Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Nybilsdoft

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Nybilsdoft

Har ni några bra tips på en naturlig nybilsdoft för bilen? Jag verkligen avskyr dessa syntetiska dofter och min fru hatar dem helhjärtat. Det vore skönt med ett tips på något som luktar mer naturligt och mer "subtilt" så att säga.
Bild
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybilsdoft

Jag tror inte man kan få samma nybilsdoft som när "just den" bilen var ny, det är materialet som luktar och det ebbar ut med tiden tråkigt nog, man kanske kan förlänga processen genom att använda luftrenare/ozon som man kopplar till 12v-uttagen? :P Annars är det nog någon doftis man får köpa då det allteftersom är syntetiskt från början ändå :)

Mycket "nybilsdoft" försvinner nog när det är fuktigt utomhus, höst/vår, parkera inomhus i garage över nätterna? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Nybilsdoft

Nej, exakt samma doft lär man ju inte få tillbaka förstås. Luftrenare var ju en bra idé förstås, det tar ju bort alla andra lukter.

Jag undrar om bilfirmor har något knep?
Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Nybilsdoft

Det har dom med all säkerhet. Kolla med nån bilrekond dom har säkert några yrkeshemligheter.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybilsdoft

Fukt är största problemet till lukt =) Ett varmgarage varje natt och en luftrenare gör nog susen, samt att man städar ur den regelbundet =)

Man måste helt enkelt tillsätta doften annars, dom har väl lyckats ganska bra med doftgranarna som luktar nybil? :P Alla bilar skiljer ju sig men dom har fått en ganska så bra "generell" nybilsdoft iaf =)

Jag tycker även vinylglans luktar gott ett tag framöver, det kan man ta på mattorna och övrig plast/gummi!? :mrgreen:

En kortvarig lösning är ju "spray", men det försvinner ganska fort om bilen inte står på en bilfirma och inte används :P

Inte vill man ha bilen såhär:

[youtube][/youtube]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Nybilsdoft

Vad för luftrenare är det jag ska ha då?

Typ denna? http://www.clearnordic.se/webshop/luftr ... -auto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Nybilsdoft

Kan ju vara värt ett försök.

Var ett ok pris iaf

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybilsdoft

Finns samma på ebay för 20:- med frakten :D

http://www.ebay.com/itm/New-Mini-Car-Au ... 35bd0dcc7b" onclick="window.open(this.href);return false;

Men denna är snyggare =)

http://www.ebay.com/itm/12V-Rotatable-L ... 3f1977e7cb" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
carzzz
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 11:12

Re: Nybilsdoft

Avenger, dessa ser riktigt bra ut! Måste nästan köpa mig en själv. Vilken färg tycker ni ser bäst ut?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybilsdoft

Jag har alla tre färgerna och tycker den blåa är snyggast, minst "bling bing" så att säga :P

Men jag hade nog valt den andra som är mer "stilren" men tyvärr lite dyrare =/

P.S, beroende på vilken bil man har så kanske dessa startar upp även med motorn avstängd, så man får rycka ur dem ur cigguttagen så att batteriet inte slukas =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Nybilsdoft

Avenger skrev: P.S, beroende på vilken bil man har så kanske dessa startar upp även med motorn avstängd, så man får rycka ur dem ur cigguttagen så att batteriet inte slukas =)
Jag har två uttag, ett som får ström bär bilen är igång och ett som alltid har ström. Enda jag tänker är om det bästa inte är om den är igång når någon ändå inte är i bilen. Funkar den verkligen bra om den bara köra de gånger man kör bilen?

Hur mycket ström drar dom tro?

Tycker du att dom funkar?
Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Nybilsdoft

Avenger skrev:Finns samma på ebay för 20:- med frakten :D

http://www.ebay.com/itm/New-Mini-Car-Au ... 35bd0dcc7b" onclick="window.open(this.href);return false;

Men denna är snyggare =)

http://www.ebay.com/itm/12V-Rotatable-L ... 3f1977e7cb" onclick="window.open(this.href);return false;
Hur gör du när du beställer från Ebay i USA? Har du en reshipper som du skickar till som i sin tur skickar till dig? Det är ju en kostnad i och med det i så fall eller hur
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybilsdoft

Jag beställer direkt ifrån ebay, använder ingen "mellanhand" :P Ofta skickar dom med USPS ifrån USA och Hong Kong mail ifrån China =)

Det brukar inte bli någon tull/moms alls på mindre saker, har aldrig hänt för mig :P ..endast om varuvärdet överstiger ett par hundra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SandmanNet
SUV
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 17:54

Re: Nybilsdoft

Beställde via eBay nu. Får se hur lång leveranstid det är :)
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nybilsdoft

:P

Man kanske kan mäta hur mycket dom drar i Ampere (med en multimeter) och sedan räkna ut hur länge man kan ha dom i bilen utan att batteriet blir dåligt, men om bilen körs dagligen så är det nog ingen fara :P

Ska kolla vad mina drar i ström.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar