Oj oj oj.
Dags för lite trådlyft.
Dodgen lever å rullar på.
Nu har den även testats på Power Big Meet i Västerås.
Men man ville ju inte åka dit med bilen som den såg ut med spackelfläckar och olika färger här å var.
Så det vart en fredagskväll/natt med lite slipning och sen målning kvällen innan Power Meet.
(är inte första gången) hahaha
På det så byttes även packboxen för ingående axel för växelväljaren.
Denna läckte så att olja började sippra ut när bilen stod en lägre tid.
Ingenting som eg. behövdes göra för att köra med den, men jobbigt när oljan rinner ur efter 3 dagar.
Även stereo kopplades in.
Resultatet vart ju inte så man var tvungen att skämmas iaf.
Så nu ser man lite hur den kommer se ut när det görs om ordentligt senare.
Parkerar bilen för övernattning hos syrran vid 01 tiden, sen var det bara å slänga sig i duschen å sen få några timmars sömn.
Och vid 6 tiden så var det bara å hasa sig ur sängen för att förbereda en dag på marknad och cruising = massor med dricka.
(och nej, ingen alkohol utan bara läsk och massor med vatten)
När det är dags å åka så upptäcker jag att bilen inte går att ge full gas.
Gaspedalen är tvärstum efter bara nån centimeter.
Visade sig att hag hade glömt å sätta tillbaka kickdown-staget på lådan efter att jag bytte packboxen på lådan.
Ner på backen och haka på staget igen, sen var det klart att åka.
Det blev jag, min syrra och en polare från Örebro som åkte.
Och detta var hans första cruising med en "raggarbil".
Så här såg det ut från förarplatsen.
Och så här såg det ut från baksätet där syrran tog plats.
Bilen gick riktigt bra på vägen.
Och först hade jag tänkt att köra lite lugnt då detta blir det första riktiga turen med bilen en lägre sträcka.
Men efter några mil och väl ute på motorvägen så ökade jag farten.
Och den mullra på riktigt fint även uppe i 100 km/t, så det var bara å hålla farten uppe hela vägen.
Vid 8 tiden så var man framme inne på Power Meets område.
På resan ner så havererade ena högtalaren i hatthyllan,
så när man ändå gick runt på marknaden så letade jag redan på Ove NOSWorks.se som jag snackat lite om sponsring med tidigare.
Och han fixade fram ett par nya enklare 6x9.or som skruvades in efter ett halvvarv på marknaden.
Han kommer bli den jag vänder mig till för stereogrejer till Dodgen och där kommer jag gå tillbaka till Clarion grejer i.
Sen var det dags för den sista delen av marknaden.
Under hela denna tid så har jag även letat efter en förgasare till Dodgen.
Accpumpen lirar inte riktigt som den ska, men kunde bara hitta renoverade för minst 3000:-
Det är lite saftigt, så det kommer bli till att beställa en renoveringssats istället.
Sen vid 14 tiden så var det dags å ge sig ut mot lite cruising.
Tog som vanligt lite tid att komma ut, men väl ute så vart det nästan öde.
1 varv runt hela cruisingsvängen var över på typ 40 min.
Så det fick bli ett varv till efter att ha stannat till på en mack för lite paus och kolla på bilar.
Lagomt inne på varv 2 så hitta vi på lite folk man kände vid ena "marknadsgatan".
Så där slog vi stopp igen och snacka lite skit.
Där träffade jag på min gamla film-chef samt en annan polare med fotokamera.
Så det vart en bild på bilen även där.
Efter en 30 min med lite mat samt snack även med lite nytt folk som var framme å kikade på bilen,
så var det dags att röra sig vidare.
Vi tänkte att om vi åker då så hinner vi även med att åka iväg på en annan cruising som var samma dag
fast på annan plats.
Men tji fick vi......
Vi kom kanske nån km, sen var det stopp.
Det rörde kanske på sig ca 50-100 på 20 min.....
Men nu fick bilen testas med sina kylegenskaper.
Och ta mig tusan!
Bilen kokade inte en enda gång.
Jag vart faktiskt lite imponerad att den höll sig så bra med tanke på original kylare och fläkt.
Dock vart det varmt som tusan i bilen med solen gassandes samt all värme från alla bilar.
Så vissa stunder gick man hellre utanför bilen.
Så polarn passade på att ta en bild även han.
Hemma igen var vi inte förän strax innan 24.
Och på vägen hem så somnade polaren.
(han var inte så van vi dessa långa varma dagar med cruising och marknadspromenader)
Men han var toknöjd med denna dag, och jag är supernöjd med bilen.
Det är som sagt fortfarande lite pyssel kvar med bilen.
*Karossen ska fixas vidare på (och jag har fått nya vilda idéer).
* Den ska lackas om ordentligt efter det.
*Jag ska i med lite olika mätare för att ha mer koll på temperaturer samt batteristatus.
*Mer stereo ska in.
*Andra bakdäck ska monteras (ligger i garaget)
*Växellådan ska helrenoveras i vinter.
*Rutor ska tonas.
*Bussningar i framvagnen ska bytas.
*Nytt dubbelavgassystem ska byggas.
*Förgasaren ska renoveras.
*Elfläkt till kylaren ska monteras med separat termostatgivare. (som extra säkerhet)
*Extern oljekylare ska monteras.
Ingenting är dock nån panik eftersom bilen trots allt fungerar som den ska redan nu.
Sen som lite bonusinformation utöver detta,
så kan jag meddela att min Seat som stått i garage de senaste 10 åren nu är ute på gatorna igen.
Och det kan ju inte bli en bättre comeback med bilen än å börja plock hem priser.
Visserligen är de för billjudet, men ändå.
2 olika tävlingar har jag varit på och 2 priser har tagits hem.
Den första var på BRL i Örebro med en 1:a plats i min klass med en DB-mätning på 140.5 DB
Detta är första gången jag spelar över 140 DB.
Sen var jag iväg till BRL i Borlänge där jag lyckades dra till med 141.5 DB, som bara räckte till en 3:e plats.
Var lite tyngre motstånd där.
Ska rulla på diverse utställningar med den mest för skojs skull.
För att kunna hämta hem priser i utställning, så behövs det nya fälgar och lite annat.....
Bonusbilder.
Men det rullar på nu.
Har även skaffat ännu en hobby.
Hade ju en Quadcopter som jag filmar/fotar med sen tidigare.
Nu har jag skaffa mig en Race copter också.
Jobb hoppas jag på att få i början på nästa månad.
Tjingeling.