Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

Jaha då var det dags igen. Efter byte av bränslefilter gick bilen som en klocka, Jeep Grand Cherokee, rak 6:a, 1994. På hemvägen igår kväll stannade den utan något men startade direkt igen. Efter några km började den rycka och stannade till sist, Ville ej starta direkt men började efter ett tag att hosta och gå ryckigt som bara den och luktade som fan, verkade inte tända på alla. Dock kom den till sist och gick som smort. Nu på morgonen dummade den sig igen och stannade en del gånger och jag fick ta semester från jobbet pga vågade ej köra med den. :evil: Hade visserligen lite bensin i tanken så jag tankade och hällde i k-sprit och den gick hem utan att stanna=ca 6 km. Kan det vara skit eller annat i tanken som ger dessa symptom? Ska jag tömma tanken och i så fall vad ska jag då tänka på/gå tillväga? Eller är det annat? Försökte med felkoder och enligt mig kom följande upp: 1blink paus 2 blink, 5 blink paus 4 blink, 5 blink paus 5 blink.
Med vänlig hälsning
Janne
Senast redigerad av Avenger den lör 01 dec 2012, 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

Felkoden betyder ingenting.

Tråkigt att den stannar igen :(

Känns som att det hör ihop med bränsletanken precis som du säger, eftersom det fungera bra ett tag efter du bytt filter, så kanske man kan tro att det är någon smuts? :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
carawelle
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 21:58
Ort: östersund

Re: Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

Går den lika länge varje gång den lägger av..
Tex från kallstart till första misständning och sedan stopp,hur många minuter?
Går det starta efter 15-20min?

Låter nästan som vevaxel/Tändläges sensor skulle vara sprucken och lägger av då den blir varm.
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

carawelle skrev:Går den lika länge varje gång den lägger av..
Tex från kallstart till första misständning och sedan stopp,hur många minuter?
Går det starta efter 15-20min?

Låter nästan som vevaxel/Tändläges sensor skulle vara sprucken och lägger av då den blir varm.
I princip går den en bit innan den lägger av, ibland startar den direkt och ibland vill den inte alls och då står den still ca 15 min. Det händer även att den startar direkt men stannar sedan igen, i fredags stannade den 4 gånger på en kort sträcka. Efter att den stått still här hemma ville den inte starta men kom efter ett tag. Om det är tanken hur då tömma den, finns det en plugg eller liknande i tanken?
Tacksam för svar från Er.
MVH
Janne
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

Jan Larsen skrev:
carawelle skrev:Går den lika länge varje gång den lägger av..
Tex från kallstart till första misständning och sedan stopp,hur många minuter?
Går det starta efter 15-20min?

Låter nästan som vevaxel/Tändläges sensor skulle vara sprucken och lägger av då den blir varm.
I princip går den en bit innan den lägger av, ibland startar den direkt och ibland vill den inte alls och då står den still ca 15 min. Det händer även att den startar direkt men stannar sedan igen, i fredags stannade den 4 gånger på en kort sträcka. Efter att den stått still här hemma ville den inte starta men kom efter ett tag. Om det är tanken hur då tömma den, finns det en plugg eller liknande i tanken?
Tacksam för svar från Er.
MVH
Janne
Ifall det är vevaxel/tändläges sensorn som är fel passar då en sådan från en Jeep v8? Har en vän som har en sådan bil.
MVH
Janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

Tyvärr är det inte samma vevaxelgivare mellan de motorerna.

Du behöver en givare från en 93-96 Jeep med 4.0 motor.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
carawelle
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 21:58
Ort: östersund

Re: Jeep Grand Cherokee 6:a -94 som stannar igen

Jan Larsen skrev:
Jan Larsen skrev:
carawelle skrev:Går den lika länge varje gång den lägger av..
Tex från kallstart till första misständning och sedan stopp,hur många minuter?
Går det starta efter 15-20min?

Låter nästan som vevaxel/Tändläges sensor skulle vara sprucken och lägger av då den blir varm.
I princip går den en bit innan den lägger av, ibland startar den direkt och ibland vill den inte alls och då står den still ca 15 min. Det händer även att den startar direkt men stannar sedan igen, i fredags stannade den 4 gånger på en kort sträcka. Efter att den stått still här hemma ville den inte starta men kom efter ett tag. Om det är tanken hur då tömma den, finns det en plugg eller liknande i tanken?
Tacksam för svar från Er.
MVH
Janne
Ifall det är vevaxel/tändläges sensorn som är fel passar då en sådan från en Jeep v8? Har en vän som har en sådan bil.
MVH
Janne
Kan vara lägesgivare men även lite annat...
Givaren spricker invändigt och värmen i drift gör att den utvidgas och slutar fungera stegvis med misständnigar först fram till den lägger av helt. brukar inte heller ge felkoder eller vara mätbart på givaren.
Liknande fel kan uppstå i ECU eller fördelare (om det finns elektronik där) och uppträder ganska lika men är betydligt ovanligare än lägesgivarfel så byt givare i första hand

Detta är en rätt allmän beskrivning som täcker flera fordon (ifall någon gör en sökning) :mrgreen:
Skriv svar