Body-On-Frame VS Unibody Construction, vilket är bäst?
Postat: tis 31 jul 2012, 11:55
Som topic lyder, vilket tycker ni är bäst på en bil i olika syften? Body-On-Frame eller Unibody Construction?
Men först kan vi ta skillnaderna som tydligt framgår på denna bilden :
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... nibody.jpg[/bilder]
Som ni ser så är "Body on frame" precis som det låter, karossen är separat ifrån chassit. Unibody däremot använder bilens trösklar och annat för att integrera chassit med karossen, dvs. allt-i-ett.
En undran jag har är om Bilprovningen ger en 2:a på en body-on-frame-bil med rostiga trösklar?
Idag finns det ju knappt några sådana bilar kvar, det är mestadels SUV och Pickup, t ex. Ford F150, Chevrolet Tahoe osv. De senaste bilarna var ju Ford Crown Vic men dom slutade tillverkas förra året Polisen och Taxibolagen får nu vända sig till andra modeller varav det kommer bli svårare med reparationer kan jag tänka mig ? Unibody-construction blir ju "lätt" ramsneda vid en krock medan body on frame klarar sig bra i chassit och man oftast bara behöver byta en del av den trasiga karossen.
Om jag skulle välja att totalrenovera en bil någon gång så skulle det definitivt bli en body on frame, kanske en Mustang ?
Men först kan vi ta skillnaderna som tydligt framgår på denna bilden :
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... nibody.jpg[/bilder]
Som ni ser så är "Body on frame" precis som det låter, karossen är separat ifrån chassit. Unibody däremot använder bilens trösklar och annat för att integrera chassit med karossen, dvs. allt-i-ett.
En undran jag har är om Bilprovningen ger en 2:a på en body-on-frame-bil med rostiga trösklar?
Idag finns det ju knappt några sådana bilar kvar, det är mestadels SUV och Pickup, t ex. Ford F150, Chevrolet Tahoe osv. De senaste bilarna var ju Ford Crown Vic men dom slutade tillverkas förra året Polisen och Taxibolagen får nu vända sig till andra modeller varav det kommer bli svårare med reparationer kan jag tänka mig ? Unibody-construction blir ju "lätt" ramsneda vid en krock medan body on frame klarar sig bra i chassit och man oftast bara behöver byta en del av den trasiga karossen.
Om jag skulle välja att totalrenovera en bil någon gång så skulle det definitivt bli en body on frame, kanske en Mustang ?