Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Generellt - Montera extra automatlådekylare (bild)

Enkla DIY till Chrysler, GM & Ford
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Generellt - Montera extra automatlådekylare (bild)

Hej!

Detta förebyggande moment borde anses som ett av de viktigaste och kan göra stor skillnad för din ekonomi.

Automatlådan är bilens mest avancerad del och kräver ordentlig kylning för att klara av alla de tuffa förhållanden. 9/10 lådor går sönder pga. värmen som bryter ner automatlådeoljan. Så antingen blir det mer frekventa oljebyten eller att montera en kylare,.

Så här fixar du en extra kylare:

För det mesta så kan man bara köpa en standard automatlådekylare och montera på ingående rör mellan automatlådan och bilens standard kylare.

Men, hur stor bil har du? Hur mycket last kör du? Vart bort du, varmt eller kallt klimat?

Ja det är faktiskt flera saker som spelar roll, och man vill inte montera en för kraftig eller svag kylare, båda och har sina för- och nackdelar. Kyls automatlådan för mycket så kommer den slira sönder då den inte kommer upp i värme/tryck (om man bor i kallt klimat, -15, -20 grader för jämnan).

Men oavsett, en kylare bör oftast installeras.

Så här ser värdena ut för olika kylare:

Småbilar, ingen släpvagn - GVW tal mellan 10,000 till 16,000 lbs
Mellanstora bilar, mindre släpvagn - GVW tal mellan 14000 till 18,000 lbs
Större bilar, normal släpvagn - GVW tal mellan 18,000 till 24,000 lbs
Van/ick-up/SUV, större släpvagn - GVW tal mellan 22,000 till 26,000 lbs
Husbilar - GVW tal mellan 22,000 till 30,000+ lbs

OBS, en termostat på kylaren kan behövas om det är under -25 grader utomhus.

När du väl fått hem den externa kylaren så måste du se till att ha ett fat under bilen/röret som du lossar från automatlådan samt lite extra automatlådeolja, eftersom det krävs några deciliter extra när kylaren är monterad.

Det går 2 slangar från automatlådan till bilens/motorns kylare, en slang är för olja som går UT från lådan och passerar genom kylaren så att olja kyls ned, sedan går oljan tillbaks IN i lådan med den andra slangen.

Och efter att olja passerat motorns kylare så går det som sagt en slang tillbaks till lådan, det är här emellan som den externa kylaren ska monteras, välj ut ett snyggt ställe där du kan montera kylaren först, sedan lossar du bara slangen och sätter den där emellan, fyll på lite extra olja i lådan och provkör, kolla efter ev. läckage.

Färdigt.

Bild på hur det ska kopplas, ungefärligt, principskiss:

Bild

Denna guide kommer ev. att uppdateras.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild