En annan historia som jag även kombinerar med en tredje.
När min Vojje var nybesiktad för 2 år sen så låg det i planen att åka med den till Sundsvall 2 veckor senare.
Men när allt var packad inkl. 4hjuling och jag var på väg hem från garaget
då 2 veckor senare, så gick bakaxeln av på vänster sida.
[bilder]
http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Eftersom hjulet nu stodi fel vinkel och med den övre delen in i hjulhuset,
så gick det ju inte å köra med bilen.
Men att ringa efter bärgare för att ta sig 4km hem var aldrig på frågan.
Jag ringer istället Morsan och säger åt henne att ta med min
domkraft hos syrran samt ett gäng med träklossar.
Jag hissar upp bilen och måttar fram en lämplig träkloss som passar mellan
yttre delen av bakaxeln och ramen vid hjulhuset.
Resultat!
Nu gick bilen att köra hem iaf.
Gissa om Bilprovningen fick en ordentlig utskällning för att inte ens kollat bakaxeln efter rost!
Vid ett annat tillfälle så har oxå träkloss visat sig vara till nytta.
Det var när jag körde Dragbil och Trailer.
Satt lungt och körde på motorvägen när det guppade till och PANG!
Så ramlade hytten ner på vänster sida.
Det visade sig att stötdämparen till hyttfjädringen hade gått av.
Efter mycket funderande, så kom jag att tänka på att det borde gå att stödja upp den på nåt sätt.
Letade igenom hela bilen och hittade till slut i ena skåpet på släpet, en träkloss.
Pumpade upp hytten så långt jag vågade med domkraften till tippningen av hytten.
Kilade in klossen mellan hytt och ram, och släppte sen ner den igen.
Resultat!
Den kom upp en bra bit, dock lite stum.
Men slapp iaf att slå sönder en massa saker med hytten,
och jag kunde ta mig till verkstad.
