Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Tjalex
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:40

Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Hallå, har nyligen köpt en väldigt fin 2500 sport med cummins dieseln och allt har funkat hur fint som helst, tills ikväll.
Hade vart ute och kört och skulle stanna ett tag på ett ställe så stängde av bilen.
Sen när jag kom tillbaka och startade bilen så märkte jag först att bilen inte laddade som den skulle och då sen när jag körde iväg att den fastnat på 2an.
Har hänt en gång tidigare men då duttade jag bara till på gasen så blev den normal igen..

Vad kan det bero på? Nu vägrar den ge med sig.. Kan det vara nå jordfel eller nått liknande?
Check Engine lampan lyser EJ! :evil:
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Hej!

Som du kanske vet så är det nog inget allvarligt fel, vilket vore väldigt tråkigt när du nyss köpts bilen :(

Det kan vara en hel del olika saker, t ex. spjällhusgivaren (den som kollar vilken vinkel spjället är i, annars vet den inte när den ska växla), eller så kan det vara hastighetssensorn, som sitter på växellådan, vet inte lådan vilken hastighet du kör i så har den ingen aning om när växling bör ske osv..

Limp-mode är för att du ska kunna ta dig hem eller till verkstaden, så att du inte fastnar ute i "öknen" kan man säga. Kör inte fortare än typ 45 km/h!

Prova att återställa allting, lossa minuspolen på batteriet i 10 sek och återställ det.

Även om lampan inte lyser så kan det finnas felkoder som du kan utläsa.

Att kolla efter felkoder sker på vilken 90-tals-Mopar som helst; vird nyckeln till "ON-OFF-ON-OFF-ON" (avsluta i ON), granska antalet blinkningar från lampan..

Jag tror inte att det är något stort fel, antagligen en sensor (hastighet, spjäll osv..) eller att växellådan inte jordar som den ska.

Kolla kontakterna och jordningen på ovansida av automatlådan, spraya ev. lite el-spray som löser upp fett och rost (el-spray är inte detsamma som 5-56 då el-spray löser upp fett o olja).

Kolla även kontakten till spjällgivaren och automatlådans hastighetssensor samt tempsensor (kan ordna bild om så behövs).

Sedan kan det vara andra fel, såsom ventilspelen, banden ska justeras osv. men det låter ju som om det är något elektriskt.

Jag kan nämna att jag fick ett liknande fel på min Dodge, okej det är en helt annan bil jag har men ändå :) Körde genom stan i somras och alldeles plötsligt kör den enbart i tvåans växel, så jag fick givetvis börja köra sakta å alla blev irriterade :) Stannade sedan bilen och gasade upp lite hårt, och tror att hastighetsmätaren inte fungerade en stund eller så var det spjällgivaren, men det ordnade sig sedan.

Automatlådan som sitter på din bil heter 47RE..

Hur menar du med att bilen inte laddade? Lyste någon lampa i instrumentpanelen för batteriet? Hur märkte du av det?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tjalex
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:40

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Hallå ursäkta sent svar, bilen gick till sig helt plötsligt utan att jag gjort nått, dock så är den tillbaka där nu igen!!
Vad jag menar med att den inte laddar ordentligt är att på amp. mätaren så ligger den normalt just ovanför 14 men när den blir sådär cp så ligger den just ovan 12.. det är de jag inte fattar.. det är ny generator och allt..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Hmm, låter som om det är glapp eller att en hastighetssensor börjar gå sönder (är sönder).

Kom felet tillbaks nu när det blev fuktigt utomhus?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tjalex
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:40

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

nej har funkat klockrent även nu när det blev varmt ute, funkade hur bra som helst idag också..
men då när jag skulle fara på lunch från garaget så var den sådär igen.. =/
vart sitter den sensorn?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Kolla gärna igenom denna manualen (börjar på sidan 2283 och sedan är diagnos på sidan 2298).

Kolla vad som bäst stämmer överrens med ditt fel som du upplever det.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tjalex
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:40

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

ehm vilken manual? :P får inte fram nån länk eller dylikt..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Haha, jag måste vara blind xD

Här är manualen: http://www.usabilforum.se/nedladdning/1999dodgeram.pdf
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -99 går in i Limp

Hej igen!

Fick lite ny information igår, och en av de viktigaste sakerna man ska kolla är om det är glapp i jordningen mellan automatlådans TCM och chassit.

Jag rekommenderar att du kollar upp detta, och jordar en extra gång.

Dra en kabel från en av bultarna som håller fast TCM (automatlådans dator) till batteriets minuspol.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar