Räckets Dodge Aspen SE -77
Postat: lör 10 nov 2012, 19:29
Jahapp.
Dags å starta upp ÄNNU en tråd då.
Men nu äger jag äntligen en bil med V8 igen.
Denna bil bytte jag alltså till mig mot ett annat avstannat projekt som jag hade på annons.
Jag hade en Baja Bug som har renoverats en bit, men hade fortfarande jobb kvar.
Eg. skulle jag sälja den för att få pengar till annat plus att få mer plats i garaget.
Det sista sket sig alltså lite när jag såg en annons på blocket om en Dodge med 318 och rasad låda.
Det blir alltså mindre plats kvar i garaget nu.
Nu står den visserligen på tomten hemma,
men det är tills jag har skrotat ner en Volvo 855 som ska ge en massa bra ha delar till syrrans bil.
Men till våren så ska det väl dras igång med mekande på Dodgen istället.
Nu till historian om bytet.
Först åkte jag alltså till honom för att se hur bilen såg ut
så man visste om den var värd å byta till sig.
Slänger mig i morsans Audi 80 och drar dit. (11mil enkel resa)
Väl på plats så får han starta upp den, och den lät riktigt frisk faktiskt.
Lådan var som sagt trasig, och det är tydligen pumpen i lådan som har fått sig en smäll.
Nu har jag som tur var en låda som ligger som jag kan ta delar ifrån,
eller kanske rentav byta.
Kikar ett par varv å kollar efter rost på de vanligaste ställena,
men ser inga större fel där.
Men självklart så finns det ju rost, det är ju en sliten gammal bil.
Det är ett par saker som jag redan sett som ska åtgärdas,
men att laga plåt kostar ju eg. inte så mycket för mig.
Här är bilderna som jag tog under det besöket.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Efter att jag har kikat på det jag vill så bestämmer vi att han ska kolla på min Baja Bug.
Jag backar bakåt och ser bara en gräsäng bakom mig. (det börjar även bli mörkt nu)
Bump!
Jag trillar ner i ett mindre dike med ena bakhjulet.
Inga problem tänker jag å kör framåt igen och svänger utåt.
KNAAAK KLONK KRACK!! (HEL***E)
Hoppar ur bilen och ser att stötfångaren på mammas Audi ligger halvvägs ner på backen.
Det enda som håller den kvar är 1 fäste på höger sida, resten är avslitet.
Det visade sig att det var ett nedkapat buskage bakom diket som jag hade lyckats ta mig över,
men när jag skulle köra iväg så fastnade de kvarvarande stammarna/rötterna inanför stötfångaren.
Efter lite mekande å trixande så får vi iaf. tillbaka den på sin plats utan sina fästen.
Och med 1 skruv och ett litet spännband så satt nu stötfångaren fast.
Så nu kunde vi åka iväg.
Väl i garaget så verkade han nöjd, och vi bestämmer att vi gör bytet.
Efter lite sms:ande under 2 veckor så kommer vi fram till att det ända sättet vi kan göra bytet på,
är att jag kör släp med min GMC.
Och de som har koll på mig å min bil vet att det är fel på lådan i den.
Men sagt å gjort, igår var det dags å göra bytet.
Pratade med ena killen av 2 på gummiverkstan och efter att han har hållit på
med mitt ena vinterhjul ett par dagar innan som läcker, så skulle vi montera det igår.
Åker ner vid 11 tiden, men upptäcker till min fasa att det är överbokat just då.
Jag har då valet att vänta till typ 14 tiden eller att skita i vinterhjulen.
Ringer och kollar av med den andra killen och hur det ser ut med väglaget där,
och det var inga som helt problem.
Så ja, kl 12 hämtar jag biltrailern som jag hade bokat och åker till garaget och parkerar.
Startar upp Bajan och kör ut den och försöker ta mig upp på trailern.
Men eftersom den inte gick på alla cylindrar pga. dåliga stift och anliggande broms,
så slutade det med att jag fick vincha upp den.
Då får jag se att spärren till vinchen är trasig,
man kan alltså inte släppa veven under belastning utan att först manuellt pilla dit spärren.
Nu var det ju tur att Bajan inte väger så mycket, men började sakta tänka på Dodgen.
Ja ja, lastat surrat och klart med inpackning av alla delar så är det nu dags å dra
iväg till killen med Dodgen.
Det man gör nu är att koppla in Blåtands OBD:n och ansluta till telefonen.
För mycket riktigt, redan efter ca 3 mil, så börjar motorlampan lysa.
(Transmission slippning)
*Erase pending faults*
*poff*
Bara å köra vidare.
Slumt nog så kom denna felkod endast 1 gång under resan?
Jag var ju helt hundra på att den skulle lysa flera gånger under resan.
Men jag höll mig på ganska precis 80 hela resan, och det hindrade väl Lock up:en att slira.
Väl där så backar jag upp släpet utanför hans hus och vi lossar allt.
Sen säger jag åt han å hoppa in medans jag tippar släpet ifall den börjar rulla.
Helt tippad så står bilen fortfarande still och rör sig inte en cm ens..
Säger åt han å starta och jag försöker knuffa samtidigt som han försöker backa,
men den rör sig fortfarande inte.
Funderar på om han har tryckt så hårt på bromsen innan så den har fastnat helt...
Vi letar rätt på en yxa och jag börjar banka på fälgen
och det låter som det släpper, men bilen rullar fortfarande inte... *Vaf**n*
Då ser vi att jag har glömt å lossa vajern.
Lossar vajern å bilen rullar iväg direkt och vi knuffar den vidare där han vill ha den.
Sen flyttar jag på min bil och släpet och förbereder lastning av Dodgen.
Den var en aningens tyngre att knuffa på, men tills slut så stod den framför trailern.
Nu var det då dags å vincha.
Men jag hittar inget bra ställe..
Hmm, det fick bli runt ena stötfångarbenet.
Nu var det skönt, för mitt i allt så går han å ställer sig å vevar.
Skönt å få slippa DET slitet iaf.
Väl uppe på släpet så fick vi försöka hitta en balans var bilen verkade stå bäst
för viktbalansen, och sen var det bara å surra fast.
Sen går vi in å skriver papper samt jag får mina pengar (eftersom vi skulle dela på kostnaden av frakten).
Nu var det dags för hemresan, och det märktes direkt att Dodgen är lite tyngre.
Men kommer ut ifrån de leriga småvägarna ifrån honom,
och kör ut på "stora" vägen.
Men ve å fasa!
Så fort jag började närma mig 70km/h så börjar släpet å kasta.
Nu skulle ju andra säkert börja fundera på att lasta om bilen.
Men att ställa mig efter vägen i det som nu var mera mörker,
och desutom hade blivit rätt kyligt, var inte vad jag ville.
Så ja.. Jag körde sakta vidare..
MEN jag upptäckte efter vägen att det eg. nog inte var fellastningens fel
att den kastade.
För alla släp vinglar ju lite, MEN det verkar vara så att mina däck på bilen är för mjuka.
För när den krängde som värst så kände man verkligen hur det gungade i däcken.
Så valet var nu rätt klart..... det får gå långsamt hem...
Och så blev det i 60-70km/h i 11mil !
Nu till nästa problem..
När jag kom till en av rondellerna innan man kommer ut på motorvägen så bromsade jag in,
och precis när jag gör sista trycket på bromsen så känner jag hur släpet trycket till
SEN TVÄRLÅSER SIG SLÄPET och man hör det skriker om däcken och dubben!
Släpper bromsen snabbt å rullar in i rondellen.
Som tur var så släppte bromsen på släpet lika snabbt.
Men efter det så fick jag alltså sakta in lååångt innan varje korsning och rondell
för att undvika att det sker en olycka.
Väl hemma efter ca 1 timme senare än beräknat pga. hastigheten
så fick jag hjälp av min mamma att lasta av och knuffa in bilen på gården.
Tyvärr så hade det ju blivit rätt halt nu när klockan slagit 19,
och det resulterade ju oxå i att min mamma halkade omkull när vi knuffa bilen bakåt för mer sats.
Tyvärr kunde jag ju inte hjälpa henne för jag stod å höll emot bilen så den inte skulle rulla över henne.
Idag har vi skrattat å det och vi satt å funderade över hur grannarna hade reagerat
om de hade sett henne ramla omkull medans jag bara "tittade på".
(Jag knuffade ju bilen bakåt med ryggen mot bilen, det hade sett ut som jag bara lutade mig)
Väl inne på gården iaf. så var det bara å packa ihop allt till släpet
och åka tillbaka och lämna det och samtidigt ge dom en hel lista med "att fixa" på släpet.
Sen åkte jag hem å bara la mig ner på soffan och slappnade av.
Vilken resa!
Men nu äntligen så har jag en Dodge med V8! Weee
Idag gjordes en första snabbtvätt av bilen.
Speciellt i motorrummet.
Så här ser det ut nu efter första tvätten.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Gämfört med förra bilden.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Nu ser man faktiskt att vattenpumpen är ganska ny.
Han sa att den byttes förra året, å det kan nog stämma.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Lite mer tvätt på det här samt fram med lite rostborttagningsverktyg sen på med lite färg,
så kommer det nog blir bra det här.
Ett annat fel som dock inte var medräknat upptäcktes idag oxå.
Vart fundersam när jag inte såg några orangea blinkers i bak,
så jag var tvungen å testa om de hade satt in orangea lampor i backljusen.
Men nu fick jag veta att blinkersen inte fungerar.
Belysning funkade först inte heller,
men såg att plusmatningen till all el i bilen hade lossnat ifrån batteripolen.
Så med den lagd emot, så lös det om bilen iaf.
Men fortfarande ingen blinkers.
Blir att felsöka å se vad det kan vara.
Ska kolla i backljusuttagen imorn oxå å se om de har lagt blinkers där,
eller om den är importerad på så sätt att den får ha röd/kombinerad blinkers i bak.
Min Plyma som jag skrotade fick ju ha det.
Fortsättning följer.
Dags å starta upp ÄNNU en tråd då.
Men nu äger jag äntligen en bil med V8 igen.
Denna bil bytte jag alltså till mig mot ett annat avstannat projekt som jag hade på annons.
Jag hade en Baja Bug som har renoverats en bit, men hade fortfarande jobb kvar.
Eg. skulle jag sälja den för att få pengar till annat plus att få mer plats i garaget.
Det sista sket sig alltså lite när jag såg en annons på blocket om en Dodge med 318 och rasad låda.
Det blir alltså mindre plats kvar i garaget nu.
Nu står den visserligen på tomten hemma,
men det är tills jag har skrotat ner en Volvo 855 som ska ge en massa bra ha delar till syrrans bil.
Men till våren så ska det väl dras igång med mekande på Dodgen istället.
Nu till historian om bytet.
Först åkte jag alltså till honom för att se hur bilen såg ut
så man visste om den var värd å byta till sig.
Slänger mig i morsans Audi 80 och drar dit. (11mil enkel resa)
Väl på plats så får han starta upp den, och den lät riktigt frisk faktiskt.
Lådan var som sagt trasig, och det är tydligen pumpen i lådan som har fått sig en smäll.
Nu har jag som tur var en låda som ligger som jag kan ta delar ifrån,
eller kanske rentav byta.
Kikar ett par varv å kollar efter rost på de vanligaste ställena,
men ser inga större fel där.
Men självklart så finns det ju rost, det är ju en sliten gammal bil.
Det är ett par saker som jag redan sett som ska åtgärdas,
men att laga plåt kostar ju eg. inte så mycket för mig.
Här är bilderna som jag tog under det besöket.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Efter att jag har kikat på det jag vill så bestämmer vi att han ska kolla på min Baja Bug.
Jag backar bakåt och ser bara en gräsäng bakom mig. (det börjar även bli mörkt nu)
Bump!
Jag trillar ner i ett mindre dike med ena bakhjulet.
Inga problem tänker jag å kör framåt igen och svänger utåt.
KNAAAK KLONK KRACK!! (HEL***E)
Hoppar ur bilen och ser att stötfångaren på mammas Audi ligger halvvägs ner på backen.
Det enda som håller den kvar är 1 fäste på höger sida, resten är avslitet.
Det visade sig att det var ett nedkapat buskage bakom diket som jag hade lyckats ta mig över,
men när jag skulle köra iväg så fastnade de kvarvarande stammarna/rötterna inanför stötfångaren.
Efter lite mekande å trixande så får vi iaf. tillbaka den på sin plats utan sina fästen.
Och med 1 skruv och ett litet spännband så satt nu stötfångaren fast.
Så nu kunde vi åka iväg.
Väl i garaget så verkade han nöjd, och vi bestämmer att vi gör bytet.
Efter lite sms:ande under 2 veckor så kommer vi fram till att det ända sättet vi kan göra bytet på,
är att jag kör släp med min GMC.
Och de som har koll på mig å min bil vet att det är fel på lådan i den.
Men sagt å gjort, igår var det dags å göra bytet.
Pratade med ena killen av 2 på gummiverkstan och efter att han har hållit på
med mitt ena vinterhjul ett par dagar innan som läcker, så skulle vi montera det igår.
Åker ner vid 11 tiden, men upptäcker till min fasa att det är överbokat just då.
Jag har då valet att vänta till typ 14 tiden eller att skita i vinterhjulen.
Ringer och kollar av med den andra killen och hur det ser ut med väglaget där,
och det var inga som helt problem.
Så ja, kl 12 hämtar jag biltrailern som jag hade bokat och åker till garaget och parkerar.
Startar upp Bajan och kör ut den och försöker ta mig upp på trailern.
Men eftersom den inte gick på alla cylindrar pga. dåliga stift och anliggande broms,
så slutade det med att jag fick vincha upp den.
Då får jag se att spärren till vinchen är trasig,
man kan alltså inte släppa veven under belastning utan att först manuellt pilla dit spärren.
Nu var det ju tur att Bajan inte väger så mycket, men började sakta tänka på Dodgen.
Ja ja, lastat surrat och klart med inpackning av alla delar så är det nu dags å dra
iväg till killen med Dodgen.
Det man gör nu är att koppla in Blåtands OBD:n och ansluta till telefonen.
För mycket riktigt, redan efter ca 3 mil, så börjar motorlampan lysa.
(Transmission slippning)
*Erase pending faults*
*poff*
Bara å köra vidare.
Slumt nog så kom denna felkod endast 1 gång under resan?
Jag var ju helt hundra på att den skulle lysa flera gånger under resan.
Men jag höll mig på ganska precis 80 hela resan, och det hindrade väl Lock up:en att slira.
Väl där så backar jag upp släpet utanför hans hus och vi lossar allt.
Sen säger jag åt han å hoppa in medans jag tippar släpet ifall den börjar rulla.
Helt tippad så står bilen fortfarande still och rör sig inte en cm ens..
Säger åt han å starta och jag försöker knuffa samtidigt som han försöker backa,
men den rör sig fortfarande inte.
Funderar på om han har tryckt så hårt på bromsen innan så den har fastnat helt...
Vi letar rätt på en yxa och jag börjar banka på fälgen
och det låter som det släpper, men bilen rullar fortfarande inte... *Vaf**n*
Då ser vi att jag har glömt å lossa vajern.
Lossar vajern å bilen rullar iväg direkt och vi knuffar den vidare där han vill ha den.
Sen flyttar jag på min bil och släpet och förbereder lastning av Dodgen.
Den var en aningens tyngre att knuffa på, men tills slut så stod den framför trailern.
Nu var det då dags å vincha.
Men jag hittar inget bra ställe..
Hmm, det fick bli runt ena stötfångarbenet.
Nu var det skönt, för mitt i allt så går han å ställer sig å vevar.
Skönt å få slippa DET slitet iaf.
Väl uppe på släpet så fick vi försöka hitta en balans var bilen verkade stå bäst
för viktbalansen, och sen var det bara å surra fast.
Sen går vi in å skriver papper samt jag får mina pengar (eftersom vi skulle dela på kostnaden av frakten).
Nu var det dags för hemresan, och det märktes direkt att Dodgen är lite tyngre.
Men kommer ut ifrån de leriga småvägarna ifrån honom,
och kör ut på "stora" vägen.
Men ve å fasa!
Så fort jag började närma mig 70km/h så börjar släpet å kasta.
Nu skulle ju andra säkert börja fundera på att lasta om bilen.
Men att ställa mig efter vägen i det som nu var mera mörker,
och desutom hade blivit rätt kyligt, var inte vad jag ville.
Så ja.. Jag körde sakta vidare..
MEN jag upptäckte efter vägen att det eg. nog inte var fellastningens fel
att den kastade.
För alla släp vinglar ju lite, MEN det verkar vara så att mina däck på bilen är för mjuka.
För när den krängde som värst så kände man verkligen hur det gungade i däcken.
Så valet var nu rätt klart..... det får gå långsamt hem...
Och så blev det i 60-70km/h i 11mil !
Nu till nästa problem..
När jag kom till en av rondellerna innan man kommer ut på motorvägen så bromsade jag in,
och precis när jag gör sista trycket på bromsen så känner jag hur släpet trycket till
SEN TVÄRLÅSER SIG SLÄPET och man hör det skriker om däcken och dubben!
Släpper bromsen snabbt å rullar in i rondellen.
Som tur var så släppte bromsen på släpet lika snabbt.
Men efter det så fick jag alltså sakta in lååångt innan varje korsning och rondell
för att undvika att det sker en olycka.
Väl hemma efter ca 1 timme senare än beräknat pga. hastigheten
så fick jag hjälp av min mamma att lasta av och knuffa in bilen på gården.
Tyvärr så hade det ju blivit rätt halt nu när klockan slagit 19,
och det resulterade ju oxå i att min mamma halkade omkull när vi knuffa bilen bakåt för mer sats.
Tyvärr kunde jag ju inte hjälpa henne för jag stod å höll emot bilen så den inte skulle rulla över henne.
Idag har vi skrattat å det och vi satt å funderade över hur grannarna hade reagerat
om de hade sett henne ramla omkull medans jag bara "tittade på".
(Jag knuffade ju bilen bakåt med ryggen mot bilen, det hade sett ut som jag bara lutade mig)
Väl inne på gården iaf. så var det bara å packa ihop allt till släpet
och åka tillbaka och lämna det och samtidigt ge dom en hel lista med "att fixa" på släpet.
Sen åkte jag hem å bara la mig ner på soffan och slappnade av.
Vilken resa!
Men nu äntligen så har jag en Dodge med V8! Weee
Idag gjordes en första snabbtvätt av bilen.
Speciellt i motorrummet.
Så här ser det ut nu efter första tvätten.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Gämfört med förra bilden.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Nu ser man faktiskt att vattenpumpen är ganska ny.
Han sa att den byttes förra året, å det kan nog stämma.
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
Lite mer tvätt på det här samt fram med lite rostborttagningsverktyg sen på med lite färg,
så kommer det nog blir bra det här.
Ett annat fel som dock inte var medräknat upptäcktes idag oxå.
Vart fundersam när jag inte såg några orangea blinkers i bak,
så jag var tvungen å testa om de hade satt in orangea lampor i backljusen.
Men nu fick jag veta att blinkersen inte fungerar.
Belysning funkade först inte heller,
men såg att plusmatningen till all el i bilen hade lossnat ifrån batteripolen.
Så med den lagd emot, så lös det om bilen iaf.
Men fortfarande ingen blinkers.
Blir att felsöka å se vad det kan vara.
Ska kolla i backljusuttagen imorn oxå å se om de har lagt blinkers där,
eller om den är importerad på så sätt att den får ha röd/kombinerad blinkers i bak.
Min Plyma som jag skrotade fick ju ha det.
Fortsättning följer.