Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Nicke
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 09:05

Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Har slitit med att o försöka få ner de höga avgasvärdena jag fick på besiktningen, de var följande:

tomgång
Co halt 6.60
Hc halt 356

över 2000varv
co halt 8.50
lamdavärde på 0.76

När jag kollar kollar upp felkoder med tändningen får jag upp dessa blinkningar: När jag kollar med tändningen får jag tre blink uppehåll sen tre blink igen. Uppehåll sen 5 blink uppehåll och 5 blink igen.

Det jag jag har bytt hittills är lamdasonden men får fortfarande höga värden. :(

Vidare har jag kollat pcv slangen att den är hel utan läckage och att det är vacuum i den när motorn är igång. Tagit loss och gjort rent tomgångsmotorn. Kollat att grenröret är helt.

Frågan är hur man går vidare med felsökningen? Kan tex egr ventilen göra att man får så höga värden? Eller kan det vara mapsensorn som kan ställa till det? Är årsmodell 94 på jeepen så det finns ingen odb uttag, tyvärr får man väl säga det hade vart bra mycket lättare att felsöka.

Bilen går annars bra i motorn, förutom på tomgång då den ibland går surt så att det luktar bensin.

Nästa steg är att göra ett kompressionstest på bilen.

Tack på förhand. :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Tjena,

Välkommen till forumet,

Jag antar att du har bytt 1 st sensor? Jag tror att det finns 2 st, en före och efter katten. Ska kolla i manualen.

Eftersom du har OBD1 så kan man inte läsa vilken specifik kod det är till lambdasonden, så du kanske bytte fel sensorn :( Det är en liten gissning när man inte har OBD2 på bilen, iofs så går det att felsöka sensorn men ofta brukar dessa gå sönder när man plockar dän dem efter många års användning, lättare att hålla dem felfria vid demontering om allt är lite nyare.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nicke
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 09:05

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Hej!
På min modell sitter bara en lamdasensor framför katen precis där grenrören går upp i motorn. Beställde från hansen racing så jag tror jag fick rätt grejer. Ser ut som den gamla i vart fall. Ska försöka få isär egr ventilen och göra rent den i kväll. Lite svår att komma åt bara. :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Aha ok =(

Jäkla svårt att veta vad felet är utan en OBD1 som man kan läsa av värdena på de andra givarna i motorrummet "live".

Kanske rentav är katalysatorn om bilen inte misständer? :roll: Den brukar väl släppa ut mer av HC och CO om den är dålig? :oops:

Annars kan man spekulera om MAP-sensorn som nästa steg, även någon spridare kanske. Men det är enbart rena gissningar.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nicke
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 09:05

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Håller med inte lätt när det inte finns någon obd. Angående katen så är det antagligen inte den som felar i vart fall inte när jag hör mig för. De höga värden kan ingen kat sänka har jag fått höra. Tror jag ger mig på egr ventilen sen får det bli mapsensorn i så fall. I värsta fall kan det vara ventilerna som är felställda men det får man hoppas att inte så är fallet.

Har du några bra tips när jag ska försöka få loss egr ventilen? Är som sagt inte bra placerad. :roll:
Användarens profilbild
Nicke
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 09:05

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Liten uppdatering:
Satt en slang direkt på egr ventilen och när motorn är igång så har jag testat o suga ut luften ur slangen och då dör motorn. Då borde väl egr ventilen vara oki så jag kan utesluta den?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Men en katalysator minskar utsläppen ac HC och CO, så det kan finnas en möjlighet att den är boven i dramat =) Sänkte mina värden på en gammal Stratus jag hade.

En felande EGR bör ge svajig motorgång, men din motor rullar på utan misständningar/ryckningar? :P

Kanske kan vara läckage innan sensorn vid grenröret så den lurar blandningen av bränsle + luft ?

En bild på EGR:

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... zj-egr.jpg[/bilder]

Men som sagt, om bilen fungerar OK utan högre förbrukning så kanske det är ett tecken på att motorstyrningen fungerar som den ska :roll:

EDIT: Såg inte att du redan kollat EGR.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nicke
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 09:05

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Avenger skrev:Men en katalysator minskar utsläppen ac HC och CO, så det kan finnas en möjlighet att den är boven i dramat =) Sänkte mina värden på en gammal Stratus jag hade.

En felande EGR bör ge svajig motorgång, men din motor rullar på utan misständningar/ryckningar? :P

Kanske kan vara läckage innan sensorn vid grenröret så den lurar blandningen av bränsle + luft ?

En bild på EGR:

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... zj-egr.jpg[/bilder]

Men som sagt, om bilen fungerar OK utan högre förbrukning så kanske det är ett tecken på att motorstyrningen fungerar som den ska :roll:

EDIT: Såg inte att du redan kollat EGR.
Hade du lika höga värden på din stratus som jag har? Jag ska dubbelkolla grenröret igen

Har för övrigt kollat upp felkoderna igen och vid närmare analys har jag 1 blink kort uppehåll 2 blink...längre uppehåll 2 blink kort uppehåll 1 blink. Då får jag fram kod 12 och 21 som har med lambdan att göra. Kan hända att de gamla koderna ligger kvar, testat att koppla från batteriet men de kvarstår.
O tack för hjälpen förresten :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Har du kollat kablaget till lambdan?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Har tyvärr inte kvar bes. protokollet till den bilen =(

Har du lossat batteriet i minst 15 min? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nicke
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 09:05

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

sverker skrev:Har du kollat kablaget till lambdan?
Nä det har jag inte gjort. Nu i efterhand skulle jag ju gjort det innan jag satte dit en ny. :oops:
I och med att jag fortfarande får samma felkod, o höga avgasvärden så är det väl inte helt uteslutet att felet kan sitta i kablaget.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Jag tänkte inte på att lampan lyste när jag skrev katalysatorn :oops: Då är det fortfarande något med sensorn/kablaget eller något annat i motorstyrningen =( Man tycker ju dock att MAP-sensorn borde ge en felkod isf.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nicke
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 09:05

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Avenger skrev:Jag tänkte inte på att lampan lyste när jag skrev katalysatorn :oops: Då är det fortfarande något med sensorn/kablaget eller något annat i motorstyrningen =( Man tycker ju dock att MAP-sensorn borde ge en felkod isf.
Ja man tycker att om mapsensorn hade krånglat så hade man fått en felkod kan man hoppas.
Ska ta loss lamdasonden i helgen och mäta om det kommer fram någon ström till kontakten. O dubbelkolla grenröret. Har kollat det tidigare och lyssnat, borde väl höras om det hade vart hål?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Ja map sensorn borde varnat direkt om den var felet.
Tror nog mer på kablarna till lambdan. Hoppas du hittar det och det är enkelt åtgärdat när det väl hittas. Tråkigt bara att det ska vara då svårt att hitta

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med felsökning jeep grand cherokee

Det är ganska låga spänningar till lambdan så det kan vara kontakt i ledningen men för hög resistans om den ärjat i kontakten. På Ford Scorpio är det ett vanligt fel att det kryper in fukt i kablarna och de kan ärja ganska långt in.

Mät och titta på kablarna om det finns några misstänkta tecken.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Skriv svar