Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

felkoder till jeep cherokee 6:a 1994

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

felkoder till jeep cherokee 6:a 1994

Hej
Skrev i forumet om min Jeep Cherokee som plötslig stannar. Har ej använt den på ett tag men nu är den igång igen. Nu kan den stanna och går ej att få igång förrän efter 10-15 minuter. Har kollat felkoder och följande kom upp: 3 blink, paus, 5 blink, paus, 5 blink. Det vill säga att Check engine blinkade dessa gånger. Vad kan detta vara. Vore tacksam för svar och därmed hjälp.
Mvh
Janne

Bil: Jeep Grand Cherokee 6:a -1994
Senast redigerad av Avenger den tis 13 nov 2012, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Motorstorlek saknades i rubriken och texten.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Hej Jan,

Dessvärre är det inga felkoder, 3 blink betyder nog 1 blink paus 2 blink = 12 (batteriet varit urkopplat).

5 blink paus 5 blink = 55 (slut på felkoder).

Prova gärna läs av igen, något nytt kanske visar sig :)

Kan du beskriva igen vad som händer när den stannar och när du försöker starta den?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Någon av vevaxelläges och kamaxellägesgivare kan ge sådana symptom på 4.0'an, kommer inte ihåg på rak arm vilken av dem. Jag tror det är till den motorn som man kan köpa precis samma del som reservdel till Renault till ett mycket billigare pris...

Japp, crankshaft (vevaxel) position sensor men det var tidigare modeller som har samma som Renault.
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/cod ... xt/STMPC41" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Hej igen
Tack för snabba svar. Följande sker; bilen startar exempelvis som vanligt på morgonen men efter några kilometer tvärdör den. Detta har hänt innan och då fick jag igång den direkt, men den senaste tiden har det hänt att det tagit 10-15 minuter innan den startar. Startmotor och allt funkar men den "tänder" liksom inte till!! Har även skett att den "hostar" till men fortsätter ändå att gå. Har hört från en kille att eftersom det finns databox kan man tydligen koppla ifrån batteriet och då liksom "nollställer" boxen funktionerna till bilen?! Gjorde detta idag på jobbet och bilen gick de 25 km hem utan något, endast denna hostning en gång, men imorse blev jag stående ca 15 minuter utan att få igång den.
Om det eventuellt är någon givare undrar jag var i så fall den sitter, då jag inte är så händig gällande bilar?
Tack än en gång för snabb respons!
MVH
Janne
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

91074g08l.gif
Det ser ut som att den sitter vid sprängkåpan över turbinen, dvs i bakkant på motorn (klicka på bilden för att förstora).
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

sverker skrev:
91074g08l.gif
Det ser ut som att den sitter vid sprängkåpan över turbinen, dvs i bakkant på motorn (klicka på bilden för att förstora).
Hej igen
Ibland stannar bilen och innan börjar den hacka och går ej jämnt. Dessutom luktar det illa, det gäller avgaser! Sedan stannar den men oftast får jag igång den direkt. Är det en givare? Vad ska jag göra?
MVH
Janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Hej!

Kan du kolla felkoderna en gång till?

När bilen stannar och den inte startar igen på 15-20 min så är det ett bra tillfället att avgöra om det är avsaknad av gnista eller bränsle, då kan du lossa ett tändstift (eller ha med dig ett i reserv) och prova om den ger gnista mot motorn. Bränslet kan du kontrollera att den får genom att spraya stargas i insuget, om den börjar hosta igång så vet du =) ..OBS, man måste givetvis vara två personer för denna felsökning.

Först fick jag samma känsla som Sverker, att det kanske är en givare, men nu skrev du att den går ryckigt tills den stannar,.. låter som att den inte får bensin :roll:

Trevlig kväll.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Avenger skrev:Hej!

Kan du kolla felkoderna en gång till?

När bilen stannar och den inte startar igen på 15-20 min så är det ett bra tillfället att avgöra om det är avsaknad av gnista eller bränsle, då kan du lossa ett tändstift (eller ha med dig ett i reserv) och prova om den ger gnista mot motorn. Bränslet kan du kontrollera att den får genom att spraya stargas i insuget, om den börjar hosta igång så vet du =) ..OBS, man måste givetvis vara två personer för denna felsökning.

