Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Stolsvärme förarsida ur funktion (Grand Voyager)

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Apa
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 08:42

Stolsvärme förarsida ur funktion (Grand Voyager)

Har problem med min Grand Voyager 3.3 aut -97:

Stolsvärmen på förarsidan är ur funktion. Jag upptäckte att ena ledaren i kabeln från sätet till kontakten under sätet var av. Skarvade denna och provkörde, men då brann säkringen. Med en vanlig digital multimeter kan jag mäta ca 1.3 ohm i slingan på denna stolen. På den fungerande värmeslingan på passagerarstolen (som dock har svag värme) får jag 2.9 ohm. Kan det vara en kortslutning i själva slingan?

Vad bör jag kolla upp? Skulle också gärna vilja få lite mer värme i passagerarstolen. Tar rätt lång stund innan man känner att den blir lite varm.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stolsvärme förarsida ur funktion (Grand Voyager)

Hej!

Välkommen till forumet!

Lite info om sätesvärmarna:

Som du säger så finns det sätesvärmare i förar- och passagerarstolen, i varje stol finns det 2 värmeelement (en i sitsen och en i ryggstödet, och i elementen sitter det en inbyggd sensor), elementen styrs av ett relä integrerat i styrmodulen (finns 2 styrmoduler, en till varje säte). Sedan finns det också säkringar och knapparna som man aktiverar sätesvärmarna i 3 olika lägen.

Sätesvärmarna fungerar inte om inomhustemperaturen är över 32 grader celsius.

Lägsta läget på sätesvärmarna är 35 grader och högsta läget är 40 grader.

Är det något fel i kablarna så stänger styrmodulen automatiskt av elementen.

Saker som går att byta ut: Styrmodul, knapparna på stolarna samt säkring i säkringsboxen. Du kan ej byta ut elementen/sensorn eftersom dessa är inbyggda i sätet/klädseln.

Så kolla upp knapparna och sedan modulen, därefter elementen och alla kablar osv.

Googla efter pdf manualer, finns nog en hel del på de amerikanska forumen där dom utförligt beskriver hur man gör :)

Tips är annars All Data DIY som erbjuder 1 års abonnemang för under 200:- kr, då får man tillgång till OEM manualer.

Fråga gärna mera!

Ha det gott.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Apa
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 08:42

Re: Stolsvärme förarsida ur funktion (Grand Voyager)

Hej och tack för svaret.

Det finns nog mer än ett system för sätesvärmare i dessa bilar verkar det som. Det som du beskriver och som det står om i manualen du länkar till stämmer inte med min bil.

I min bil finns det en av- och på-knapp för förarstol och en för passagerarstol. Dessa knappar sitter under bilstereon i mitten framför säterna. Dessa knappar har bara två lägen, av eller på. Det finns ingen LED som indikerar när värmen är på utan endast en liten röd markering på knappen.

Ovanför pedalerna sitter en plastkåpa som man kan fälla ner genom att vrida två plastskruvar ett kvarts varv. På insidan av denna kåpan sitter en liten box med säkringar till halvljus om jag minns rätt. Dessutom sitter en box med säkringarna till sätesvärmare. Säkringarna är på 5A vardera. Det finns även en tredje säkring på 1A som jag inte vet vad den är till.

På/under stolarna finns inga knappar eller styrmoduler vad jag har kunnat se. Det kommer upp en tvåledarkabel från golvet, ca 30cm lång, med en kontakt i änden. Denna är ansluten till en kontakt i änden av en lika lång kabel som kommer ut från undersidan av sätet och som försvinner in mellan metallram och skumgummi.

Kopplar jag loss kabeln och slår på värmen och mäter spänningen så är den dryga 13V på både förar- och passagerarsida, vilket är helt riktigt. Mäter jag resistansen i värmeslingan när den är bortkopplad så har jag 2.9 ohm i den som fungerar hjälpligt på passagerarsidan, medan jag endast har ca 1.3 ohm i slingan på förarsidan. Detta ser så klart inte rätt ut i mina ögon och skulle kunna förklara varför säkringen på den sidan går.

Men frågan är då om det finns någon dold styrmodul i sätet som jag inte hittat eller om felet finns i själva slingan.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stolsvärme förarsida ur funktion (Grand Voyager)

Man borde nästan kunna utesluta elementen då dom nästan aldrig går sönder, så det kanske är reläet i modulen som är defekt? Och enligt boken så går själva modulen inte att reparera då det är en integrerad enhet :( Men det bör gå att hitta billigt på någon skrot i Sverige, då bilarna har några år på nacken nu och det verkar finnas en hel del utav dem på de flesta skrotar, vad jag sett.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Apa
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 08:42

Re: Stolsvärme förarsida ur funktion (Grand Voyager)

Ok. Fast att reläet skulle vara sönder låter lite långsökt tycker jag. Reläet är ju inget annat än en elektriskt styrd brytare och säkringen brinner endast när slingan är inkopplad och det flyter ström genom den. Hade felet suttit i reläet så hade säkringen brunnit oavsett vad som finns eller inte finns inkopplat *efter* reläet. Strömmen väljer ju alltid enklaste vägen. :)
Om jag gör en skarvkabel så skulle jag kunna koppla in vänster stol på höger sida och vice versa så får jag svar på det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stolsvärme förarsida ur funktion (Grand Voyager)

Aha, går säkringen sönder? Det missade jag :oops:

Men kan du inte byta modul med den på förarsidan? Sitter under sätet, du borde kunna se boxen om du kollar.

PS, jag har för mig att kabelbrott påverkar bägge sätena så felet bör vara relaterat till ett säte i sådana fall?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar