. Så kan inte varit för dyrt.
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Dom kan fixa lager och kol så den blir som ny.
Vet inte vad det kostar men när generatorn börja krångla på lastbilen så var den fixad på två timmar från urplock till tillbakasättning. Så kan inte varit för dyrt.
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko
Håller med Arvid, försök kolla efter det först, men som han säger så är dom svåra att hitta De hade väl sin glansperiod under 90-talet, idag verkar de flesta sådana företag lagt ner eller ha det som hobby, alla köper väl nytt när prylarna går sönder, allt blir ju mer avancerat med TV, dator, telefon osv. =)
Re: Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och f
Ja precis. Har själv turen att veta om två ställen. Ett u strömstad och ett i Uddevalla. Det i Uddevalla skulle jag aldrig vetat om ifall en gammal kollega berättat om det. Annars så är det väldigt lätt att skruva isär själv. Sen så såg det inte jätte svårt ut att byta lager heller.
Kolla hos nån verkstad också. Hittar du nån gammal noname verkstad så brukar dom kunna hjälpa till. Du kanske måste komma med delar själv bara. Jag hade lätt lämnat in nåt sånt själv. Blir bra mycket billigare.
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Kolla hos nån verkstad också. Hittar du nån gammal noname verkstad så brukar dom kunna hjälpa till. Du kanske måste komma med delar själv bara. Jag hade lätt lämnat in nåt sånt själv. Blir bra mycket billigare.
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
- Widowmaker
- Hedersmedlem
- Inlägg: 204
- Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
- Kontakt:
Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko
ja har kollat å det finns tydligen en firma här i trollhättan som är riktigt seriösa med sånt! det blir å demontera å snacka med dem snarast
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
3800 series 2 V6
Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko
Fick du ordning på oljan i lådan? En oljepump är väldigt praktisk om man ska få ur lite olja, finns på Biltema för 99:- och säkert på flera andra ställen.
Kom ihåg att alltid kolla olja på plan mark, när bilen är varm och motorn står på tomgång i PARK, men bläddre igenom PRND.. innan du avslutar med att lägga i PARK.
Kom ihåg att alltid kolla olja på plan mark, när bilen är varm och motorn står på tomgång i PARK, men bläddre igenom PRND.. innan du avslutar med att lägga i PARK.
- Widowmaker
- Hedersmedlem
- Inlägg: 204
- Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
- Kontakt:
Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko
Jag skall pumpa ur oljan på onsdag. bilen står å göttar sig i pappas garage. ja kör tråkig volvo just nu.Avenger skrev:Fick du ordning på oljan i lådan? En oljepump är väldigt praktisk om man ska få ur lite olja, finns på Biltema för 99:- och säkert på flera andra ställen.
Kom ihåg att alltid kolla olja på plan mark, när bilen är varm och motorn står på tomgång i PARK, men bläddre igenom PRND.. innan du avslutar med att lägga i PARK.
Finns det chans att lådan kan slå (KLONKA) så hårt när jag byter växel läge på grund av för mycket olja?
Har svårt å tro att det skall ha uppstått något annat fel i samma stund jag fyllde olja men att för mycket olja skulle bidra till beteendet är bortom min kunskap.
Skall tillägga att växellådan är i toppskick för övrigt å färgen på oljan är klart å fint röd å luktar inget illa alls
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
3800 series 2 V6
Re: Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och f
Gör så. Tror allt du kommer spara em rejäl slant och den blir precis som ny:-), nja förutom utseendet då
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
- Widowmaker
- Hedersmedlem
- Inlägg: 204
- Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
- Kontakt:
Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko
Då har ja tippat ur en liter ur lådan iallafall!
Klonket försvann å nu lägger växelväljaren i de olika lägena som den skall mjukt å fint. First problem solved!
Provkörde bilen 1 mil plus en mil hem igen. Innan jag åkte på provtur så nollade jag alla gamla coder både aktiva å före detta aktiva. tog ur nyckel ur tändningen å satte i den igen, vrider igång å kör iväg! Bilen gick som en klocka, inga koder inget mygel ingenting. Kommer till destinationen 1 mil bort, vänder å kör hemåt! 1 kilometer från vändplatsen så tänder den en kod som den behövde lite tid å hitta. nämligen att generatorn inte laddar... kör lite till å ej hopp så lägger den ur växeln och kryper ner på ettan, service engien lampan tänds å jag får tillbaka kod P117 samt s73. så nu e man kvar på ruta ett å har egentligen bara fått skruvat vid två tillfällen helt utan resultat. jag plockade ju bort diverse saker för å komma åt huvud kontakten med alla så kablar mellan styrboxen och växelådan med alla sina givare å solenoider. plockade isär kontakterna å försökte smörja mm för eventuell glapp kontakt eller oxidering, trodde möjligen de kunde vara det men inte då..
Såg att det blir MYCKET jobb å komma åt generatorn så det blev inget med det idag. Fick börja med å leka lite med felkoder plocka ur olja å provköra.
Så ser koder å beskrivningar ut
S073 ................................................ Right Rear Accelerometer Fault
P117 (E117) .................... Open/Short Solenoids/Solenoid Wiring (Transmission)
P110 (E110) ................................... Generator L-terminal Circuit Problem
Klonket försvann å nu lägger växelväljaren i de olika lägena som den skall mjukt å fint. First problem solved!
Provkörde bilen 1 mil plus en mil hem igen. Innan jag åkte på provtur så nollade jag alla gamla coder både aktiva å före detta aktiva. tog ur nyckel ur tändningen å satte i den igen, vrider igång å kör iväg! Bilen gick som en klocka, inga koder inget mygel ingenting. Kommer till destinationen 1 mil bort, vänder å kör hemåt! 1 kilometer från vändplatsen så tänder den en kod som den behövde lite tid å hitta. nämligen att generatorn inte laddar... kör lite till å ej hopp så lägger den ur växeln och kryper ner på ettan, service engien lampan tänds å jag får tillbaka kod P117 samt s73. så nu e man kvar på ruta ett å har egentligen bara fått skruvat vid två tillfällen helt utan resultat. jag plockade ju bort diverse saker för å komma åt huvud kontakten med alla så kablar mellan styrboxen och växelådan med alla sina givare å solenoider. plockade isär kontakterna å försökte smörja mm för eventuell glapp kontakt eller oxidering, trodde möjligen de kunde vara det men inte då..
Såg att det blir MYCKET jobb å komma åt generatorn så det blev inget med det idag. Fick börja med å leka lite med felkoder plocka ur olja å provköra.
Så ser koder å beskrivningar ut
S073 ................................................ Right Rear Accelerometer Fault
P117 (E117) .................... Open/Short Solenoids/Solenoid Wiring (Transmission)
P110 (E110) ................................... Generator L-terminal Circuit Problem
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
3800 series 2 V6
Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko
Antingen ventilpaketet eller någon kabel eller kontakt som orsakar felet, sådant är jäkla tråkigt att felsöka =(
Gött att du har rätt mängd olja i lådan nu
Gött att du har rätt mängd olja i lådan nu