Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L AWD

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L AWD

Tjena.

Så har det hänt mig, växellådan fungerar inte, den låser på 2:ans växel, tror jag, hastighetsmätaren fungerar... och Pära Blomqvist (bra på växellådor har jag förstått) i Söderköping har inte kvar sin firma :-(

Hur kan jag felsöka utan att lämna bilen på märkesverkstad? Är det solenoiden som ballat ur eller en hastighetssensor till lådan? Är det någon i närheten av Norrköping som kan och vill hjälpa mig reparera?

/ChJ
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L AWD

Svårt att veta utan en märkesverkstad som kan koppla in DRB-verktyg och köra diagnos på lådan, går inte att se så mycket ifrån de vanliga motorkoderna =(

Har du försökt att kolla felkoder med motorlampan?

Om mätarhuset fungerar så kanske det är den ingående hastighetssensorn som är defekt :roll: Men det kan ju vara ventilhuset också (solenoiden).

Du märker ganska snabbt om den startar i 2:an eftersom det hugger till ganska rejält i lådan när du växlar från PARK till DRIVE. Det är också svagare acceleration eftersom den kör iväg i 2:ans växel.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Hur felsöker jag med motorlampan? Är det det där vrida startnyckeln fram och tillbaka fem gånger och läsa av blinkningar någonstans? (var?)

Ingående hastighetssensor finns ju här att köpa för 750 spänn, det kan jag ju chansa med, inte så svårt att byta ser det ut som men solenoiden, det vete fasen om jag vågar ge mig på att byta, finns på ebay att köpa för 139 USD typ... har kikat i haynes handboken, står inget där egentligen om varken solenoidbyte eller ingående hastighetssensorbyte, men de står nämnda där iaf.

Och joo, visst tror jag det är 2:an, lite seg är den och den växlar inget, kör typ 70 på 4000 varv.
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

solenoiden (rätt va?) på ebay... http://www.ebay.com/itm/NEW-Pioneer-772 ... 2747wt_902" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, stäng alla dörrar > vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek och avsluta i ON utan att starta motorn, räkna hur många gånger motorlampan blinkar. Vrid inte för fort med tändningen, samt prova ON-OFF.. fem gånger om det inte fungerar med tre. Prova också att vrida hela vägen tillbaks till ACC istället för OFF om det inte fungerar med OFF.

Här finns en sensor för knappt en hundring med frakten (cirka 120:- kr):

http://www.ebay.com/itm/NEW-Dodge-Chrys ... d3&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel-nr 4800878 = Ingående hastighetssensor

Artikel-nr 4800879 = Utgående hastighetssensor

Skaffa 1 års abonnemang på AllData DIY, de har OEM manualer från Chrysler och det kostar knappt 150:- kr för ett helt år :)

Jag hade provat att först kontrollera jordningen till både lådan och lådans dator (TCM), därefter hade jag försökt att kontrollera felkoder. Det är aldrig roligt att slänga pengar på delar om man gissar, men jag hade ändå provat med en ingående hastighetssensor eftersom dom knappt kostar något. Därefter hade jag inriktat mig på solenoiden.. men i ett fall så hade faktiskt den utgående sensorn varit defekt fastän hastighetsmätaren fungerat.., så den hade man nog slängt ett öga på också (kostar samma som ovan) :roll:

Bild
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

har dragit extra jordkabel till lådan, men ingen till TMC:n, ska kika på det i morgon kanske. Har oxå köpt en ingående hastighetssensor på ebay, fasen 120 kr är värt att chansa. Men, får inte ut någon kod, har provat ON-OFF-ON (tre ggr och fem ggr) och har provat ACC-ON (tre resp fem ggr) utan lycka. Har i bakhuvudet något om trippmätaren att den kan joxas med för att något ska visa felkoder....

Går det att få ut någon felkod ur denna -98 Voyager med någon enkel felkodsläsare eller är det bara den särskilda läsaren för DRB som kan funka?
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Det är inga problem att byta solenoidpaketet eller in & utgående hastighetssensor jag har precis bytt på min Kolla tråden "Växlar grande Voyager" här på forumet. Skaffa en OBD-II läsare och kolla felkoderna. PM mig ditt mobilnummer om du vill ha hjälp i bland så jobbar jag i Norrköping just nu så är det inget där som jag vet men det kan ändra sig från i dag till i morgon.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ingen vanlig OBD klarar av några riktiga felkoder från TCM:en.

Endast en DRB III (3) klarar av bilens alla moduler.

Här är en scanner för 20 000:- som klarar det mesta ;) :

http://www.ebay.com/itm/Chrysler-Starsc ... f8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Kollat extrajordningen av lådan, dragit en extrajordning till TMC:n, ingen skillnad.

Får väl vänta på sensorerna och montera dem. Vete sjutton men anar att det är solenoiden till lådan, vid växling har det låtit som om man dragit en tunn kedja över en metallkant. Det ljudet är borta. Bilen har klonkat lite det senaste året då man lägger i driven, eller backen, den gjorde det noterbart klonkigare ett par gånger innan den låste på limpmod häromdagen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Du menar att det klickar från ventilpaketet när man lägger i från PARK till DRIVE? Är nog eftersom den lägger i tvåan direkt..

Det klickande ljudet försvann efter årsmodell 2003 i USA när dom uppdaterade ventilhuset till en nyare modell =) Enligt rykten så fungerar det att installera en nyare solenoid på äldre bilar, då blir även växlingen mjukare, funderar själv på att prova det. men men,, det hör inte till saken.

Bild
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Ja va fasen, det blir en tur till märkesverkstaden här i stan på tisdag så får jag i alla fall veta vad systemet lagrat för information om fel. Har för övrig fått grepp om att Pära Blomqvist kan finnas på en firma i Valdemarsvik :-)

Ska prova med en Felkodsläsare - ELM 327 Bluetooth OBD2 bildiagnos och se om jag får ut något som liknar vad märkesfirman får ut...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tror inte att en enkel OBD2 Elm visar någonting tyvärr, speciellt inte om växellådan :(

En felsökning hos Chrysler med verktyget DRB III kostar runt 1 000:-, ända upp till 1 500:- som högst.

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Testa med en vanlig OBD-II läsare när jag provade på min så fick jag felkod som talade om solenoidpaketet och när jag bytt det och körde läsaren igen så var den felkoden borta och jag fick två nya den ena för lågt oljetryck i lådan och den andra för hög temp i lådan och det är klart när den läckt ur sig 4,5 liter växelådsolja, så men rätt mängd olja i lådan så är dessa koder borta nu.
Det är imte sälert att det visar något men det kan vara värt att ptova.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

hrmpf. 3 tusen fattigare. en service på automatlådan senare....
felkod P07xx någonting om solenoid circut failure eller så. får prova byta hastighetssensorerna i morgon. hoppas den enkla felkodsläsaren kommer strax. får fundera på att pröva byta solenoidpaket ändå. de talade om 10 till 15 tusen på märkesverkstaden. inte aktuellt ...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kostade en service med filter och oljetrågspackning 3 tusen?? :shock: Det billigaste man kan komma undan med om man gör det själv är cirka 600:- om man beställer filter-kit från Hansen och köper oljan på Biltema, går åt cirka 4,3 liter vid vanlig service.

Kostar det över 10 tusen att byta ventilpaketet på en verkstad eller menar dom en hel renovering? :oops:

Bild
Skriv svar