Först fick jag samma känsla som Sverker, att det kanske är en givare, men nu skrev du att den går ryckigt tills den stannar,.. låter som att den inte får bensin :roll:

Trevlig kväll.
Hej
Tacksam för snabbt svar. Kollade nu på morgonen felkoderna och följande kom upp: 1blink paus 2blink paus 4blink paus 5 blink paus 5 blink paus 5 blink.
Mvh
Janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Mysko felkod (45), den anger att det är något galet med en turbo, men det sitter ju inte på dessa bilar :?

Är du säker på att du fick 45 i felkod? :oops:

Har du provat "uteslutningsmetoden" med stargas och gnista ifrån stiften?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Avenger skrev:Mysko felkod (45), den anger att det är något galet med en turbo, men det sitter ju inte på dessa bilar :?

Är du säker på att du fick 45 i felkod? :oops:

Har du provat "uteslutningsmetoden" med stargas och gnista ifrån stiften?
Har ej provat denna metod ännu men om den ej får bensin vad kan det då vara?
mvh
Janne
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Filter eller bränslepump, prova med startgas nästa gång den stannar men spraya inte i för mycket.. Om det är vevaxellägesgivaren som bråkar så kan det visa sig genom att den går ryckigt eftersom den styr både tändning och insprutning.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Hej
Har inhandlat ett nytt bränslefilter till Jeepen då jag har kommit fram till att det måste vara orsaken. Tittade på det gamla och det hängde och slängde under bilen innan tanken. Det hade liksom lossnat från sin fästanordning. Bilen har den senaste tiden in till jobbet stannat 1 gång in och en gång hem men startat direkt igen. Ska eventuellt byta imorgon onsdag kväll och i samband med detta undrar jag om det är något särskilt jag ska ha i åtanke vid byte av bränslefiltret?
MVH
Janne
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: felkoder till jeep cherokee 1994

Jag vet inte hur det är på den här, men det är vanligt att man behöver ett specialverktyg för att lossa bränsleledningarna. Om det är som på min Cheva så är verktyget i sig inte någonting speciellt utan bara en liten ring som trycks in i kopplingen för att spärren ska släppa, det går nog att tillverka av ett rör i rätt dimension.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: felkoder till jeep cherokee 6:a 1994

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... filter.jpg[/bilder]

Lossa batterikabeln och tanklocket, sedan skulle man också behöva släppa på bräönsletrycket framme i motorrummet via testporten, dock tror jag inte det behövs, se till att anväönda skyddsglasögon och handdukar och ett uppsamlingskärl (behöver inte vara så stort). Trycket blir inte "så jättefarligt" (tycker jag inte iaf). =)

Det bör gå att trycka med fingrarna/naglarna på clipset som håller bränsleledningarna.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: felkoder till jeep cherokee 6:a 1994

Avenger skrev:[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... filter.jpg[/bilder]

Lossa batterikabeln och tanklocket, sedan skulle man också behöva släppa på bräönsletrycket framme i motorrummet via testporten, dock tror jag inte det behövs, se till att anväönda skyddsglasögon och handdukar och ett uppsamlingskärl (behöver inte vara så stort). Trycket blir inte "så jättefarligt" (tycker jag inte iaf). =)

Det bör gå att trycka med fingrarna/naglarna på clipset som håller bränsleledningarna.
Tack för detta svar, ska försöka imorgon fredag med bränslefiltret då en vän ska hjälpa mig. Det kostade 170 kr så jag ska ge det ett försök och hoppas på det bästa :D . Om det inte visar att det är orsaken får jag inhandla givaren som kostar 1150 kr!! Passar en begagnad givare från en v8 till min raka 6:a? Idag ryckte den till och det luktade avgas och illa, precis som om det inte bränt allt soppa ordentligt. Jag kan som sagt inte så mycket om detta gällande bilar men är villig att lära och förstå. Det är därför jag är här inne och får bra tips och råd gällande min bil. Tack för detta!!
MVH
Janne
Skriv svar